خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۷
مرداد

دو دانشگاه حکیم سبزواری و علوم پزشکی سبزوار، تنها نمایندگان دانشگاهی حاضر از منطقه خراسان غربی در رتبه بندی پژوهشی سایماگو 2018 هستند. در همین رابطه مجله اینترنتی اسرارنامه اخیرا گزارش مفصلی را منتشر کرده است:


با 5 دانشگاه فردوسی، حکیم سبزواری، آزاد و علوم پزشکی

حضور تنها دو شهر مشهد و سبزوار از استان خراسان رضوی در رتبه بندی پژوهشی سایماگو


امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

 

در رتبه بندی سایماگو که یکی از نظام های معتبر رتبه بندی پژوهشی دانشگاه ها و موسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی در سطح جهان است و به تازگی برای سال 2018 منتشر شده، تنها 5 دانشگاه در دو شهر مشهد و سبزوار از استان خراسان رضوی در شمال شرق ایران حضور دارند.

 

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه نظام ارزیابی و رتبه‌بندی بین‌المللی سایماگو (SIR)، سالانه عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی جهان را ارزیابی می‌نماید. نتایج این نظام به دلیل برخورداری از اعتبار و قدمت همواره مورد رصد و توجه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان بوده است.(منبع)

 

بر مبنای همین گزارش، در این رتبه بندی فقط 125 دانشگاه و موسسه و مرکز علمی و تحقیقاتی از سرتاسر  ایران حائز شرایط بررسی شناخته شده اند که بنابراین سهم استان خراسان رضوی با 5 دانشگاه در مشهد و سبزوار حدود 4 درصد از سهم پژوهشی و علمی کل کشور است.

 

بیشترین سهم را در کل کشور استان تهران با 34 دانشگاه، و مرکز علمی و تحقیقاتی در دو شهر تهران و ری به خود اختصاص داده که به تنهایی 27درصد از کل فعالیت های پژوهشی و علمی کشور را در برمی گیرد.

 

از آنجایی که استان خراسان رضوی با 28 شهرستان و جمعیتی بالغ بر 6 میلیون نفر سهم تقریبا 8 درصدی از جمعیت کل کشور را دارد، بنابراین سهم پژوهشی 4 درصدی این استان در رتبه بندی سایماگو، احتمالا نشان دهنده ضعف عملکرد مدیران این استان در فعالیت های علمی و پژوهشی است.

 

بر مبنای همین گزارش، در استان خراسان رضوی مشهد با 3 دانشگاه فردوسی در ردیف 10 ، دانشگاه علوم پزشکی در ردیف 18 و دانشگاه آزاد اسلامی در ردیف 54 و سبزوار نیز با 2 دانشگاه حکیم سبزواری در ردیف 50 و دانشگاه علوم پزشکی در ردیف 81 در بین 125 دانشگاه و موسسه و مرکز علمی و تحقیقاتی برتر ایران در سایماگو قرار گرفته اند.

 

همچنین در این رتبه بندی از کل ایران تنها 43 شهرستان با دانشگاه ها یا مراکز علمی و تحقیقاتی خود حضور دارند که در این بین جای 3 شهر مرکز استان بندرعباس، گرگان و بجنورد خالی است و به طور کل استان های هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی هیچ نماینده ای در فهرست 125 دانشگاه و موسسه علمی و تحقیقاتی برتر پژوهشی در سال 2018 براساس رتبه بندی سایماگو ندارند.

 

بهترین وضعیت را در بین استان های ایران به لحاظ پراکندگی دانشگاه های برتر پژوهشی، استان اصفهان دارد که با 8 دانشگاه در 4 شهرستان اصفهان، کاشان، نجف آباد و شاهین شهر به همراه شهر خوراسگان(از توابع شهر اصفهان) توانسته در رتبه بندی پژوهشی سایماگو 2018 حضور داشته باشد و بعد از استان اصفهان، استان مازندران است که با 6 دانشگاه در 4 شهرستان بابل، بابلسر، ساری و قائمشهر در این رتبه بندی حضور دارد.

 

در این رتبه بندی 54 دانشگاه ملی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 38 دانشگاه علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و 23 دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند و بقیه موارد موسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی عمدتاً مستقر در تهران هستند.

 

همچنین در منطقه 9 آموزش عالی کشور که شامل استان های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سمنان می شود، به ترتیب شهرستان های مشهد، بیرجند، سمنان، سبزوار، دامغان و شاهرود با 13 دانشگاه، نمایندگانی در رتبه بندی پژوهشی 2018 سایماگو دارند.

 

در منطقه 9 دانشگاه های علوم پزشکی، زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که شامل استان های خراسان بزرگ (رضوی، شمالی و جنوبی) می شود، تنها دو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سبزوار در رتبه بندی سایماگو حضور پیدا کرده اند.

 

در بین دانشگاه های آزاد اسلامی تنها 23 دانشگاه آزاد از سراسر کشور در این رتبه بندی حضور دارند که بعد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه مشاهده می شود و از منطقه شمال شرق ایران تنها دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این رتبه بندی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

با توجه به اینکه شهر سبزوار از دیرباز به عنوان یکی از قطب های مهم علمی و دانشگاهی خراسان بوده و حتی پیشینه آموزشی این شهر دست کم و بر اساس آثار باقی مانده، به یک هزار و صد سال قبل یعنی زمانی که ساختمان فخریه، قدیمی ترین مدرسه ایران (قدیمی تر از نظامیه های بغداد، نیشابور، اصفهان و ...) در این شهر ساخته شد(منبع)، بر می گردد و در دوران معاصر نیز پیش از وقوع قبل از انقلاب، سبزوار با برخورداری از دانشگاه کار، از جمله شهرهای با سابقه دانشگاهی کشور محسوب می شود، انتظار می رود در دوره کنونی، این شهر بتواند نقش پر رنگ تری در رتبه بندی های دانشگاهی و علمی بین المللی و حداقل همتراز با شهرهایی نظیر کاشان که خواهرخوانده فرهنگی سبزوار است و شهرهای دیگری نظیر بابل و بیرجند داشته باشد. 

 

با این حال حضور دانشگاه حکیم سبزواری در این رتبه بندی که در اواسط این فهرست واقع شده و پیش از آن حدود 17 دانشگاه و مرکز علمی و پژوهشی فقط در تهران با همه امکانات موجود در پایتخت حضور دارند و بقیه نیز به جز کاشان و بابل، تقریبا همه دانشگاه های موجود در مراکز استان های کشور هستند، این حضور دانشگاه حکیم سبزواری در رتبه شصت و دو و ردیف پنجاهم سایماگو در ایران (برخی دانشگاه ها به صورت مشترک در یک ردیف قرار دارند) به نوبه خود، حضوری موفقیت آمیز محسوب می شود. خصوصا که بدانیم دانشگاه هایی مانند مراکز استان های قم، سیستان و بلوچستان، گلستان، مرکزی، ایلام و مازندران در این رتبه بندی بعد از سبزوار قرار گرفته اند. 

 

همچنین جایگاه دانشگاه حکیم سبزواری در رتبه بندی سایماگو 2018 نسبت به سال گذشته میلادی 9 ردیف بهبود را نشان می دهد که این میزان رشد در طول یک سال امیدوارکننده به نظر می رسد.

 

امید می رود با تقویت رویکردهای علمی و پژوهشی در دانشگاه حکیم سبزواری و علوم پزشکی سبزوار و سایر دانشگاه های موجود در منطقه غرب خراسان رضوی، سهم دومین قطب مهم دانشگاهی و علمی شمال شرق ایران در نظام های رتبه بندی معتبر جهان برای سال های آینده افزایش و ارتقاء موثری داشته باشد. 

 

با سپاس از الهه رامشینی بابت همکاری در تهیه این مطلب

 

برای بزرگ شدن نمودارها و جداول زیر روی آن ها کلیک کنید.













برای ورود به صفحه رتبه بندی سایماگو 2018 هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.