خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

۲۷
ارديبهشت

🔺آیا می دانید؟

🔹سبزوار یکی از ۷ شهر غیر مرکز استان دارای اداره کل پخش فرآورده های نفتی است. اداره کلی که حتی شهر سمنان، مرکز استان سمنان، از آن برخوردار نیست.

🔹شاهرود، چابهار، تربت حیدریه، آبادان، چالوس و میاندوآب، دیگر شهرهای غیر مرکز استان دارای این اداره کل می باشند.

🔹منطقه غرب خراسان به لحاظ تعداد جایگاههای عرضه سوخت مایع و سی. ان. جی نیز، با ۶۳ باب جایگاه، در رده بالاتر از استانهای خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام و رتبه تقریباً برابر با استانهای گلستان، زنجان و بوشهر قرار دارد. 

✍️ حمیدرضا باقری تبار

 

منبع: عصر سبزوار

 

۲۷
ارديبهشت

زیرساخت های تأسیس استان خراسان غربی به مرکزیت سبزوار فراهم است
 

نمایندگان مردم غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی معتقدند زیرساخت های لازم برای تأسیس استان خراسان غربی و یا سربداران به مرکزیت سبزوار فراهم آمده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در همین زمینه رمضانعلی سبحانی فر روز یکشنبه در پیامی به مناسبت ابلاغ مصوبه شهرستان شدن ششتمد گفت: امروز زمینه و زیرساخت مناسبی برای ارتقاء منطقه به استان فراهم شده است.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل های استان شدن، وجود حداقل 6 یا 7 شهرستان لازم است که امروز دیار سربداران به 6 شهرستان ارتقاء یافته و شهرستان های همجواری را داریم که آمادگی دارند با دیار سربداران همراه باشند.

سبحانی فر همچنین گفت: در همین زمینه مکاتباتی در سال 98 با ریاست جمهوری و وزارت کشور و ریاست مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که با توجه به زیرساخت هایی که در منطقه وجود دارد و ظرفیت ها و عواملی که لازمه استان شدن است دستورات لازم را برای ایجاد استان خراسان غربی را درخواست کردیم و امیدواریم که نمایندگان محترم دوره یازدهم و همه مسئولان محترم ودستگاه های دیگر این همراهی و همکاری را داشته باشند.
همچنین حسین مقصودی نیز در کانال تلگرامی خود با انتشار ویدئویی از نطق هایش در مجلس برای تأسیس استان سربداران به مرکزیت سبزوار، این آرزوی دیرینه مردم غرب خراسان رضوی را یاداوری کرد.

گفتنی است در حال حاضر حداقل 6 شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب استان خراسان رضوی در محدوده سبزوار بزرگ وجود دارند. همچنین شهرستان های بردسکن، کاشمر، خلیل آباد، کوهسرخ، بجستان و گناباد نیز در نیمه غربی استان خراسان رضوی واقع شده اند.

استان خراسان رضوی یکی از پرجمعیت ترین و پنهاورترین استان های کشور است که متاسفانه در طول همه سالهای گذشته به خاطر تمرکز بیش از حد مدیران استانی بر کلانشهر مشهد، عمده امکانات و سرمایه گذاری های ملی و دولتی در شهر مشهد و شهرستان های اقماری اطراف آن تا شعاع 100 کیلومتر انجام شده است. به طوری که اکنون نه تنها شهر مشهد، بلکه چندین شهرستان همجوار آن نظیر فریمان، نیشابور، سرخس، چناران، بینالود و ... از صنعتی ترین مناطق استان و بهره مند از انواع امکانات رفاهی سرریز از مرکز استان خراسان رضوی هستند اما در نقطه مقابل دیگر مناطقی که از مرکز استان فاصله بیشتری دارند نظیر منطقه سبزوار بزرگ، منطقه کاشمر، منطقه تربت حیدریه و بسیاری از مناطق جنوب خراسان در محرومیت شدید از امکانات، خدمات و سرمایه گذاری های دولتی به سر می برند و اگر اقداماتی هم دراین مناطق صورت گرفته، عمدتاً با همت و سرمایه گذاری بخش مردمی بوده است.

نظر به اینکه مناطق غرب و جنوب استان خراسان رضوی در همجواری با کویرهای داخلی ایران هستند و برای جلوگیری از پیشروی کویر لازم است مناطق شهری و روستایی در این منطقه آباد نگاه داشته شوند و نیز به منظور تحقق شعار عدالت محوری که از اصلی ترین آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی است، ضروری است که جهت کاهش تمرکزگرایی بر کلان شهر مشهد و ایجاد زمینه های رشد و توسعه عادلانه در دیگر مناطق این استان پهناور، استان های جدید در غرب و جنوب خراسان رضوی ایجاد شود.

با بررسی مجموع ویژگی ها اعم از توانمندی ها و نیازمندی ها به نظر می رسد منطقه ای نظیر دیار سربداران در غرب خراسان با مرکزیت شهرستان تاریخی و فرهنگی سبزوار، یکی از بیشترین اولویت ها را برای تشکیل استانی جدید در کشور داشته باشد.

امید می رود اکنون که اکثر زیرساخت های لازم نظیر فرودگاه بین المللی، شاهراه های جاده ای مناسب (پنج راه سبزوار) شمال به جنوب و غرب به شرق کشور و شمال شرق به نواحی مرکزی ایران، راه اهن در حال احداث، شهرستان های متعدد، دانشگاه های معتبر ملی، صنایع مهم مادر و فاصله زیاد از مراکز فعلی استان به جهت رعایت شرط تمرکززدایی، در این منطقه فراهم است و با وجود همه این امکانات، هنوز محرومیت های زیاد در بخش اشتغال جوانان و برخی آسیب های اجتماعی در غرب خراسان به چشم می خورد، دولتمردان ایران اسلامی هر چه سریعتر بهترین تصمیم را جهت توسعه پایدار منطقه و کشور عزیزمان اتخاذ نمایند.

 

 

۲۷
ارديبهشت

نقشه جدید منطقه غرب خراسان رضوی با شهرستان شدن ششتمد / 6 شهرستان در سبزواربزرگ
 

تأسیس رسمی شهرستان ششتمد، نقشه تقسیمات اداری و سیاسی غرب خراسان رضوی باعث شد، از این به بعد منطقه سابق سبزواربزرگ با 6 شهرستان سبزوار جوین، جغتای، خوشاب، داورزن ، ششتمد در نقشه های رسمی ظاهر خواهد شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه نکته جالب در تغییرات اخیر این است که شهر سبزوار به عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی، اداری و سیاسی و فرهنگی غرب خراسان مانند یک شهر مادر در مرکز جغرافیایی شهرستان های تازه تاسیس در دیار سربداران قرار گرفته است.

گفتنی است بر اساس مصوبه هیئت دولت، همزمان با ارتقای بخش ششتمد به شهرستان، دهستان شامکان نیز به بخش ارتقا یافت و بدین ترتیب شهرستان تازه تاسیس ششتمد از دو بخش مرکزی و شامکان تشکیل خواهد شد.

 

۲۳
ارديبهشت

مصوبه شهرستان شدن ششتمد ابلاغ شد / درخواست تأسیس استان خراسان غربی به مرکزیت سبزوار
 

نمایندگان فعلی غرب خراسان رضوی در واپسین روزهای حضورشان در مجلس دهم بعد از ظهر امروز یکشنبه 21 اردیبهشت 99 خبر از ابلاغ نهایی شهرستان بخش ششتمد سبزوار دادند.

کانال های تلگرامی منتسب به رمضانعلی سبحانی  فر و حسین مقصودی هر کدام این خبر را به شرح زیر اعلام کرده اند:

پرتال خبری علی سبحانی فر در تلگرام:

تبریک علی‌سبحانی‌فر به مردم دیار سربداران در پی ارتقای بخش ششتمد به شهرستان/ دستورات لازم برای ایجاد استان خراسان غربی را درخواست و اخذ شد

علی سبحانی‌فر نماینده دیار  سربداران در مجلس شورای اسلامی:

به مردم شریف دیار سربداران تبریک عرض می‌کنم، یک اتفاق مبارکی که برای مردم دیار سربداران رخ داد، توانستیم با پیگیری های مجدانه مصوبه ابلاغ ارتقای بخش ششتمد به شهرستان را از هیات محترم دولت دریافت نماییم.

زمینه و زیرساخت مناسبی برای ارتقای منطقه به یک استان جدید را فراهم کرده و براساس دستورالعمل‌های استان شدن حداقل ۶ یا هفت شهرستان لازم است و امروز دیار سربداران به ۶ شهرستان ارتفا پیدا کرده و شهرستان‌های همجواری داریم که آمادگی همراهی با دیارسربداران را دارند.

🔺در این زمینه مکاتباتی در سال ۱۳۹۸ با ریاست جمهوری ، وزیر کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی انجام گرفت که با توجه به اینکه زیرساخت و ظرفیت هایی که در منطقه وجود دارد، دستورات لازم برای ایجاد استان خراسان غربی را درخواست کرده‌ایم.

#راهی‌که‌باید‌رفت.‌..

@alisobhanifar

 

کانال رسمی حسین مقصودی نیز در تلگرام نوشته است:

تبریک به مردم فهیم و لایق شهرستان ششتمد

 با تلاش و پیگیری های مستمر حسین مقصودی نماینده مردم شریف سبزوار بزرگ در مجلس شورای اسلامی و  مدیر  کارگروه  تقسیمات کشوری در مجلس شورای  اسلامیآرزوی دیرینه تحقق یافت و ششتمد دیار فرید خراسان به شهرستان تبدیل شد.

 

 

۲۳
ارديبهشت

در سال 98:
اختصاص 60 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به راه آهن سبزوار
 

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 

اردیبهشت پارسال بود که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی کلنگ ساخت ایستگاه راه آهن در حاشیه کمربندی شرق سبزوار به زمین خورد و آن زمان اعلام شد که در اجرای پروژه های راه آهن، ساخت ایستگاه معمولا نشان دهنده آخرین مراحل کار است که بخش های عمده زیرسازی و ساخت مسیر انجام شده باشد. پیمانکار ساخت ایستگاه نیز در آن زمان اعلام کرد که 24 ماهه این پروژه را تحویل می دهد. یعنی همزمان با پایان عمر دولت دوازدهم در اوایل سال 1400. اکنون در اردیبهشت 99 هستیم و یک سال از زمان آن وعده ها سپری شده و یک سال دیگر فرصت باقی است. خبرنگار اسرارنامه برای پیگیری این پروژه مهم توسعه ای غرب خراسان رضوی به سراغ مسئولان مربوطه رفت که در اولین قدم با محمود عیدی مدیرعامل شرکت پیمانکار ساخت ایستگاه راه آهن گفتگویی کرد که در روزهای گذشته منتشر شد. (منبع) اینبار نیز به سراغ دکتر حسین شاد معاون عمرانی فرماندار سبزوار رفتیم تا نظر او را نیز در این باره جویا شویم.

معاون عمرانی فرماندار سبزوار در این مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اسرارنامه گفت: در انتهای سال 98 مبلغ 60 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای راه آهن سبزوار به این پروژه اختصاص یافته است و اکنون این پروژه مشکل مالی و اعتباری ندارد و هزینه ها از همان محل انجام می شود و صورت وضعیتی که پیمانکاران داده اند در دست بررسی است تا پرداخت شود و بعد از بررسی صورت وضعیت هم مطالبات پیمانکار ایستگاه و هم پیمانکار ساخت مسیر پرداخت می شود.

دکتر حسین شاد با بیان اینکه پروژه راه آهن سبزوار شامل سه قسمت ساخت مسیر، ساخت ساختمان ایستگاه و انجام ریل گذاری است، گفت: از چند سال قبل آزادسازی زمین های مسیر خط آهن چه آن هایی که متعلق به مردم و چه متعلق به منابع طبیعی بود، شروع شده و بعد به سمت عملیات خاکی و ابنیه فنی رفته است. در این بخش از پروژه کیلومتر 6 تا 23 سلطان آباد به سمت سبزوار به طول حدود 15 کیلومتر شرایط سخت تری داشت چون در محدوده کوه و زمین های سنگی بود، اما خوشبختانه کارهایش در سال های 96 و 97 انجام شد و علاوه بر آن قسمت هایی از کیلومتر 0 تا 6 بحث زمین های مردم بود که طول کشید تا انجام شود و در مجموع تا الان حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی مسیر را داریم.

وی سپس با بیان اینکه هم اکنون در بخش هایی از مسیر آماده عملیات بالاست هستیم، توضیح داد: در قسمت هایی دیگر به جهت اینکه زمین دیرتر تحویل شد، کار عقب افتاده، و هنوز عملیات خاکی در حال انجام است و همچنین یک سری ابنیه فنی باقی مانده که دارد کار می شود. اما در مجموع به نظر می آید با این شرایطی که اکنون کار پیش می رود، اگر مشکل پیش بینی نشده ای در روند اجرایی کار پیش نیاید، شاید حدود پنج یا شش ماه دیگر کلا کار زیرسازی به اتمام برسد.

معاون فرماندار سبزوار درباره ساخت ایستگاه نیز گفت: بعد از قراردادی که بسته شد، کار مقداری با وقفه شروع شد و الان ساخت ایستگاه 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کلیه اسکلت و قاب ایستگاه در محل تخلیه شده، و از کار فوندانیسیون تقریبا چیز دیگری باقی نمانده تا نهایتاً سازه سرپا شود. با توجه به اینکه در حال حاضر در این پروژه مشکل مالی نداریم، پیشرفت کار بستگی دارد به شرایطی که پیمانکاران بتوانند در طول اجرا قطعات و سیستم هایی را که نیز دارند، به محل کارگاه بیاورند.

وی گفت: به هر حال اگرچه این پروژه که به خاطر مشکلاتی که داشت، کمی دیر شروع شده ، اما از الان در شرایطی است که روی غلتک افتاده و کار نباید با مشکل مواجه شود و سرعت اجرا هم باید تندتر شود.

شاد درباره قسمت آخر کار هم که مرحله ریل گذاری است، گفت: ساخت و تولید ریل در سطح ملی برای همه ریل های مورد نیاز کشور به طول حدود 2000 کیلومتر، به صورت تجمیعی با کارخانه فولاد عقد قرارداده شده که 48 کیلومتر ریل مورد نیاز سبزوار هم در دل همین قرارداد است و بر اساس آخرین خبری که داریم پروژه هم به صورت ویژه پیگیری می شود که ریل گذاری آن برود برای مناقصه و اجرا تا هر قسمتی از مسیر که آماده باشد، بتواند ریل گذاری شود و در کل چون پروژه سبزوار کوتاه است، به محض اینکه مسیر آماده شود، مشکلی برای ریل گذاری نخواهد بود.

وی سپس گفت: از آنجایی که سه مورد کار مجزای ساخت ایستگاه، ساخت مسیر و تولید و تهیه ریل توسط پیمانکاران دارد انجام می شود، دقیقا نمی توانم بگویم افتتاح کل پروژه راه آهن سبزوار چه زمانی انجام خواهد شد، اما فعلا شرایط خوب است و می توانیم اینطور در نظر بگیریم که اگر به همین روال پیش برود طبق صحبت های آقایان، کار تقریبا تا آخر سال تمام شود. زیرا به محض اینکه زیرسازی انجام شود، ریل گذاری به زمان زیادی نیاز ندارد و طی دو سه ماهه جمع می شود. و ساخت ایستگاه هم که دیگر روی روال افتاده است.

وی درباره میزان رضایتمندی درباره کار پیمانکاران پروژه گفت: ما انتظار سرعت بیشتری داریم، اما این مستلزم بررسی دلایل تأخیر است که مشاور انجام می دهد و ما گزارشی هنوز از مشاور بابت این قضیه دریافت نکرده ایم. اما باید کمی به پیمانکاران هم حق داد. شاید کرونا هم تاثیر گذار بوده است. در یکی از بازدیدهایی که دی ماه گذشته داشتیم، فونداسیون آماده ریختن بود و قرار بود که در بهمن اسکلت ساختمان ایستگاه را سرپا ببینیم. اما با آمدن کرونا، ابلاغی امده بود که پیمانکاران تا 23 فروردین و بعضی ها تا 30 فروردین باید تعطیل می بودند. اما به هرحال الان انتظارمان برای ادامه مسیر این است که با توجه به سال جهش تولید پیمانکار بیاید و از این به بعد جبران تاخیرها را بکند.

 

 

۲۲
ارديبهشت

 

در بخشی از دوران حکومت سربداران و همزمان با روی کار آمدن امیر وجیه الدین مسعود دومین امیر سربداران، قلمرو این حکومت از غرب تا دریای خزر و سمنان، از جنوب تا طبس و نواحی جنوبی خراسان، از شمال تا بخش هایی از خاک ترکمنستان و از شرق تا بخش هایی از خاک افغانستان پیش رفته است.

شهرهای مهم حکومت سربداران در این دوران علاوه بر سبزوار که پایتخت این حکومت بوده است، شامل شهرها و مناطقی نظیر جرجان، مشهد، اسفراین، نیشابور، ترشیز، طبس، سمنان و خبوشان بوده است.

در زیر ماجرای چگونگی اتحاد امیروجیه الدین مسعود دومین رهبر سیاسی و نظامی و شیخ حسن جوری دومین رهبر مذهبی سربداران و فتح نیشابور و بیرون راندن حکومت ارغونشاه از این شهر را به نقل از کتاب «تاریخ جامع ایران» (جلد دهم) می خوانید:

امیر وجیه الدین مسعود پس از در گیری با برادرش عبدالرزاق و کشته شدن وی جانشینش گردید . او مردی شجاع بود و چون به حکومت سربداران رسید ، اندیشید که اساس و سندی باید که قضیه حکومت را استحکام بخشد لذا درصدد برآمد که شیخ حسن جوری را که خلیفۀ شیخ خلیفه بود و مریدان ومعتقدان بسیاری در آن ولایت داشت ، از حبس آزاد کرده ، وی را مقتدای خویش سازد و خود به امور سپاه و لشگر بپردازد . بنابراین با چندین تن از یاران ورزیدۀ خود به حصار یارز رفته و شیخ حسن را ازاد ساخت و شیخ نیز با امیر به سبزوار امد . جماعت مریدان شیخ حسن ، که آنها را شیخیان و دراویش و کولکان هم می خواندند ، به یکباره از گوشه ها بیرون آمدتد و مردم اطراف نیز به آنها گرویدند وچون قوی گشتند ، رو به نیشابور نهاده وآنجا را متصرف شدند . سپاهیان طغاتیمور که در نواحی ابهر در حال جنگ با امیراشرف چوپان بودند ، موفق به دفع آنها نشدند و سربداران درآنجا قدرتمند گردیدند .

در آنزمان محمد بیگ پسر ارغونشاه در مشهد وطوس بود . وی عده ای را به جهت دفع این شورش به آنجا گسیل داشت اما آنها در عرض چند روز شکست خورده و مراجعت نمودند . امیر محمد بیگ پیکی را به نزد شیخ حسن جوری فرستاد با این مضمون که صلاح نیست مردی چون او که زاهد و درویش خدا است درصدد خون وخونریزی برآید و شیخ حسن نیز ماجرای خود از ابتدا تا آنزمان را برایش نوشته و ارسال کرد .

در این مدت امیر وجیه الدین مسعود و شیخ حسن کل نواحی نیشابور و سبزوار را تسخیر نمودند . افراد زیادی مردان سلحشور گرد آنها جمع شدند و ادعای حکومت کرده و ایادی ارغونشاه را از آن منطقه خارج ساختند .

 

منابع چکیده ای از کتاب تاریخ جامع ایران جلد دهم

تحقیق و پژوهش مهدی صبور صادقزاده

 

با نگاهی به وبسایت تقویم و تاریخ صبور

 

لازم به ذکر است قلمرو حکومت سربداران در طول 50 سال دوام این سلسله، به خاطر جنگ هایی که اتفاق می افتاده، دائما متغیر بوده و بخش هایی از آن کم و زیاد می شده است.

 

 

۲۲
ارديبهشت

مدیرعامل
کرونا کارگاه ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار را تعطیل نکرده است / سر قولمان برای ساخت ایستگاه در 24 ماه هستیم
 

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

مدیرعامل شرکت ساختمانی بتن ماشین قدس رضوی، گفت: با وجود چالش هایی نظیر کرونا، نوسانات اقتصادی و بارندگی های شدیدی که اخیرا در سطح شهرستان داشتیم، اما کارگاه احداث ایستگاه راه آهن سبزوار تعطیل نشده و همچنان سر قولمان برای تکمیل این پروژه در مدت 24 ماه هستیم ولی به هرحال ممکن است تکمیل کار با تأخیری یکی دو ماهه مواجه گردد.
 

محمود عیدی در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه افزود: در ایام کرونا اجازه ندادیم که کارگاه ساخت ایستگاه کاملا تعطیل شود زیرا در صورتی که تعطیل می شد، هزینه های راه اندازی مجدد آن خیلی سنگین می شد. اما به خاطر رعایت دستورالعمل های بهداشتی فعالیت کارگاه خیلی کاهش پیدا کرده بود. همچنین بارندگی های اخیر نیز اگرچه در کل بسیار عالی بود ولی باعث کند شدن بسیاری از پروژه های عمرانی از جمله ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار شد که اکنون دیگر فعالیت ها به حالت عادی بازگشته و با همان سرعت سابق کارگاه در حال فعالیت است و سعی می کنیم عقب ماندگی های پیش آمده را جبران کنیم و بسیار مایلیم که پروژه را تا قبل از تمام شدن کار دولت فعلی به پایان برسانیم.
 

وی همچنین به تأثیر نوسانات و شوک های شدید اقتصادی بر فعالیت کارگاه ساخت ایستگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قیمت آهن به شدت افزایش یافت، پیمانکار ایجاد اسکلت آهنی ساختمان، کار را از نیمه متوقف کرد و ما مجبور شدیم طی افزودن متممی بر قرارداد اولیه او، شرایط را تعدیل کنیم و پیمانکار مجددا کار را از سر گرفت.
 

عیدی همچنین اظهار کرد: در برنامه ریزی های اولیه قرار بود اسکلت ساختمان تا قبل از اردیبهشت به اتمام برسد و بعد از آن دیوار کشی و سقف را انجام دهیم، که اکنون احتمالا اسکلت تا تیرماه انجام شود و بعد از آن به سراغ مراحل بعدی کار می رویم.
 

مدیرعامل شرکت پیمانکار ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار درباره همکاری دیگر دستگاه ها و نهادهای شهرستان با این پروژه نیز گفت: فرمانداری خیلی خوب پای کار بود، نمایندگان و سایرین نیز همه همکاری خوبی دارند و بازدیدهای مدیران و معاونان وزارت راه و جلسات مستقیم با آنان درباره پروژه دائما انجام شده است. در استان نیز همینطوری است و پروژه سبزوار را جزء اولویت ها می دانند. ولی وقتی بحث های اعتباری در سطح ملی پیش می آید، بر همه جا تأثیر خود را می گذارد و اینطور نیست که بودجه و اعتباری صرف جای دیگری بشود اما به سبزوار نرسد.
 

وی در پایان گفت: پروژه راه آهن سبزوار مثل فرودگاه حاصل یک کار جمعی مردم این شهر ومدیریت شهری است. اول هم از جانب مردم به صورت یک پروژه مشارکتی دنبال شد و موسسات و سمن های مردمی در شهر پیگیر آن بودند و بعدها دولتی شد. به همین دلیل ارزش خاصی دارد و اکنون نیز برای تکمیل آن باید همه همراهی و کمک کنند که خدا را شکر چه مسئولان دولتی و چه شهری همه پای کار هستند.

 

 

 

۲۲
ارديبهشت

 

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 

بیش از 27 هزارنفر مسافر طی سال 98 از طریق 500 پرواز مسافری در فرودگاه سبزوار جابه جا شده اند. در این سال همچنین 3 پرواز بین المللی بعد از 7 سال در فرودگاه سبزوار ثبت شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه بر اساس آمار درج شده در شماره صد و بیست و چهارم ماهنامه آماری شرکت فرودگاه های کشور که به تازگی انتشار یافته است، تعداد 27214 مسافر در سال 98 در فرودگاه سبزوارجابه جا شده اند که عمدتا در مسیر هوایی تهران بوده و فقط تعدادی از این مسافران در 6 پرواز فروردین ماه گذشته به سمت کیش جابه جا شده اند. بنابراین سال 98 فرودگاه سبزوار با 2 مقصد مسافری تهران وکیش فعالیت کرده است.

بر مبنای همین آمار در سال 98 فرودگاه سبزوار 42 درصد رشد تعداد پروازها، 28 درصد رشد تعداد مسافران و 26 درصد رشد میزان بار جابه جا شده رانسبت به سال 97 داشته و در مجموع از بین 50 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه های کشور در این سال، فرودگاه سبزوار در رتبه بیست و هشتم جدول که جایگاه متوسطی محسوب می شود، قرار گرفته است.

عملکرد فرودگاه سبزوار همچنین در سال 98 بیشتر از 7 فرودگاه مرکز استان در بجنورد، همدان، شهرکرد، یاسوج، زنجان، سمنان و اراک بوده است و این امار بدون محاسبه مراکز استانی نظیر قم و قزوین است که کلا فاقد فرودگاه افتتاح شده هستند.

همچنین برای فرودگاه سبزوار در سال گذشته 3 پرواز خارجی ثبت شده است که بدون سرنشین و بدون بار بوده اند. بنابر گزارشی که قبلا در این زمینه در رسانه های سبزوار منتشر شده است، این سه پرواز در بهمن ۹۸ انجام شده و مربوط به ورود ۳ فروند هواپیمای دسته دوم تازه خریداری شده شرکت هواپیمایی ماهان از یکی از خطوط هوایی کشور قزاقستان است که چند روزی در پارکینگ فرودگاه سبزوار قرار داشتند!

بنابراین اگرچه خاطره انجام پروازهای خارجی منظم و برنامه ای که در سالهای 90 و 91 در فرودگاه سبزوار انجام می شد، هنوز تکرار نشده است، اما با انجام همین سه پرواز غیر مسافری و موقت خارجی بار دیگر نقش و ظرفیت های مغفول مانده فرودگاه سبزوار به عنوان تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی آشکار شد.

گفتنی است در سال 98 تنها نام 25 فرودگاه کشور در جدول فرودگاه های دارای پرواز بین المللی درج شده است که اکثرا آنها فرودگاه های مراکزاستان ها هستند و نام فرودگاه سبزوار در ردیف بیست و سوم این جدول به چشم می خورد.

همچنین بر مبنای اطلاعات مندرج در شماره صد و بیست و چهارم ماهنامه آماری عملکرد فرودگاه های کشور، فرودگاه سبزوار در اسفند ماه 98 نیز با انجام 26پرواز، 1147 نفر مسافر را جابه جا کرده است که از بابت مسافر با کاهش 27 درصدی و از بابت بار با کاهش 5 درصدی نسبت به اسفند سال 97 مواجه شده است. علت کاهش تعداد مسافران فرودگاه سبزوار در اسفند سال 98، احتمالا شیوع کرونا درکشور بوده که باعث کاهش شدید عملکرد همه فرودگاه های دیگر نیز شده است.

بر مبنای امار دیگری که کانال تلگرامی فرودگاه سبزوار در فروردین ماه 99 درباره عملکرد این فرودگاه در سال 98 منتشر کرده است، مشخص می شود که تنها فرودگاه غرب خراسان رضوی در سال 98 علاوه بر 500 پرواز مسافری، 194 پرواز غیر مسافری نیز انجام داده است که این آمارها در ماهنامه آماری شرکت فرودگاه های کشور که عمدتا بر پروازهای مسافری تأکید دارد، ثبت نشده است.

 

 

 

 

 

۱۰
ارديبهشت

🔺نگاهی به کتابخانه ناوی سبزوار

🔹سایت سیری در ایران که به معرفی جاذبه های گردشگری و ابنیه فرهنگی ایران می پردازد، در تازه ترین مطلب خود، توضیحاتی درباره کتابخانه عمومی مرحوم سرهنگ فرامرز ناوی سبزوار به مخاطبان خود ارائه داده است. در این یادداشت آمده است:

🔹کتابخانه عمومی مرحوم فرامرز ناوی شاید شناخته شده معروف ترین کتابخانه های سبزوار باشد که از زمان تأسیس، تاکنون بیشتر سبزواری ها به تدریج با آن شنا شده اند و جمعیت کثیری از دانشجویان و دانش اموزان و اهالی فرهنگ و مطالعه سبزوار، از خدمات این کتابخانه عمومی بهره جسته اند.

🔹کتابخانه ناوی دارای ۲۸ عنوان نسخه خطی است که عملیات احداث این کتابخانه در سال ۱۳۷۶ توسط خیر محترم مرحوم سرهنگ فرامرز ناوی در قطعه زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع با زیربنای ۱۴۰۰ متر شروع و در سال ۱۳۷۷ به پایان رسیده و با ۱۰ هزار جلد کتاب اهدایی از طرف وی عملا شروع به کار نمود.

🔹این کتابخانه از آن زمان تاکنون به صورت مشارکتی با شهرداری سبزوار اداره می شود و از سال ۱۳۷۸ بود که به شهرداری سبزوار واگذار گردید. این کتابخانه در سه طبقه دارای کتابخانه دارای ۳۰ هزار جلدکتاب در موضوعات مختلف است.

🔹۶۳۶ جلد از کتابهای کتابخانه سرهنگ ناوی سبزوار لاتین، ۱۷۰۰ جلد آن کتاب کودک، ۲۸ جلد کتاب خطی و ۸۲ جلد کتاب چاپ سنگی می باشد. در کنار این حجم کتاب کتابخانه دارای آرشیو مجلات و روزنامه و اسناد و مدارک قدیمی نیز می باشد.

🔹تعداد اعضای این کتابخانه ۲۸ هزار و هشتاد نفر است که از این تعداد، ۴۱۵۵ نفر عضو فعال و دارای کارت عضویت معتبر هستند که از این حیث بیشترین اعضا را در میان کتابخانه های سطح سبزوار دارا می باشد.

🔹طبقه اول کتابخانه ناوی سبزوار، دارای بخش مخزن، نشریات، کودک، نابینایان (در شرف افتتاح) بوده که به لحاظ تنوع بخش ها در غرب خراسان منحصر به فرداست و طبقه دوم آن سالن مطالعه خواهران و برادران است که به صورت همزمان مورد استفاده قرار می گیرد.

🔹کتابخانه به صورت قفسه بسته اداره می گردد و در تنظیم مجموعه از روش دهی دیویی استفاده می شود. بخشی از خدمات کتابخانه به صورت رایانه ای است و برای استفاده اعضا از اینترنت، قسمتی پیش بینی شده است.

🔹کتابخانه دارای درجه فیزیکی و فرهنگی یک است و در سال ۱۳۸۸ از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به عنوان کتابخانه عمومی مشارکتی نمونه کشوری معرفی شد که ساعات فعالیت آن در نیمسال اول، از ساعت ۷ الی ۲۲ و در نیمسال دوم، از ۷ تا ۲۱ است که در بین کتابخانه های سبزوار، بیشترین ساعات فعالیت روزانه را دارد.
 

 منبع: سیری در ایران

 

گفتنی است با وجود این بخش های متنوع که در کتابخانه ناوی وجود دارند، این جامع ترین کتابخانه منطقه خراسان غربی محسوب می شود. زیرا در سبزوار و دیگر شهرهای غرب خراسان رضوی همه این امکانات در یک کتابخانه جمع نیستند. البته در سالهای اخیر با افتتاح کتابخانه فرهنگسرای امام رضا در سبزوار رقیبی جدی برای کتابخانه ناوی ایجاد شده است. اما کتابخانه مدرن و زیبای فرهنگسرای امام رضا به دلیل دور بودن از مرکز شهر، هنوز به اندازه کتابخانه ناوی در سبزوار شهرت نیافته است.