خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

۳۰
آذر

امضا تفاهم نامه دانشگاه‌های حکیم سبزواری و تورین ایتالیا
دانشگاه‌های حکیم سبزواری و تورین ایتالیا تفاهمنامه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: با امضای تفاهمنامه گروه فیزیک این مرکزامضا تفاهم نامه دانشگاههای حکیم سبزواری و تورین ایتالیا آموزش عالی با دانشگاه تورین ایتالیا همکاری‌های مشترک در زمینه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی با محور فیزیک پزشکی بین محققان و دانشجویان دو دانشگاه آغاز شد.


علی اصغر مولوی افزود: همکاری‌های مشترک علمی، تحقیقاتی، تبادل استادان، محققان و دانشجویان، استفاده مشترک از آزمایشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و کتابخانه‌ها و شرکت طرفین در نشست‌ها، کنفرانس‌ها و نشست‌های هم اندیشی برخی از مفاد این تفاهمنامه است.


وی گفت: با هدف افزایش تبادلات علمی بین‌المللی دانشگاه حکیم سبزواری تا کنون با دانشگاه‌های مختلف از جمله لیون فرانسه، پاریس ۱۳، تورین ایتالیا، هرات افغانستان و اقلیم کردستان عراق تفاهمنامه امضا کرده است.


رییس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این دانشگاه از ۲۲دانشگاه محور در ایران است که با حدود ۹هزار دانشجو دارای ۳۳گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰دانشکده است. / خبرگزاری صدا و سیما

 

گفتنی است دانشگاه حکیم سبزواری در شهرستان سبزوار بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در شمال شرق ایران پیش از دانشگاه فردوسی مشهد است. 

این دانشگاه یکی از 5 دانشگاه معین (دانشگاه جامع) منطقه 9 آموزش عالی ایران در کنار دانشگاه های فردوسی مشهد، بجنورد، بیرجند و سمنان می باشد. 

منطقه خراسان  غربی از دیرباز یکی از قطب های مهم علمی و دانشگاهی ایران بوده است.

 

 

 

۳۰
آذر

از آنجایی که استان پهناور خراسان رضوی با 33 شهرستان و جمعیت بیش از 6 میلیون نفری، به شدت نیازمند تقسیم شدن به چند استان است تا همه شهرستان های این استان بتوانند مدیریت عادلانه ای را تجربه کنند و امکانات مالی و معنوی به صورت متوازنی در همه استان توزیع شود، با در نظر گرفتن همه شرایط اعم از پتانسیل ها و همچنین نیازمندی های موجود به نظر می رسد منطقه غرب این استان به مرکزیت کهن شهر سبزوار از بیشترین اولویت نسبت به سایر مناطق برخوردار است. بنابراین اگر قرار باشد فقط یک استان در منطقه شمال شرق کشور ایجاد شود، یقیناً آن استانی نخواهد بود جز استانخراسان غربی به مرکزیت سبزوار.

هیچیک از شهرستان های دیگر که در این منطقه ادعای مرکزیت استان را دارند، به لحاظ ظرفیت های موجود و نیز به لحاظ نیازمندی های واقعی که احساس می شود، شایسته تر از منطقه سبزوار نیستند. خصوصا شهر نیشابور که اگرچه از جمعیت و برخی امکانات صنعتی قابل توجهی برخوردار است اما به واسطه نزدیکی بیش از حد به مشهد مرکز فعلی خراسان رضوی و نیز به دلیل عدم برخورداری از زیرساخت های مناسب حمل و نقل از جمله عدم فرودگاه به عنوان پل ضروری ارتباط هوایی در دنیای امروز با دیگر مناطق کشور و جهان، عدم برخورداری از دانشگاه های جامع و مادر در منطقه، نداشتن مرز مشترک با هیچ منطقه دیگری در خارج از استان خراسان رضوی و نداشتن شهرهای اقماری کافی برای حمایت و همراهی با نیشابور در استان جدید، وجود آلودگی های صنعتی به خاطر سرریز صنایع کلانشهر مشهد در این شهر و  ... همه دلایلی است که نیشابور را قطعا در اولویت های بعدی استان شدن نسبت به سبزوار و تربت حیدریه و کاشمر قرار می دهد.

بنابراین با توجه به اولویت بالای سبزوار برای تشکیل استانی جدید در شمال شرق ایران، صاحبنظران مختلف نقشه های گوناگونی را برای محدوده این استان آینده کشور پیشنهاد می دهند. اکنون یکی از جدیدترین نقشه های پیشنهاد شده را که در پایگاه خبری عصر سبزوار منتشر شده را در این صفحه مشاهده می کنید. 

در این نقشه پیشنهادی به وضوح مشخص است که موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک سبزوار به خوبی این شهر را در مرکز منطقه ای غرب خراسان قرار داده که علاوه بر دسترسی مناسب همه شهرهای اطراف به آن، تشکیل این استان جدید به منزله دیوار دفاعی قوی و خوبی در مقابل کویر مرکزی ایران خواهد بود که با توسعه و پیشرفتی که در شهرها و روستاهای تابعه به وجود می آورد از پیشروی کویر جلوگیری خواهد کرد.

برای استان خراسان غربی نام های دیگری نظیر سربداران و بیهق نیز پیشنهاد شده است.

 

استان خراسان غربی

 

۳۰
آذر

گمرک در سبزوار فعال شد
سبزوار- ایرنا- اداره گمرک سبزوار به منظور تسهیل در مراودات بین‌المللی روز سه‌شنبه طی مراسمی با حضور مسوولان محلی و نمایندگان مردم این خطه در مجلس شورای اسلامی در محل مجموعه شهرک صنایع این شهرستان واقع در غرب خراسان رضوی فعالیت خود را آغاز کرد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار در همین خصوص به خبرنگاران گفت: با استقرار اداره گمرک در این شهرستان یکی از زیرساختهای مهم اقتصادی سبزوار فراهم شد.

علی امید بخش افزود: فعالیت گمرک در سبزوار علاوه بر ایجاد شتاب اقتصادی در فعالیت واحدهای تولید و تجاری، شاخصهای اقتصادی شهرستان سبزوار را در مراودات بین‌المللی ارتقا می‌دهد. 

وی ادامه داد: گمرک سبزوار تنها یک دفتر نیست بلکه پایگاهی اداری است که فعالان حوزه اقتصادی می‌توانند با بهره‌گیری از خدماتش امور مربوط به صادرات محصولات را از همین مکان به سمت گذرگاههای مرزی کشور و همچنین امور مرتبط به واردات مواد اولیه را در داخل شهرستان سبزوار انجام دهند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: این شهرستان با فعالیت ۱۷ هزار واحد صنفی، ۲۷۰ واحد صنعتی و ظرفیتهایی همچون فرودگاه و راه‌آهن نیازمند ایجاد اداره گمرک بود. 

وی افزود: مجوز و موافقت سازمان گمرک ایران با استقرار و فعالیت گمرک در سبزوار پارسال صادر شده بود که امسال محقق گردید.

دو شهرک صنعتی با استقرار و فعالیت ۷۰ واحد تولیدی نیز در سبزوار فعال هستند. 

 

گمرک سبزوار

 

گمرک سبزوار

 

 

۳۰
آذر

🔺آیا می دانید؟؟؟

🔹شهرستان سبزوار به دلیل برخورداری از موارد زیر، دومین #شاهراه_مواصلاتی پس از مشهد و قطب #حمل‌و‌نقل استان خراسان رضوی و شمال شرق ایران است.

🔹۱- برخورداری از ۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه باری با ۸ هزار نفر راننده

🔹۲- وجود دومین پایانه بزرگ مسافربری استان به لحاظ وسعت، میزان ناوگان، تعداد شرکتها، مقاصد و...

🔹۳- برخورداری از ۵ راه مواصلاتیِ شریانی و قرارگیری در مسیر کریدورهای ریلی و جاده ای شمال - جنوب، شرق - غرب و اروپا به آسیای میانه

🔹۴- وجود دومین فرودگاه مسافری فعال استان با عملکرد بالاتر از ۸ تا ۱۰ مرکز استان

🔹۵- دومین شهر خراسان بزرگ به لحاظ قدمت برخورداری از سازمان اتوبوسرانی درون شهری (از سال ۱۳۷۱)

🔹۶- بیشترین تعداد خطوط اتوبوسرانی درون شهری استان پس از مشهد (۱۶ خط)

🔹۷- دومین شهر استان در میزان بزرگراهها و سایر معابر شهری

✍️ حمیدرضا باقری تبار

۳۰
آذر

اگرچه فضای رسانه های محلی شهرستان نیشابور اکثراً پر از مطالب متعصبانه بومی با درونمایه رقابت های کورکورانه با دیگر شهرها و مناطق همجوار خصوصا تقلید از شهرستان سبزوار است، اما در  این بین بعضی نویسندگان آزاد اندیش و خوش فکر نیز هستند که گرفتار این تعصبات بومی نشده و در مطالب خود به روشنگری و آگاهی بخشی می پردازند.

یکی از این نمونه ها، مطلبی است که مدتی قبل و پس از انتشار خبر پر ابهام موافقت با ساخت فرودگاه در نیشابور، توسط پایگاه خبری عطار نیوز منتشر شده است. مطلبی که به خوبی و بدون گرفتار شدن در حب و بغض های شخصی و شهری، ابهامات و معایب چنین پروژه غیرمنطقی و بدون توجیه اقتصادی کافی را بیان کرده است.

اتفاقا چند ماه پس از انتشار این مطلب عطارنیوز، می بینیم که وعده های نمایشی مسوولان نیشابوری درباره فرودگاه هنوز به سرانجامی نرسیده و کوچکترین قدم اجرایی هم برداشته نشده است. این ها همه نشان از این دارد که فرودگاه خواستن فقط از سر رقابت و چشم و همچشمی با دیگر شهرهای کشور، مانند بار کجی است که به منزل نمی رسد. 

در ادامه بخش های مهم مطلب پایگاه خبری عطارنیوز را منتشر می کنیم:

 

فرودگاه نیشابور و ابهامات بی‌شمار
به گزارش عطار نیوز، طی سه روز گذشته خبری مسرت‌بخش فضای شهرستان نیشابور را در برگرفته است. خبر امضای تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه در جنوب نیشابور خبری بود که مردم نیشابور را شوکه و خوشحال کرد.

اما بعد از چند روز از انتشار این خبر به نظر ضروری است که ابعاد این پروژه موردبررسی قرار گیرد.

ایرادات این طرح شاید اساسی‌تر از مزیت‌های آن باشد.

نکته اول ممنوعیت ساخت فرودگاه در فاصله ۱۰۰ مایلی فرودگاه دیگر است که طبق مصوبه هیئت‌وزیران ابلاغ‌شده است و بنابراین صدور مجوز ساخت فرودگاه باید علاوه بر شرکت فرودگاه‌ها مصوبه هیئت‌وزیران را نیز داشته باشد.

نکته دوم ضرر ده بودن فرودگاه‌های در این سطح برای شرکت فرودگاه‌ها است به‌نحوی‌که بعضی از فرودگاه‌های کشور که روزانه چندین پرواز دارند هم‌اکنون زیان ده هستند و نتیجتاً ساخت این فرودگاه بار اضافی بر دوش دولت خواهد گذاشت.

نکته سوم، پیمانکار این پروژه است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن به‌صورت کامل منتشرنشده است، یکی از ضرورت‌های این بحث موردقبول بودن پیمانکار است که امیدواریم پیمانکار ویژگی‌های موردنظر را داشته باشد.

نکته چهارم بودجه ساخت فرودگاه است که قرار بر تأمین از محل بخش خصوصی است. در خبر احداث این فرودگاه بودجه اولیه ساخت را ۱۴۰ میلیارد تومان برآورد کرده است اما با بررسی خبرنگار عطار نیوز از کارشناسان عرصه هوانوردی این عدد برای ساخت یک فرودگاه حداقلی شاید طنزی تلخ بیشتر نباشد.

بر اساس اظهارات یکی از کارشناسان عرصه هوانوردی برای ساخت فرودگاهی در حد فرودگاه سبزوار، هم‌اکنون بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان پول نقد لازم است، هر چند باید این مبلغ را خارج از تورم در نظر گرفت که روزانه چه مقدار به این عدد افزوده می‌شود.

برای ساخت یک فرودگاه ساخت یک باند پرواز حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت، علاوه بر ساخت ترمینال نیز همین حدود هزینه خواهد داشت.

علاوه بر این‌ها ساخت دیوار دور زمینی به این ابعاد خودش به‌اندازه نصف باند فرودگاه هزینه خواهد داشت، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هزینه‌های تأسیسات، ساخت ساختمان‌های برج مراقبت، آتش‌نشانی، پلیس، حفاظت پرواز، ایمنی زمینی، سوخت‌گیری، محوطه، فضای سبز، جدول کاری و… بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد هزینه خواهد داشت و علاوه بر این‌ها تجهیزات فرودگاهی با توجه به تحریم‌ها نیز عددی بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد هزینه نیاز خواهد داشت.

برای مثل هر دستگاه خودرو ایمنی زمینی در بی‌کیفیت‌ترین حالت بالغ‌بر یک میلیارد تومان قیمت دارد و برای یک فرودگاه کوچک حداقل پنج خودرو نیاز است.

همچنین با بررسی‌های صورت گرفته یک فرودگاه متوسط سالانه بالغ‌بر یک میلیارد هزینه نگهداری عادی و دو و نیم میلیارد تومان هزینه پرسنل خواهد داشت.

اما در کنار همه این‌ها شاید عدم شفافیت در دعوت از خبرنگاران و امضای این تفاهم‌نامه در اتاق‌های بسته و بیان توجیه‌های کلی و عدم پاسخ به سؤال متخصصین، تبلیغاتی بودن این خبر را در حالی که در نزدیکی انتخابات هستیم صدچندان می‌کند.

 

مرجع: عطارنیوز