خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
آبان

موزه نفت سبزوار

موزه نفت سبزوار، از نخستین موزه های صنعت نفت در ایران است که در سال های میانی دهه 1380 در این شهرستان با همت کارکنان شرکت پخش فرآورده های نفتی این منطقه راه اندازی شد.

این موزه که جایگاه پخش بنزین و فرآورده های نفتی بود، ابتدا تحت عنوان ساختمان شرکت ملی نفت انگلیس و ایران شناخته می شد که پس از ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 به ساختمان شرکت ملی نفت ایران تغییر نام داد.

 مرکزیت سبزوار در امر ذخیره سازی و پخش فرآورده های نفتی در بخش های وسیعی از شمال شرق کشور از جمله دلایل شکل گیری این موزه بوده است.

 در موزه نفت سبزوار، بیش از 200 قلم شی شناسایی، ثبت و کدگذاری شده است که از جمله آنها می توان به لوازم ابزار دقیق، لوازم آزمایشگاهی، آتش نشانی، پالایشگاهی، پمپ های روغن و بنزین، ولو، موتورهای دیزلی و انواع پیمانه اشاره کرد.

شهرستان سبزوار در مرکز منطقه خراسان غربی واقع شده است.


Sabzevar Oil Museum


Sabzevar Oil Museum


Sabzevar Oil Museum


۳۰
آبان

تندیس هفت پیکر سربداران از زیباترین نمادهای حجمی خراسان غربی است که توسط استاد حسن ماستیانی هنرمند مجسمه ساز سبزواری ساخته شده است.

این تندیس در ورودی شهر سبزوار از سمت غرب و ابتدای جاده فرودگاه نصب شده است.


sarbedaran-westkhorasan


۳۰
آبان

نهضت سربداران سبزوار در قرن هشتم هجری از مهمترین رویدادهای تاریخی و سرنوشت ساز در پهنه خراسان غربی است که البته تاثیرگذاری آن ورای مرزهای جغرافیایی ایران امروز بوده و دامنه آن به سمرقند و برخی نواحی دیگر در ایران بزرگ آن روزگار کشیده شد.

عمر حکومت سربداران تقریبا به نیم قرن رسید و در تمام این مدت سبزوار را پایتخت خود قرار داده بودند.

اولین رهبر سیاسی و نظامی سربداران پهلوان عبدالرزاق باشتینی و اولین رهبر مذهبی این قیام شیخ خیلیفه مازندرانی بود.


sarbedaran - sabzevar

۳۰
آبان


خراسان غربی



۳۰
آبان

خراسان غربی

جغرافیای سرزمین خراسان در طول تاریخ خود تغییرات زیادی را تجربه کرده است. چندین قرن قبل علاوه بر خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی که اکنون در محدوده خاک جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، بخش های وسیعی از کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز جزئی از خراسان بزرگ محسوب می شده است. اما امروزه با تغییر مرزهای مورد توافق بین المللی و ایجاد کشورهای جدید و مستقل در منطقه، محدوده جغرافیایی خراسان ایران نیز به شکل امروزی در آمده که در شمالی ترین قسمت آن شهرستان هایی نظیر بجنورد و شیروان و درگز  ... قرار دارند، در شرق آن تایباد و تربت جام و خاف در جنوب آن نهبندان و بیجرند و در غرب آن سبزوار و داورزن و بردسکن و در مرکز آن مشهد و نیشابور و تربت حیدریه و ... واقع شده اند.

امروزه بر اساس نقشه کنونی کشور ، محدوده تخمینی خراسان غربی شامل شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، بردسکن، کاشمر، خلیل آباد، فیروزه و بخش هایی از شهرستان نیشابور یا حتی شهرستان های اسفراین و جاجرم و بجستان در خراسان های رضوی و شمالی می شود.

در نقطه ی کانونی خراسان غربی شهر سبزوار قرار دارد که با بیشترین میزان جمعیت و مرکزیت جغرافیایی نسبت به بقیه شهرها و برخورداری از امکاناتی نظیر راه های مواصلاتی اصلی، فرودگاه بین المللی، دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی، مراکز فرهنگی و هنری، شماری از صنایع و بازار بزرگ اقتصادی منطقه، مهمترین شهر منطقه خراسان غربی محسوب می شود.


westkhorasan