خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۱۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۹
فروردين

تصویر پیش رو فضای سبز دانشگاه حکیم سبزواری را در یک روز بارانی نشان می دهد.

دانشگاه حکیم سبزواری بزرگترین دانشگاه منطقه خراسان غربی است که در شمال شهر سبزوار قرار گرفته است.

این دانشگاه پس از فردوسی مشهد مهمترین دانشگاه شمال شرق ایران است.

فضای سبز زیبای دانشگاه حکیم سبزواری




۲۹
فروردين

در این تصویر دکتر سید احمد سیادتی پدر معاصر طب اطفال ایران در کنار یکی از اقوام روحانی خویش مشاهده می شود.

دکتر سید احمد سیادتی متولد 1313 در شهر سبزوار بود و از مشاهیر علمی سبزوار و خراسان غربی محسوب می شود.

این عکس از کانال تلگرامی سبزوارگرام گرفته شده است.

دکتر سیادتی



۲۷
فروردين

دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه معتبر ملی در شمال شرق ایران و بزرگترین دانشگاه منطقه خراسان غربی است که در شمال شهر سبزوار قرار گرفته است.

این عکس از پیج تلگرامی اخبار دانشگاه حکیم سبزواری برداشته شده است.

۲۷
فروردين

تصویری از محوطه فضای سبز دانشگاه حکیم سبزواری در یک صبح بهاری که با دوربین حامد فاریابی ثبت شده است.


 بزرگترین دانشگاه خراسان غربی که در شهر سبزوار واقع شده است.


اینجا پیاده راه سرسبز و طویلی است که پشت سازمان مرکزی دانشگاه حکیم سبزواری واقع شده و تا انتهای محوطه دانشگاه بخش خوابگاه های دانشجویی ادامه می یابد و کتابخانه مرکزی و نیز سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه در این مسیر قرار دارند.


۲۶
فروردين

شهرستان سبزوار دیار سربداران با برخورداری از چندین گلخانه بزرگ تولید گل رز به یکی از قطب های مهم تولید این نوع گل در منطقه خراسان غربی تبدیل شده است.

سبزوار که نام دیگر آن در گذشته بیهق به معنای بهترین ناحیه بوده است، در مرکز منطقه خراسان غربی قرار گرفته و با روند گسترش گلخانه های گل رز در این منطقه، کل ناحیه غرب خراسان نیز می تواند در آینده به قطب تولید گل رز در شمال شرق ایران تبدیل شود.

خبرگزاری صدا و سیما در همین رابطه خبری به شرح زیر از گلخانه های تولید گل رز در سبزوار منتشر کرده است:

فعالیت بزرگترین گلخانه گل رز غرب خراسان رضوی در سبزوار


بزرگترین گلخانه گل رز غرب خراسان رضوی در سبزوار قرار دارد.


به گزارش خبرنگار خراسان رضوی، خبرگزاری صدا و سیما، مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: تجربه موفق و سود مناسب این گلخانه باعثفعالیت بزرگترین گلخانه گل رز غرب خراسان رضوی در سبزوار شده است چند گلخانه دیگر در این شهرستان در حال ساخت باشد.


منصور برغمدی افزود: مساحت گلخانه ای این شهرستان نسبت به پارسال با 66 درصد افزایش از 30 هزار متر مربع به 50 هزارمتر مربع رسیده است.


برغمدی ادامه داد: هم اکنون چهار واحد گلخانه ای برای تولید گل رز به روش هیدروفونیک در حال احداث است که بزرگترین آنها 5 هزار متر مربع مساحت دارد.


او گفت: برداشت گل رز از اوایل آذرماه آغاز شده و تا کنون بیش از 10 هزار گل رز به بازار روانه شده است و سبزوار به عنوان بزرگترین گلخانه تولید گل رز در غرب خراسان رضوی مطرح است.


برغمدی افزود: با برداشت روزانه یک هزار و 200 شاخه گل رز از گلخانه های سبزوار به روش هیدروفونیک یک دهم در مصرف آب صرفه جویی شده است.


او پیش بینی کرد: تا پایان برداشت گل رز بیش از 60 هزار شاخه گل در 5 رقم گل به بازار عرضه شود.

خبرگزاری صدا و سیما

عکس های این گزارش اثر محمد حشمتی است که اولین بار در خبرگزاری میزان منتشر شده است.



گل های رز سبزوار


گل های رز خراسان غربی


گل های رز سبزوار

۲۴
فروردين

خانه ملا محمد ترشیزی یکی از خانه های تاریخی سبزوار و مربوط به دوره پهلوی است.


این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۲۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است


شهر سبزوار مرکز منطقه ای ناحیه ی خراسان غربی و در واقع قلب تپنده تاریخی و فرهنگ خراسان است و از صدها خانه و ابنیه ی تاریخی دیگر برخوردار است که در صورت احیای این ابنیه، فرصت مناسبی جهت جذب گردشگران و رونق صنعت توریسم در این منطقه از کشور فراهم می آید.


۲۴
فروردين

منطقه خراسان غربی یکی از غنی ترین مناطق کشور از جهت رویش گیاهان دارویی ارزشمند است.


شهر سبزوار مرکز منطقه خراسان غربی از دیرباز یکی از مراکز مهم و اصلی خرید و فروش گیاهان دارویی بوده است.


چند عطاری قدیمی سبزوار که در خیابان تاریخی بیهق واقع شده اند متعلق به خانواده شریفان هستند و در ذهن مردم سبزوار مغازه ی عطاری با نام شریفان ها طوری پیوند خورده است که گاهی وقت ها به جای گفتن عطاری می گویند، شریفان.


این غرفه به خاطر همین نقش پر رنگ داروهای گیاهی در کشاورزی و تجارت غرب خراسان در موزه ی مردمشناسی سبزوار در نظر گرفته شده است.


موزه مردمشناسی سبزوار در محل کاروانسرای تاریخی حاج فرامرزخان این شهر قرار گرفته و در طول سال میزبان شمار زیادی از گردشگران خطه سربداران و سرزمین بیهق است.





۲۳
فروردين

تندیس ابوالفضل بیهقی پدر نثر کلاسیک فارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی پدر نظم فارسی در باغ ایرانی سبزوار نصب شده است.

باغ ایرانی یکی از اماکن تفریحی و گردشگری کهن شهر سبزوار مرکز منطقه خراسان غربی است که در ناحیه ی شمالی این شهر و در ضلع جنوبی توحید شهر واقع شده است.

ابوالفضل بیهقی از بزرگترین نویسندگان و تاریخ نگاران ایران است که در قرن چهارم هجری در سبزوار متولد شده و به ثبت تاریخ دوره غزنویان پرداخته است. کتاب تاریخ بیهقی که از اون برجای مانده هم به لحاظ تاریخی ارزش بالایی دارد و هم به لحاظ ادبی.

به خاطر برخاستن نویسندگان بزرگی نظیر ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن زید بیهقی فرید خراسان، دکتر علی شریعتی، خواجه نظام الملک توسی و محمود دولت آبادی از خطه ی سبزوار، این شهر به پایتخت نثر فارسی مشهور شده است.

این عکس از قاب دوربین محمد ایوبی ثبت شده است.




۲۲
فروردين

 دانشگاه حکیم سبزواری به  عنوان بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در نیمه غربی خراسان و دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق ایران، خوشبختانه از بدو تأسیس تا کنون   توانسته است نقش مهمی در توسعه و ارتقاء علمی این منطقه از کشور ایفا کند.

 

این دانشگاه که اکنون وارد چهارمین دهه حیات خود شده است، همینک در کنار دانشگاه های فردوسی مشهد، سمنان، بجنورد و بیرجند یکی از 5 دانشگاه معین منطقه 9 کشور است (منبع) و یکی از محورهای فعالیتش در سال های اخیر برقراری روابط علمی بین المللی با دانشگاه های خارجی بوده است که برخی از این دانشگاه ها نظیر لیون فرانسه، سوربن (پاریس 13) و تورین ایتالیا، در کشورهای توسعه یافته ی اروپایی و برخی دیگرنظیر دانشگاه غالب هرات، لغمان افغانستان و سید جمال الدین افغان و ملاکند پاکستان در کشورهای همسایه ایران در آسیا قرار دارند.

 

 رئیس دانشگاه حکیم سبزواری چندی قبل در اولین نشست خبری خود پس از انتصابش به این سمت، گفته بودگسترش روابط بین الملل در اولویت اصلی ماست و این دانشگاه در سال 95 به خاطر فعالیت های حوزه پژوهشی و آموزشی جزء شش دانشگاه تأثیرگذار کشور در حوزه بین المللی شناخته شده است.

 

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری: گسترش روابط بین الملل اولویت اصلی دانشگاه حکیم سبزواری 

 

دکتر علی اصغر مولوی در همان جلسه درباره همکاری های بین المللی و دلایل این همکاری ها با کشورها و دانشگاه هایی که انتخاب می شوند، توضیح داده بود: ما باید با تمام دنیا تعامل داشته باشیم و تعامل علمی ورای تعاملات سیاسی است و بنابراین ما باید با یک سری دانشگاه ها مانند دانشگاه های اروپایی تعامل برقرار کرده و پروژه های مشترک با آن ها داشته باشیم تا مجموعه توانمند تر شود و در نقطه مقابل از انجا که گفته می شود، زکات علم نشر آن است باید دست بعضی کشورهای دیگر را که در حوزه فرهنگ زبان فارسی مانند ایران، تاجیکستان، افغانستان و برخی دیگر از کشورهای دارای اشتراکات فرهنگی با خودمان را بگیریم و ما نیز به آن ها کمک کنیم. (منبع)

 

در همین راستا اخیرا رؤسای دانشگاه های سید جمال الدین افغانی و دانشگاه لغمان از همکاری و میهمان نوازی دانشگاه حکیم سبزواری که چندی قبل میزبان هیئت هایی از این دانشگاه ها بود، تقدیر کرده اند.(منبع)

 

پر واضح است که در لابه لای هر یک از این تفاهم نامه ها و همکاری های بین المللی که بین دانشگاه حکیم سبزواری و دیگر دانشگاه های خارجی منعقد می شود، این نام پر افتخار سبزوار است که به عنوان یکی از شهرهای دانشگاهی ایران در محافل علمی جهان مطرح و تثبیت می شود.

 

نظر به اینکه سبزوار همواره یکی از مهمترین مراکز علمی و فرهنگی شمال شرق ایران بوده و با نام مهد دانشوران شناخته می شود و سابقه علمی این شهر در دوران بعد از اسلام با توجه به وجود مدرسه تاریخی فخریه به بیش از 1100 سال قبل (یک قرن جلوتر از تأسیس مدارس نظامیه) برمی گردد (منبع)  و البته پیش از انقلاب اسلامی نیز این شهر با برخورداری از دانشگاه کار (منبع) از شهرهای پیشگام دانشگاهی ایران محسوب می شده است، اکنون وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دانشگاه های فعلی این شهر خصوصا دانشگاه حکیم سبزواری است تا همان نقش و رونق علمی و دانشگاهی همیشگی را برای این شهر حفظ کرده و حتی گسترش دهد.


 مجله اینترنتی اسرارنامه 


۲۱
فروردين

در ایام نوروز 97 تعداد 607هزارنفر گردشگر از آثار تاریخی و اماکن دیدنی و گردشگری شهر سبزوار مرکز منطقه ی خراسان غربی بازدید کردند. از این رقم تعدادی نیز به گردشگران خارجی اختصاص داشت.

در این تصاویر این صفحه چند گردشگر هلندی دیده می شوند که به بازدید از کاروانسرای فرامرزخان و موزه مردمشناسی سبزوار آمده اند.