خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

۱۳
خرداد

اضافه شدن بردسکن به طرح ملی چهار خطه نمودن جاده بجنورد - اسفراین - سبزوار
 

بهروز بنیادی نماینده شهرستان های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی از اضافه شدن بردسکن به طرح ملی چهارخطه نمودن مسیر بجنورد – اسفراین – سبزوار خبر داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در مطلبی که در این زمینه در کانال تلگرامی بهروز بنیادی درج شده، آمده است: در لایحه بودجه سال ۹۹ دولت، طرح چهار خطه شدن محور بجنورد - اسفراین - سبزوار به طول ۱۷۵ کیلومتر به مجلس ارائه شد که بر اساس پیگیری، تلاش و اقدام ارزشمند دکتر بهروز بنیادی؛ فاصله سبزوار تا بردسکن نیز به این پروژه اضافه شد و ردیف ۱۳۰۳۰۱۶۲۸۲ در پیوست یک بودجه سال ۹۹ کشور به چهار خطه نمودن راه بجنورد - اسفراین - سبزوار و بردسکن به طول ۳۰۰ کیلومتر اصلاح شد. امید است که عملیات اجرایی این کار زیر ساختی و بسیار حیاتی در توسعه منطقه طی سالهای آینده با همت مسئولین با تخصیص بودجه مناسب آغاز گردد.

لازم به ذکر است هم اکنون یکی از کریدورهای مهم اتصال شمال به جنوب کشور در نیمه شرقی ایران مسیر جاده ای بجنورد – اسفراین – سبزوار است که این جاده نهایتا از شمال به مرزهای ترکمنستان و از جنوب پس از عبور از استان های خراسان جنوبی، کرمان و بندرعباس به دریاهای عمان و خلیج فارس منتهی می شود.

امید است همانطور که بهروز بنیادی نماینده مردم شهرستان های کاشمر و بردسکن در مجلس دهم تلاش موفقیت آمیزی برای گنجاندن بردسکن در پروژه چهار خطه نمودن راه بجنورد، اسفراین و سبزوار کرده است، دو نماینده جدید سبزوار آقایان عنابستانی و محبی و نیز نماینده جدید بردسکن حجت الاسلام نیک بین نیز که از این مرحله به بعد کار به دست آنها می افتد، اجرایی شدن این پروژه مهم توسعه ای را با جدیت از قوه مجریه مطالبه و پیگیری نمایند.

گفتنی است سبزوار ، تربت حیدریه و مشهد سه مرکز ثقل مواصلاتی خراسان رضوی هستند که اکثر جاده های اصلی و شریانی شمال شرق ایران از این سه شهر عبور می کنند. به طور مثال سبزوار محل تلاقی چند راه اصلی از شمال به جنوب، غرب به شرق و شمال شرق به نواحی مرکزی کشور است.

 

 

 

۱۳
خرداد

 

پیج اینستاگرامی ایران وگ که با 26هزارنفر دنبال کننده به فعالیت های آموزشی و فرهنگی در خصوص سبک زندگی گیاهخواری می پردازد، در جدیدترین پست خود، دستور پخت کمه جوش وگان، غذای محبوب محلی سبزواری ها را منتشر کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ایران وگ که توسط حمید دلبری همشهری سبزواری و یکی از کنشگران پر فعالیت و با سابقه کشور در حوزه فعالیت های گیاهخواری اداره می شود، در دستور پخت کمه جوش وگان به جای کمه از کشک یا ماست سویا استفاده کرده است. زیرا کمه یک فرآورده لبنی است و وگن ها، از مصرف هر گونه فرآورده ی حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ ، شیر و لبنیات و حتی کفش و لباس برگرفته از پوست حیوانات خودداری می کنند.

در بخش کامنت های این پست بحث هایی بین بعضی کاربران درباره تفاوت کمه جوش سبزوار با کله جوش که غذای محلی برخی دیگر از نقاط کشور است، به راه افتاده است.

از آنجایی که غذاهای محلی یکی از جلوه های مهم فرهنگ و هویت هر منطقه هستند و کمه جوش از مشهورترین غذاهای محلی سبزوار به عنوان مادرشهر فرهنگی غرب خراسان است، که حتی مردم دیگر شهرها و نواحی استان و کشور نیز از آن استقبال می کنند، محروم شدن جمعیت وگان سبزواری و غیر سبزواری از این غذای خوشمزه شاید دغدغه ای بود که پیج ایران وگ اکنون به آن پایان داده است.

دستور پخت کمه جوش وگان در پیج اینستاگرامی ایران وگ به شرح زیر آمده است:
مواد لازم:

پیاز
ادویه (نعناع و زردچوبه)
گوجه فرنگی
کشک سویا (یا ماست سویا)
گردو و بادام کوبیده


یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و آن را با روغن (ترجیحا روغن کنجد) سرخ کرده و حین سرخ شدن زردچوبه را به آن اضافه نمایید. در مراحل آخر سرخ شدن پیاز، مقداری پودر نعنا به آن اضافه نمایید. برای هر نفر دو عدد گوجه متوسط خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید تا سرخ شود.

در یک کاسه جداگانه به ازاء هر نفر یک قاشق کشک سویا و دو لیوان آب بریزید و مقداری گردو و بادام کوبیده به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید.

مخلوط حاصل را به محتویات قابلمه اضافه کرده و حین پختن غذا، چندین مرتبه آن را هم بزنید و مراقب باشید بیشتر از یکی دو دقیقه جوشانده نشود و سپس شعله را خاموش کنید. کمه جوش وگان و خوشمزه آماده خوردن است.

این دستور از غذای محلی سبزوار الگو گرفته است. در غذای محلی از ماده ای لبنی به نام کمه استفاده می شود که ما در این طرز پخت آن را با کشک یا ماست سویا جایگزین کرده ایم.

آدرس پیج اینستاگرامی ایران وگ : iranveg.ir@

 

 

 

 

 

 

۱۳
خرداد

نماینده سبزوار بزرگ در مجلس شورای اسلامی به تازگی درباره وضعیت منطقه ویژه اقتصادی این شهر گفته است: منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در این سالها معطل نمانده و دوستانی که مسئولیت آنجا را برعهده داشته اند، از مجموع 1000 هکتار زمین آن 50 هکتارش را از جهاد به صورت موقت گرفته اند، آب و برق و گاز را به انجا برده اند و دیوار کشی کرده اند و جاده های داخلی ان را ساخته اند و اکنون اگر مجوز نهایی در استانداری داده شود، آماده واگذاری است.

علی اصغر عنابستانی در ادامه از پیگیری یک پروژه بسیار راهبردی برای منطقه ویژه اقتصادی سبزوار نیز خبر داد و گفت: یک کارخانه پرتودهی هسته ای را زمانی که استاندار چهارمحال بختیاری بودم به منطقه ویژه اقتصادی آنجا بردم و حالا پیگیرم که مشابه همان کارخانه پرتودهی هسته ای گاما را در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار نیز راه اندازی کنیم.

گفتنی است منطقه ویژه اقتصادی سبزوار از سال های 89 و 90 در دولت و مجلس تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است. اما در ده سال گذشته با موانع و چالش هایی مواجه بوده که راه اندازی آن را با تاخیر مواجه کرده است.

اعطای مجوز منطقه ویژه اقتصادی به سبزوار در راستای احیای نقش قدیمی این شهر در مرکزیت تجاری و اقتصادی غرب خراسان و شمال شرق ایران بوده است.

سبزوار در گذشته به بندرخشک خراسان شهرت داشته زیرا به خاطر قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و چندین راه ارتباطی مهم دیگر محل رفت و آمد کاروان های تجاری و بازرگانی بوده و شهری است که در کنار وجود فضلا و فرهیختگان بی شمار، همواره نقش  مرکزیت بازرگانی و تجاری خراسان را نیز ایفا می کرده است.

 

۱۲
خرداد

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزواربزرگ در مجلس یازدهم اخیراً پیرامون موضوع تشکیل استان خراسان غربی و یا استان سربداران به مرکزیت سبزوار گفته است: چند سال قبل که به عنوان فرماندار سبزوار در اینجا حضور داشتم، با توجه به مطالبه ایجاد استان جدید در این منطقه، ایجاد شهرستان های جدید را پیگیری کردیم که جوین و جغتای در زمان خودمان انجام شد و خوشاب و داورزن هم مصوباتش گرفته شد ولی اجرایش به بعد از حضور بنده در سبزوار موکول شد و ششتمد هم که اخیرا اضافه شده است و سبزوار در حال حاضر بزرگترین حوزه انتخابیه در کشور [از لحاظ تعداد شهرستان] است. هیچ نماینده دیگری در حال حاضر در حوزه انتخابیه خود دارای ۶ شهرستان نیست.

وی افزود: با اینحال اینکه گفته شده است استان شدن نیاز به ۶ شهرستان داشته و اکنون که ۶ شهرستان داریم می توانیم استان شویم، حرف ناصحیحی است که به نظر من بیشتر برای ایجاد مطالبه برای بعدی ها مطرح شده است. اما به نظر من با شرایطی که اکنون در کشور می بینم بعید است که در 4 سال آینده استان جدیدی در کشور ایجاد شود و اگر قرار باشد استان جدیدی ایجاد شود قطعا ما باید اولویت اول باشیم اما متاسفانه اکنون سالهاست که فتیله مطالبه استان شدن سبزوار خوابیده و این صحیح نیست و باید پرچم مطالبه استان شدن سبزوار را بالا نگاه داریم.

عنابستانی ادامه داد: پستی که دوست من آقای ارکانی نماینده نیشابور اخیرا درباره تشکیل استان های جدید گذاشت، پست خطرناکی بود. چون گفته بود اگر قرار باشد که استانی تشکیل شود، 2 استان ولاغیر. ولی این حرف بدی بود و به معنای خط و نشان کشیدن برای نظام محسوب می شود. زیرا اگر نظام به هر دلیلی تصمیم بگیرد یک کاری را در یک جایی انجام دهد، کسی نمی تواند برایش خط و نشان بکشد و هر تصمیمی که نظام بگیرد باید اجرایی شود. اما اینجا عرض می کنم ما مطالبه استان شدن سبزوار را سر دست خواهیم گرفت. اگر شرایط کشور، شرایط محیایی شد، ما بلافاصله این مطالبه را روی میز مجلس می گذاریم ولی اگر شرایط محیا نشد ما سرمان را گرم این موضوع نخواهیم کرد تا از بقیه کارهای مهممان غافل شویم.