خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۲۴ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۰
آبان

فرودگاه سبزوار به عنوان تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی در 12 کیلومتری جنوب غرب شهر سبزوار واقع شده اند.

این فرودگاه به جز مردم سبزوار، مورد استفاده مردم تمام شهرستان های غرب خراسان از جمله نیشابور، کاشمر، بردسکن و ... و به همین دلیل عده ای معتقدند باید به جای نام فرودگاه سبزوار از نام فرودگاه خراسان غربی برای آن استفاده کرد.


۲۹
آبان

دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در نیمه غربی خراسان رضوی و دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق ایران  در وسعت 220 هکتاری خود از مناظر زیبا و چشم نواز بسیاری برخوردار است.

دانشگاه حکیم سبزواری در کل منطقه شمال شرق کشور که شامل استان های خراسان رضوی و خراسان شمالی می شود نیز پس از دانشگاه فردوسی مشهد، بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه ملی محسوب می شود. زیرا قدمت تأسیس آن و نیز تعداد دانشجویانش از دانشگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی نیز بسیار بیشتر است. 

 از این دانشگاه می توان به عنوان دانشگاه خراسان غربی نیز نام برد.










۲۸
آبان

تصویری از یکی از معابر سرسبز پارک مرکزی توحید شهر سبزوار که به پارک ساعت معروف شده است.

این  عکس توسط، حامد فاریابی گرفته شده است.

۲۸
آبان

احیای نقش پشتیبانی فرودگاه سبزوار برای فرودگاه بین المللی مشهد با فرود اضطراری یک هواپیما

 

فرود پرواز تهران - مشهد در سبزوار

  

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکزخراسان رضوی، مدیر روابط عمومی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد گفت: پرواز تهران به مقصد مشهد با شماره  964 متعلق به شرکت ایرتور به علت نامساعد بودن شرایط جوی و دید کم فرودگاه مشهد در فرودگاه سبزوار به زمین نشست.

 

جعفری افزود: این پرواز ساعت 9 و 19 دقیقه امروز در فرودگاه سبزوار فرود آمد.

 

وی گفت: این هواپیما در پارکینک فرودگاه سبزوار منتظر مشخص شدن وضع فرودگاه مشهد است و مسافران از داخل هواپیما خارج نشده اند.

 

فرودگاه سبزوار، فعال در غرب خراسان رضوی با مساحت 328 هکتار در فاصله هشت کیلومتری جنوب غربی سبزوار قرار دارد و به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد است.

 

فرودگاه سبزوار فعالیت رسمی خود را در سال 1383 آغاز کرد.

 

منبع: واحد مرکزی خبربی

 

گفتنی است، با فرود اضطراری این هواپیما بار دیگر نقش فرودگاه سبزوار به عنوان تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی و پشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، احیاء شد.

 

رئیس فرودگاه مشهد اخیرا در گفت وگویی با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه گفته است: فرودگاه مشهد به خاطر سرد تر بودن هوای آن شهر و پدیده مه گرفتگی در فصول سرد سال، کنسلی های زیادی در پروازهای خود دارد ولی سبزوار در این مدتی که من بوده ام، فقط یک روز به خاطر گرد و خاک شدید، نتوانست پرواز انجام دهد. بنابراین فرودگاه سبزوار گزینه خوبی برای پشتیبانی از فرودگاه مشهد است.

 

این موضوع نشان می دهد حالا که نقش پشتیبانی فرودگاه سبزوار برای فرودگاه بین المللی مشهد اجتناب ناپذیر است، پس باید با تطویل باند و توسعه ترمینال زمینه نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر نیز در این فرودگاه فراهم آید تا بتواند به طور کامل پشتیبان دومین فرودگاه بین المللی و پر پرواز کشور در شمال شرق ایران باشد.

 

گفتنی است در حال حاضر در استان پهناور و پرجمعیت خراسان رضوی تنها دو فرودگاه فعال در شهرهای مشهد و سبزوار وجود دارند. 

 

 

 

 

 

 

۲۸
آبان

تعاملاتمان با بسیج رسانه در حد اعلاست  سبزوار بزرگ بیشترین تعداد رسانه های دارای مجوز بعد از مشهد را دارد

 

قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تعاملات ما با بسیج رسانه در حد اعلاست چون هدفمان یکی است و رسانه ارشاد و غیر ارشاد نمی شناسد. 

 

یوسف امینی در سفری که به شهرستان داورزن داشت در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: رسانه خادم مردم است و از طرف دیگر اگر رسانه ها نباشند صدای فعالیت های مسئولان اجرایی نیز در دایره محدودی باقی می ماند و این رسانه ها هستند که اطلاعات را به یک موج تبدیل می کنند و گسترش می دهند. 

 

وی ادامه داد: رسانه ها نقش مهمی در توسعه فعالیت های فرهنگی، معرفی توانمندی ها و ظرفیت ها دارند و واقعا بخش عمده ای از اتفاقات خوبی هم که تا به حال افتاده مدیون رسانه هاست. 

 

ا خوشبختانه سبزوار بزرگ با مجموع شهرستان هایی که در این منطقه هست، رسانه های فعال و پویایی هم به صورت مکتوب و هم پایگاه های خبری دارد که در این زمینه پیشگامند ودر خراسان رضوی بیشترین تعداد رسانه های مجوزدار بعد از مشهد متعلق به سبزوار است.

 

 وی همچنین بیان کرد: گزارش هایی نیز که از موفقیت های کسب شده توسط کانون تخصصی بسیج رسانه غرب خراسان رضوی در سبزوار می شنویم نشان دهنده ظرفیت های این منطقه و تقسیم کاری است که صورت گرفته است. 

 

قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: جشنواره ابوذر که توسط بسیج رسانه برگزار می شود، به عنوان نمادی از فعالیت های رسانه ای است که ارشاد به عنوان عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره است و تا به حال نیز حضور فعال داشته ایم و مکمل یکدیگریم. 

 

وی افزود: نگاه مدیران در فعالیت ها بسیار تأثیرگذار است و خود آقای محمدیان مسئول بسیج رسانه خراسان رضوی نگاه بسیار مثبتی دارند و تا کنون نشست ها و ارتباطات خوبی با یکدیگر داشته ایم.

 

امینی با بیان اینکه رسانه باید فراتر از نگاه افراد باشد، گفت: اولین انتظاری که از یک مدیر رسانه می رود این است که آگاهی بخشی، بیان مشکلات مردم و ارتباط دادن بین مردم و مستولان را مد نظر قرار دهد و همانطور که مشکلات و چالش ها را بیان می کند، از آن طرف هم فعالیت ها و زحمات مسئولان را بیان کند و فرقی نمی کند چه کسی این کار را کرده باشد.



۲۷
آبان

نمایی از سردر دانشگاه حکیم سبزواری بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در منطقه خراسان غربی که در کهن شهر سبزوار مهد دانش و ادب ایران واقع شده است.


دانشگاه حکیم سبزواری در شمال شرق ایران بعد از دانشگاه فردوسی مشهد دومین دانشگاه بزرگ و معتبر ملی محسوب می شود.


حتی دانشگاه شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی نیز به لحاظ قدمت و تعداد دانشجویان و اعتبار و دستاوردهای علمی در رتبه بعد از دانشگاه حکیم سبزواری قرار دارد.


سبزوار همواره از شهرهای پیشگام علمی و فرهنگی در ایران بوده است. به طوری که قدیمی ترین مدرسه ایران با نام مدرسه فخریه با قدمت 1100 سال اکنون در خیابان تاریخی بیهق سبزوار همچنان دایر است و به فعالیت های آموزشی اختصاص دارد.

۲۷
آبان

 فرودگاه سبزوار همین الان هم می تواند میزبان نشست و برخاست پروازهای حج باشد


طول باند فعلی فرودگاه سبزوار 3177 متر در عرض 45 متر با دوشانه 7 ونیم متری است که برای نشست و برخاست هواپیماهای تا رده متوسط مثل هواپیمای بوئینگ 727 ، هواپیمای md ،ایرباس 120 مناسب است و اگر حدود 800 متر اضافه شود و به مرز4000 متر برسد و مقاومت سطح باند نیز افزایش پیدا کند، هواپیماهای سنگین مثل بوئینگ 747 ، ایرباس های بدنه سنگین و ... نیز می توانند بنشینند. 

 

موضوع تطویل باند را در یک دیدار که همراه نمایندگان و فرماندار شهرستان با مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران داشتیم، در میان گذاشتم و مطرح شد که سبزوار نیاز به هواپیماهای سنگینی ندارد که مثلا 300 نفر مسافر را جابه جا کنند، زیرا برای پروازهای 100 نفره نیز مسافر کافی وجود ندارد.

 

با این حال ما می گوییم می شود از این زاویه هم نگاه کنیم که فرودگاه سبزوار باید بتواند پشتیبان همه پروازهای فرودگاه مشهد باشد و بنابراین به این افزایش طول باند نیاز است. زیرا فرودگاه مشهد به خاطر سرد تر بودن هوای آن شهر و پدیده مه گرفتگی در فصول سرد سال، کنسلی های زیادی در پروازهای خود دارد ولی سبزوار در این مدتی که من بوده ام، فقط یک روز به خاطر گرد و خاک شدید، نتوانست پرواز انجام دهد. بنابراین فرودگاه سبزوار گزینه خوبی برای پشتیبانی از فرودگاه مشهد است. البته الان هم فرودگاه سبزوار پشتیبان فرودگاه مشهد هست، اما فقط در پرواز هواپیماهای تا بدنه متوسط و اگر یک بوئینگ 747 نتواند در مشهد بنشیند باید به شهرهای دورتری برود که این موضوع هزینه ها را بسیار افزایش می دهد و بنابراین افزایش طول باند فرودگاه سبزوار از دید سرمایه گذاری لازم و مناسب است. 

 

افزایش طول و مقاومت سطح باند فرودگاه سبزوار را می توان با دو هدف پیگیری و توجیه پذیر کرد: یکی پیشتیبانی واقعی برای فرودگاه مشهد که همه نوع هواپیما را بتواند پوشش بدهد، دوم شکل گیری پروازهای بین المللی در آینده و معین شدن برای فرودگاه مشهد در پروازهایی نظیر حج و زیارت. 

 

اگر قرار است بالاخره وضعیت ترافیکی فرودگاه مشهد که هم اکنون از پر ترافیک ترین فرودگاه های کشور است، سر و سامانی پیدا کند، باید فرودگاه سبزوار هم به عنوان تنها فرودگاه خراسان رضوی بعد از مشهد، رونق بگیرد و فعال شود. البته بعضی مسوولان استانی شاید به رشد پروازهای مشهد به  عنوان دومین فرودگاه پر ترافیک کشور افتخار کنند؛ اما در واقع این ترافیک سنگین به فرودگاه و به امر سرویس دهی مطلوب به مسافران فشار زیادی وارد می کند.

 

البته فرودگاه سبزوار همین الان هم وقتی که می تواند به راحتی میزبان فرود هواپیمای ایرباس 320 ریاست جمهوری باشد، پس پروازهای حج نیز راحت می توانند اینجا بنشینند و همچنین کلیه هواپیماهای بدنه متوسط با پروازهای دو الی سه ساعته، این قابلیت را دارند که از فرودگاه سبزوار پروازهای حج را انجام دهند. 

 

البته مرکز استان می گوید به جای اینکه سبزوار با یک هواپیمای صد ، صد و پنجاه نفره یک پرواز حج را انجام دهد و از مشهد هم همین مقدار برود، بهتر است دو پرواز را یکی کنیم و با یک پرواز سیصد نفره همه را از مشهد ببریم.

 

سئوال خبرنگار: آیا آن ها وقت و هزینه ای را که مردم شهرستان های غرب خراسان تک تک صرف می کنند تا به مشهد برسند و خطراتی که احتمالا در مسیرطولانی جاده ها برایشان پیش می آید را هم در نظر می گیرند؟ 

 

به هرحال ما اگر بخواهیم در پروازهای حج، معین مشهد قرار بگیریم، به نحوی می طلبد که یک عزم کلی شکل بگیرد. در واقع برای شکل گرفتن پروازهای حج و سایر پروازهای بین المللی از فرودگاه سبزوار می طلبد که پیگیری خاص و ویژه ای نه تنها از سمت مسئولان فرودگاه بلکه از سمت مسئولان شهر و رسانه ها انجام شود و اگر هم جایی قرار است زیرساختی ایجاد شود، ضرورت آن اثبات گردد. 

 

همچنین از دکتر مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه های ایران، قول 2 هزار متر توسعه ترمینال را گرفته ایم و اکنون نیز از نمایندگان و فرماندار شهرستان درخواست دارم که پیگیر این قول آقای مه آبادی برای توسعه ترمینال بشوند و اعتبارش را بگیرند. زیرا این توسعه ترمینال از آیتم های مهم برای فرودگاه است.


اسرارنامه 


گفتنی است فرودگاه سبزوار دومین فرودگاه فعال در استان خراسان رضوی و تنها فرودگاه نیمه غربی این استان پهناور است و از این بابت از آن به عنوان فرودگاه خراسان غربی نیز یاد می شود.


۲۶
آبان

کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به عنوان تنها دانشگاه علوم پزشکی در منطقه خراسان غربی، دارای 3 هزار و 106 نفر عضو معتبر است.


این کتابخانه کتابخانه در بلوک A مجتمع آموزشی پردیس علوم پزشکی سبزوار واقع شده و شامل بخش های مخزن باز و امانت، فهرست نویسی، مجلات و پایان نامه ها، سالن مطالعه، پایگاه عرضه اطلاعات وسالن مطالعه با ظرفیت بیش از 70 نفر است.


همچنین این واحد با تهیه و خریداری منابع مورد نیاز کاربران، فراهم کردن دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی،تهیه مجلات و کتب فارسی و لاتین به صورت الکترونیکی در قالب پایگاه های اطلاعاتی از قبیل مجموعه Clinical Key ، Science Direct ، سامانه منبع یاب و همچنین امکان دسترسی به کتابخانه دیجیتال پزشکی RDML  با 7800 عنوان کتاب لاتین و فیلم آموزشی پزشکی، راهنمایی و آموزش در جهت استفاده بهینه از منابع، اطلاع رسانی به مراجعان خود خدمت رسانی می نماید. 


در حال حاضر استان خراسان رضوی 4 دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان های مشهد، سبزوار، گناباد و تربت حیدریه دارد که دانشگاه علوم پزشکی مشهد مناطق شرق و شمال شرق استان، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار شهرستان های غرب و شمال غرب (موسوم به خراسان غربی)، دانشگاه علوم پزشکی گناباد منطقه جنوب و دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه شهرستان های منطقه مرکز استان خراسان رضوی (موسوم به خراسان مرکزی) را پوشش می دهند.


همچنین شهرستان های نیشابور و تربت جام نیز در مقیاس کوچک محلی دارای دانشکده های علوم پزشکی هستند و نیز شهرستان های کاشمر، قوچان و جوین نیز دارای دانشکده های پرستاری هستند.





۲۶
آبان

تصویر زیر یک منظره زیبای پاییزی از خیابان های دانشگاه حکیم سبزواری بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در منطقه خراسان غربی (غرب خراسان رضوی) است. 


دانشگاه حکیم سبزواری در شهرستان سبزوار پر جمعیت ترین شهر در غرب استان خراسان رضوی واقع شده است. 


این عکس توسط محمد شریف پیرانی گرفته شده است.

۲۶
آبان

سروده فرزانه فرهبد برای سبزوار: زیبای آز انگیز من ای شهر بیهق


سروده زیبای فرزانه فرهبد شاعر و نویسنده فرهیخته دیار سربداران برای کهن شهر سبزوار ریشه فرهنگی خراسان


ای شهر من ای سرزمین نامداران

ای آسمانت تا ابد خورشید باران

 

پاچینه های دامن پاکت کویری

گل می شکوفد از گلت اندر بهاران

 

زیبای آز انگیز من ای شهر بیهق

ای سینه ات آماج چنگیز و تتاران

 

بردارها سر دادی و غیرت ندادی

ای ملک بیداری، دیار سربداران

 

هر کوچه تو معبر شعر و غزل باد

هر خانه ات میعادگاه نامداران

 

ای دامنت گهواره ابن یمین ها

اسرارهایت افتخار روزگاران

 

از بیهقی گشته ست پر آوازه تاریخ 

نامش نگین تخت و تاج شهریاران

 

خاکت طلاخیز و گواهش آن مشاهیر 

با خیل این فرزانگان و هوشیاران

 

تا سینه ی پر درد تو درمان پذیرد

با مرهم عشق آمدند آن غمگساران

 

ما بیقراران تو ایم ای خاک پر مهر

تا در تو روید بار دیگر سبزواران

 

دل خسته و جان پر امید و خنده بر لب

ما با تو می گردیم سبز و کامیاران


گفتنی است کهن سبزوار مرکز منطقه خراسان غربی و یکی از نمادهای تاریخ علم و فرهنگ در ایران و از مهمترین پایگاه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ سرزمین خراسان بوده است. از همین رو سبزوار را که قدمت تمدنی آن به بیش از 6 هزارسال می رسد با نام هایی نظیر بیهق به معنای بهترین ناحیه و با صفت هایی نظیر شهر دیرینه های پایدار، شهر آیین های نستوه، شهر دانشوران بیدار، ریشه فرهنگی خراسان و نگین تاریخ و فرهنگ ایران نیز می شناسند. 

سبزوار جزء یکی از 36 پایتخت تاریخی ایران است که در دوره حکومت سربداران بر  بخش های وسیعی از شرق و شمال شرق ایران بزرگ تسلط داشتند.