خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

یکی از مهمترین مشکلات و موانع پیش پای توسعه ی نیمه غربی خراسان در دهه های اخیر محرومیت این ناحیه از مسیرهای ریلی بوده است.

البته مسیر ریلی تهران مشهد، از حدود 40 کیلومتری شمال شهر سبزوار و در سرتاسر دشت سرسبز و حاصلخیز جوین عبور می کند و بدین ترتیب شمال غرب خراسان رضوی از نعمت راه آهن برخوردار است، اما خود شهر سبزوار به عنوان مهمترین مرکز جمعیتی، تاریخی و فرهنگی خراسان غربی و نیز شهرهای عمده ای نظیر کاشمر به عنوان دومین قطب مذهبی و جمعیتی غرب خراسان و نیز شهرهای بردسکن و خلیل آباد تا کنون از نعمت راه آهن محروم بوده اند.

طرح اتصال سبزوار، بردسکن، خلیل آباد و کاشمر به راه آهن سراسری که چند سالی است توسط نمایندگان این شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی دنبال می شود و خوشبختانه مراحل قانونی آن طی شده و به تصویب و دریافت ردیف اعتباری در قانون بودجه کشور نیز رسیده است، پروژه ای است که می تواند به خوبی محرومیت این منطقه وسیع و با اهمیت را از شبکه ریلی برطرف سازد که البته با وفاق و همدلی و همگرایی شهرستان های سبزوار، بردسکن، خلیل آباد، کاشمرحاصل می شود.

خصوصا از آنجایی که منطقه خراسان غربی در حاشیه ی کویر مرکزی ایران قرار دارد، احداث مسیر ریلی در این محدوده می تواند به جذب و استقرار برخی صنایع و امکانات و آبادانی های دیگری منجر شود که به موجب آن جلوی روند مهاجرت جوانان مناطق محروم به پایتخت یا سایر کلانشهرها گرفته شود و بدین ترتیب حتی به اقتصاد کشور نیز کمک می شود و از طرف با تثبیت و استقرار شهرها و آبادی ها درحاشیه ی کویر جلوی گسترش کویر به سمت دیگر نواحی گرفته می شود.

از مزیت های پروژه ریلی سبزوار، بردسکن، خلیل آباد و کاشمر این است که در ضلع شمالی این پروژه هم اکنون مراحل اتصال سبزوار به راه آهن سراسری تهران - مشهد در حال انجام است و عملیات اجرایی تا حدی پیش رفته که پیش بینی می شود تا سال 98 این پروژه به بهره برداری برسد، لذا محرومیت سبزوار از راه آهن حتی الامکان تا یک یا دو سال دیگر از سمت شمال برطرف می شود، اما اگر این مسیر به یک مسیر سراسری تبدیل شود که از جنوب نیز با عبور از شهرهای بردسکن، خلیل آباد و کاشمر به تربت حیدریه و راه آهن فعلی مشهد - بافق - بندرعباس متصل شود، منطقه غرب خراسان هر چه بیشتر از مزایای کریدور سراسری شمال به جنوب کشور بهره خواهد برد. از طرفی دیگر از آنجا که در استان خراسان شمالی نیز طی سال های اخیر پروژه راه آهن بجنود به اسفراین و جوین در منطقه غرب خراسان دنبال می شود، این کریدور می تواند در آینده دسترسی مناطق کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و سبزوار را به مرز ترکمنستان بسیار کوتاه تر کند و سبب ساز گسترش روابط تجاری و فرهنگی و گردشگری در این منطقه در ارتباط با استان خراسان شمالی و کشور ترکمنستان بشود.

در تصویر زیر نقشه خطوط ریلی خراسان رضوی مشاهده می شود که خطوط آبی مسیر ریلی در حال استفاده موجود را نشان می دهد، خطوط سبز مسیرهای ریلی در حال احداث و خطوط صورتی رنگ نشان دهنده مسیرهای ریلی در دست مطالعه هستند.

همانطور که دراین تصویر پیداست هم اکنون در غرب خراسان پروژه راه آهن سلطان آباد به سمت سبزوار در حال اجراست که این مسیر شهر سبزوار را به عنوان پرجمعیت ترین شهر منطقه خراسان غربی به راه آهن سراسری تهران - مشهد متصل می کند. راه آهن اسفراین در خراسان شمالی به سمت جوین در غرب خراسان رضوی نیز در حال اجراست و مسیر راه آهن سبزوار به سمت بردسکن، خلیل آباد، کاشمر و تربت حیدریه نیز مرحله مطالعاتی خود را طی می کند. بنابراین اگرچه خراسان غربی در نیم قرن اخیر همواره از نبود راه آهن رنج برده اما اکنون ناگهان به یکی از کانون های مهم پروژه های ریلی شمال شرق ایران تبدیل شده تا انشاالله محرومیت چندین و چند ساله این مناطق با قرار گرفتن در یک شاهراه ارتباطی ریلی به خوبی جبران شود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی