خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

کلیدر محمود دولت آبادی

رمان کلیدر به قلم استاد محمود دولت آبادی به عنوان دومین رمان طولانی جهان و بلندترین رمان فاخر ادبیات فارسی است.


 این رمان علی رغم طولانی بودن طرفداران زیادی در ایران دارد و بیش از 20 مرتبه تجدید چاپ شده است.


کلیدر نام روستایی در منطقه خراسان غربی و اطراف سبزوار است که بخش عمده ای ماجرا های رمان کلیدر در این روستا و پیرامون اهالی آن رخ می دهد.


"گل محمد" قهرمان اصلی رمان کلیدر است که در زمان حکومت استبدادی پهلوی اول به قیام و شورش علیه نیروهای روس و انگلیس می پردازد و سرانجام به دست مأموران رژیم کشته می شود.


جنازه او به همراه سربریده اش بعد از کشته شدن در مقابل پاسگاه سبزوار به نمایش عموم گذاشته می شود و مأموران پهلوی درکنار آن عکس می گیرند.


ترانه معروف "نه نه گل محمد" که یکی از ترانه های فولکلور مشهور ایران است ، در رابطه با همین ماجرای حماسی و غم انگیز زندگی و مرگ "گل محمد" سبزواری سروده شده است. و امروز این ترانه یکی از مشهورترین ترانه های محلی خراسان است.


استاد محمود دولت آبادی یکی از بزرگترین نویسندگان معاصر ایران است که در سبزوار پایتخت نثر فارسی متولد شده است.


صفت پایتخت نثر فارسی بدان سبب به زادگاه دولت آبادی داده شده است که این شهر همواره مهد تولد و پرورش بزرگترین نویسندگان ایران بوده است و چهره هایی نظیر خواجه ابوالفضل بیهقی نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی (مسعودی) ، ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فُندُق فرید خراسان نویسنده کتاب ارزشمند تاریخ بیهق (ازمنطقه ششتمد) ، ملاحسین واعظ کاشفی نویسنده کتاب مشهور روضه الشهدا اولین مقتل فارسی ماجرای کربلا ،عطاملک جوینی نویسنده کتاب گرانسنگ تاریخ جهانگشای (از منطقه جوین) ، دکتر علی شریعتی نویسنده توانمند و جامعه شناس برجسته معاصر (از منطقه داورزن) و تعدادی دیگر از داستان نویسان پراستعداد خراسان و ایران از این شهر برخاسته اند.

سبزوار پایتخت نثر ایران

سبزوار پایتخت نثر پارسی

استاد محمود دولت آبادی که اینک یکی از مشاهیر ادبی ایران محسوب می شود و به آقای رمان ایران شهرت یافته است، به جز کتاب کلیدر چندین رمان و داستان ارزشمند دیگر نیز دارد ، که اکثر کتب او در ردیف فاخرترین آثار داستانی ادبیات فارسی جای گرفته اند.

تمبر آقای رمان ایران رونمایی شد

رمان کلیدر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی