خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

 اگر قرار بر تقسیم استان خراسان رضوی باشد، کدام شهرها از جامع جهات واجد شرایط ارتقاء به مراکز استان های جدید هستند و چه ترکیبی می توان به وجود آورد؟

به نظر می رسد با در نظر گرفتن همه شرایط نظیر فاصله از مراکز استان های فعلی به جهت تمرکززدایی از کلانشهرها، جمعیت بالا، وجود شهرستان های اقماری، امکانات زیرساختی نظیر فرودگاه، بهداشت و درمان، راه های مواصلاتی، دانشگاه ها و ...، داشتن مرز مشترک با استان های دیگر و ... شهرستان های سبزوار و تربت حیدریه مستعدترین شهرها و در مرحله بعد، نیشابور از دیگر شهرهای مستعد برای استان شدن هستند.

همانطور که در تصویر این صفحه مشاهده می شود، شهرستان کاشمر در موقعیتی قرار دارد که می تواند بین قرارگرفتن در استان های جدید احتمالی حق انتخاب داشته باشد. با این حال کاشمر به لحاظ بعد مسافت به تربت حیدریه نزدیک تر از سبزوار و نیشابور است. 


تقسیم استان خراسان ر ضوی

نظرات  (۳)

تقسیم کن از این همه مشکلاتی که چند دهه هست  مردم رو درگیر کرده و موجب عقب ماندگی نسبت به غرب کشور شده نجات پیدا کنیم.

 

پاسخ:
امیدواریم. انشاالله هر چه زودتر این حق و آرزوی دیرینه مردم غرب خراسان تحقق پیدا کنه.
اگر قرار بر ایجاد و تشکیل استانی جدید در خراسان باشیم کاملا پیدا و واضح است که نیشابور با پتانسیل و پس زمینه ای قوی از هر حیث در اولویت است.اگر از نظر زیر ساخت صنعتی بنگریم بزرگترین شهر صنعتی پس از مشهد در خراسان است.اگر از بابت رشد جمعیت بنگریم پس از مشهد در رتبه دوم است.و اگر از بابت مقاصد گردشگری تاریخی و فرهنگی و هنری بنگریم بی شک هم تراز با مشهد است.و در صورتی که سبزوار فقط به دلیل داشتن یک فرودگاه کوچک محلی توانایی استان شدن دارد پس باید گفت نیشابور باید کشور شود.
پاسخ:
دوست نیشابوری نظر شما درباره شایستگی های نیشابور برای مرکز استان شدن کاملا اشتباهه و دلایلی که مطرح کردید یا در بعضی موارد مثل یک امتیاز منفی، اتفاقا سد راه نیشابور برای استان شدنه، یا امتیازات مثبتی هست که سبزوار و تربت حیدریه هم اون امتیازات رو دارن و حتی جلوتر از نیشابور هستن.
به طور مثال زیرساخت صنعتی نیشابور به خاطر سرریز صنعت کلانشهر مشهد به شهرهای اطرافش هست. از جمله کارخانه فولاد خراسان که مالکیت صنعتیش و دفتر مرکزیش در مشهده و متعلق به همه خراسانه فقط محل احداثش نیشابوره و این نشون میده نیشابور شهر اقماری مشهد محسوب میشه و شهرهای اقماری نمیتونن ادعای مرکز استان شدن کنن. چون خودشون زیر سایه ی شهرهای دیگه هستن. اگر از نظر جمعیتی بگید، باز هم چیزی به نفع نیشابور نیست. چون اولا جمعیت شهر نیشابور چندان فاصله ای با جمعیت شهر سبزوار نداره و در مجموع هر دو در یک سطح جمعیتی هستن. ثانیاً جمعیت کل یک منطقه برای استان شدن ملاکه نه فقط جمعیت شهری که میخواد مرکز استان شه و از اون بابت چون نیشابور بر خلاف سبزوار و تربت حیدریه شهرستان های زیادی در اطرافش نداره که نیشابور رو به عنوان مرکزیت استان قبول داشته باشن، بنابراین پشت نیشابور خالی است و جمعیتش حتی به نصف حدنصاب لازم هم نمیرسه. 
از لحاظ گردشگری و تاریخی و فرهنگی هم امتیازاتی که برای نیشابور در نظر گرفتید اولا برای سبزوار هم هست. به طوری که سبزوار به لحاظ تاریخی با پیشینه چندهزارساله ی تمدنی که گوشه هایی از اون تمدن در تپه باستانی این شهر کشف شده، و همچنین حضور درخشان در ادوار مختلف تاریخ ایران از جمله پایتختی نهضت سربداران و ... تاریخ و فرهنگش اگر غنی تر از نیشابور نباشه، ضعیف تر نیست و ثانیا این ملاک ها کلا ملاک های اصلی در بحث تقسیمات کشوری نیستن. چون در تقسیمات کشوری مهم توزیع و تقسیم امکانات به صورت عادلانه بر اساس جمعیت و بر اساس دلایل امنیتی در همه مناطق کشوره و مسائل تاریخی و فرهنگی اولویت اصلی نیست که اگر هم باشه، باز دست سبزوار در این زمینه ها پر تر از نیشابوره.
اما نیشابور چند مشکل اساسی برای استان شدن داره:
1- عدم وجود شهرستان های اقماری در اطراف نیشابور . به طوری که شهرستان فیروزه تنها شهرستانی است که شاید حاضر باشه در استانی به مرکزیت نیشابور قرار بگیره و بقیه ی شهرها نظیر سبزوار، تربت حیدریه، قوچان، کاشمر، بردسکن، جوین، جغتای و خوشاب هیچ کدوم نیشابور رو به مرکزیت قبول ندارن
2- عدم وجود راه های ارتباطی مناسب برای اتصال بقیه ی شهرهای خراسان به نیشابور
3- عدم وجود فرودگاه در نیشابور. شهر مرکز استان باید بتونه میزبان رفت و آمدهای مقامات عالی رتبه ی کشوری و در بعضی مواقع بین المللی باشه که رفت و امد این ها از طریق فرودگاه اتفاق میافته درست مثل سفر اخیر رئیس جمهور روحانی به خراسان رضوی در اردیبهشت 97 که از طریق فرودگاه سبزوار وارد شد و  و نیشابور فاقد فرودگاه است. 
4- عدم وجود دانشگاه های بزرگ و معتبر در نیشابور که بتونن با نقش دانشگاهی مهم سبزوار در شمال شرق ایران رقابت کنن
5- عدم داشتن مرزهای مشترک با نواحی سایر استان ها و کشورهای منطقه. نیشابور درست در محاصره چند شهر بزرگ و با اهمیت خراسان رضوی که خودشون مدعی استان شدن هستن، قرار گرفته و هیچ مرز مشترکی با بیرون از این استان نداره. از شرق مشهد، از غرب سبزوار، از جنوب تربت حیدریه و کاشمر و از شمال قوچان. بنابراین تا تکلیف این شهرهای مهم روشن نشه نیشابور نمیتونه به استان شدن خودش فکر کنه
6- فاصله ی نزدیک نیشابور به مشهد از دلایل دیگه ای هست که این شهر نمیتونه مرکز استان بشه. اینقدر فاصله ی نیشابور به مشهد نزدیکه که مشهدی ها و همه ی مردم خراسان نیشابور رو مقدمه مشهد و یکی از شهرهای اقماری اطراف مشهد میدونن و حتی مشهدی ها وقتی میخوان جاهای گردشگری مشهدو به مسافران شهرشون معرفی کنن، در کنار طرقبه و شاندیز و آرامگاه فردوسی و پارک کوه سنگی به آرامگاه خیام و عطار هم اشاره میکنن. حالا اگر قرار باشه نیشابور با این همه فاصله ی نزدیک به مشهد و امکاناتی که تا همینجای کار به خاطر نزدیکی به مشهد ازشون برخوردار شده مرکز استان بشه، این تشدید تمرکزگرایی و بی عدالتی در توزیع امکاناته. چون دوباره همه امکاناتی که در مشهد هست، در یک شهر دیگه ی نزدیک به مشهد متمرکز میشه. اما سیاست های کشور در سال های اخیر به سمت تمرکززدایی از شهرهای بزرگ و مراکز فعلی استان ها رفته. بنابراین نیشابور هیچ شانسی برای استان شدن نداره.
به طور کل اگر نیشابور قرار باشه به خاطر چندتا کارخانه صنعتی و چندهزارنفر جمعیت سرریزی از مشهد و با وجود این همه کمبودهای دیگه، ادعای مرکز استان شدن یا به قول شما ادعای کشور شدن بکنه، پس سبزوار میتونه کشور که سهله، حتی می تونه قاره بشه.

اگرخراسان جنوبی به مرکزیت تربت حیدریه میشدامروزمشکل نداشتیم خراسان رضوی تقسیم شود.قضیه سبزوارنیشابورجداست به نظر من باید مرتب نالایق بیرجندگرفته شودوبه تربت بدندخراسان جنوبی بامرکزیت بیرجند.عمر آن کوتاه خواهد بود چون وضعیت خوبی ندارداین  استان که همه میدانندتقسیم وعجله در زمان ریاست کروبی برخجلس واستعفای  جمعی نمایندگان آن دوره خراسان ازهمه پاشیدوحدت رفت وتقسیم شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی