خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

۳۱
تیر

بیش از 1200 نفر مسافر در خردادماه 98 از طریق فرودگاه سبزوار به عنوان تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان جابه جا شده اند.

این اطلاعات در شماره صد و پانزدهم ماهنامه آماری شرکت فرودگاه های کشور منتشر شده است.


۳۱
تیر

با موافقت شورای گسترش آموزش عالی؛ دو رشته جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی در دانشگاه حکیم سبزواری راه اندازی شد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه حکیم سبزواری از صدور مجوز ایجاد و راه اندازی  دو رشته جدید در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه خبر داد.


دکتر محمد رضا معین فرد با اعلام این خبر گفت: شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه مورخ ۴ تیرماه ۹۸، ضمن بررسی امکانات و اعضای هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با راه‌اندازی رشته‌های”مهندسی عمران گرایش آب و سازه های هیدرولیک” در مقطع کارشناسی ارشد و”علوم کامپیوتر”در مقطع کارشناسی در دانشگاه حکیم سبزواری موافقت کرد.


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه  حکیم سبزواری با اشاره به اینکه پذیرش در این دو رشته جدید از مهرماه سال جاری و همزمان با سال تحصیلی ۹۹-۹۸ صورت می پذیرد، خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش اختصاص یافته از سوی سازمان سنجش جهت رشته مهندسی عمران_سازه های هیدورلیکی در دانشگاه حکیم سبزواری۱۴ دانشجو که پذیرش ۱۲ دانشجو در نوبت روزانه و ۲ دانشجو در نوبت شبانه است.


وی افزود: همچنین ظرفیت پذیرش  رشته مهندسی علوم کامپیوتر ۶۰ دانشجو است که ۵۰  دانشجو روزانه و ۱۰دانشجو در نوبت شبانه است .


دکتر معین فرد با اشاره به اینکه اخذ موافقت این رشته های جدید با رایزنی های صورت گرفته حوزه معاونت آموزشی و نشست مشترک رئیس و مسولان دانشگاه با مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی صورت گرفت، افزود: گسترش رشته های جدید در دانشگاه حکیم سبزواری بر مبنای آینده نگری و نیاز سنجی جامعه و بازارکار صورت می گیرد.


گفتنی است دانشگاه  حکیم سبزواری بزرگترین دانشگاه ملی در نیمه غربی استان خراسان رضوی و دومین دانشگاه معتبر در شمال شرق ایران است که در کنار دانشگاه فردوسی مشهد یکی از دانشگاه های معین منطقه 9 آموزش عالی است.



۳۱
تیر

حمام قیصریه سبزوار

حمام قیصریه از حمام های قدیمی سبزوار است که در دوره قاجاریه ساخته شده و در کنار راسته بازار قدیم قرار دارد. 

 

این حمام در ضلع شمالی خیابان بیهق، مقابل مدرسه فخریه واقع شده و  در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۶۶۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

این بنا با پلان مستطین شکل در دو طبقه احداث شده که دارای یک ورودی از ضلع خیابان بیهق است و با مصالح آجری بر روی پایه‌های آجری به صورت گنبد احداث شد. 

 

حمام قیصریه به سبک بیشتر حمام های تاریخی ایران یک بینه بزرگ دارد که در گذشته محلی برای درآوردن یا پوشیدن لباس بوده است.

 

سکوهای شاه نشین پیرامون این بینه برای ثروتمندان در نظر گرفته شده و محلی برای نشستن و استراحت آنها به شمار می رفته است. به هر روی امروزه این بخش از حمام به چایخانه سنتی بدل شده و زندگی را به شکلی دیگر از سر گرفته است.

 

کفشدارخانه این حمام یک گنبد فوق‌العاده زیباست که بر روی چند ستون احداث شده و در سبزوار این‌گونه طرح فقط در حمام کوچه یا درخت است.


این بنا در مجاورت بناهایی چون مدرسه فخریه، سرای حقیران و محله کلاه فرنگی از چند سال پیش که عملکرد اصلی خود را از دست داد متروکه شده بود تا اینکه مالکین بنا با همکاری میراث فرهنگی سبزوار قسمتی از آن را احیا کردند.


در حال حاضر حمام قدیمی قیصریه در مرکز شهر سبزوار به سفره خانه ای زیبا و سنتی تبدیل شده است که ساکنان و مسافران منطقه خراسان غربی می توانند از فضای دلنشین آن بهره ببرند.




۳۱
تیر

برنامه پروازی جدید تنها فرودگاه منطقه خراسان غربی در شهرستان سبزوار، حکایت از آن دارد که در حال حاضر این فرودگاه در 5 روز هفته روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و جمعه در مسیر هوایی تهران پروازهای رفت و برگشت دارد.


پروازهای فرودگاه سبزوار در حال حاضر با دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران ایر(هما) انجام می شود.


فرودگاه سبزوار از 1382 افتتاح شده و جمعیت حدود یک و نیم میلیون نفری 10 شهرستان اطراف خود (سبزوار، نیشابور، کاشمر، بردسکن، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، فیروزه، خلیل آباد و ...) را تحت پوشش خدمات خود دارد.