خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

عکسی بسیار نادر از استاد محمود دولت آبادی که آقای رمان ایران را در حال رقص چوب بازی یکی از رقص های محلی رایج در سبزوار زادگاه دولت آبادی و دیگر مناطق خراسان غربی نشان می دهد.
 
هر چند مشاهده این عکس برای همه ایرانیان علاقه مند به فرهنگ و مطالعه آثار ادبی که استاد دولت آبادی را می شناسند، قطعا جذاب بوده و هست اما برای سبزواری ها حلاوتی دیگر دارد.
 
استاد دولت آبادی از آن دسته نام آوران سبزواری در سطح جهان است که هرچند جایگاه و مقام رفیعی یافته و شهرت نامش در معتبر ترین محافل ادبی جهانی قابل پیگیری است، اما هرگز اصالت روستایی خود را که به منطقه ای کویری در10کیلومتری جنوب شهر سبزوار تعلق دارد، فراموش نکرده و همواره با فرهنگ، زبان، آداب و رسوم و علایق و آیین های مردم زادگاهش دوستی عمیق و همراهی نزدیک داشته و هرجا که فرصتی پیش آمده درباره آن صحبت کرده است. و حتی در یکی از مصاحبه هایش با خبرنگاری از رسانه های خارجی خود را به استناد آنچه در کودکی هایش در سبزوار نامیده می شده است، «محمود کِلِّهِ بیریهنَه» معرفی می کند.
 
لازم به توضیح است، «محمود کِلِهِّ بیریهنَه» نام طنز آمیزی است که احتمالا به خاطر بدون کلاه بودن سر استاد دولت آبادی در ایام کودکی اش به وی نسبت داده می شده است و استاد حالا هم که دیگر به جایگاه آقایی رمان ایران رسیده است، هنوز این خاطره نمکین را از همشهریان سبزواری خود به یاد دارد و با نیکویی و تواضعی که خاص بزرگمردان است، برای دیگران هم تعریف می کند.
 

رقص چوب بازی محمود دولت آبادی به سبک سبزواری


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی