خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۳۳ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۷
آذر

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر از سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از دانشکده های زیرمجموعه دانشگاه حکیم سبزواری در خراسان غربی شروع به کار کرد.از آن پس به تدریج با جذب هیات علمی و راه اندازی آزمایشگاه های تخصصی این گروه رشد پیدا کرد.

این دانشکده هم اکنون در سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو دارد. دانشکده مهندسی برق در رشته های مهندسی برق – الکترونیک(کارشناسی – ارشد و دکتری )، مهندسی برق -فدرت(کارشناسی)، مهندسی کامپیوتر- سخت افزار (کارشناسی)، کارشناسی مکاترونیک و ارشد مهندسی پزشکی بالغ بر   ۱۰۰۰ دانشجو دارد.

گفتنی است دانشگاه حکیم سبزواری بزرگترین دانشگاه ملی خراسان غربی و دومین دانشگاه معتبر شمال شرق ایران (پس از فردوسی مشهد) است که در ناحیه ی شمالی شهر سبزوار در مجموعه ای عظیم از ساختمان ها و تأسیسات علمی و پژوهشی و فضای سبز گسترده و چشم اندازی زیبا قرار گرفته است.


دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه حکیم سبزواری

۲۵
آذر

دانشگاه آزاد سبزوار


واحد سبزوار تنها دارنده مقطع دکتری تخصصی IT در شرق کشور


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار به تشریح فعالیت‌های اخیر پژوهش و فنّاوری این دانشگاه در سال 96 پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا سعیدی‌اصل در تشریح فعالیت‌های اخیر پژوهش و فنّاوری واحد سبزوار و با توجه به پیشینه‌ راه‌اندازی رشته‌های دکتری تخصصی در این واحد گفت: «این دانشگاه سال 86 به عنوان نخستین دانشگاه در سطح کشور که موفق به پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی مواد غذایی شده است، مطرح شد و اکنون تنها واحد دانشگاه شرق کشور است که در مقطع دکتری تخصصی IT دانشجو می‌پذیرد.»

سعیدی‌اصل، برگزاری همایش ملی عطاملک جوینی، اخذ مجوز راه اندازی اولیه مرکز رشد واحدهای فناور در زمینه بهداشت و ایمنی مواد غذایی و محصولات کشاورزی، ارتقای سایت و روز آمدسازی انتشار نشریه علمی_پژوهشی نوآوری در علوم و فناوری غذایی تحت سامانه سینا وب، کسب رتبه برتر سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار بر اساس نظام رتبه بندی موسسه UniRank، تایید روش‌های آزمون آزمایشگاه همکار کنترل کیفی مواد غذایی برای صدور پروانه راه‌اندازی از سوی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، تجهیز آزمایشگاه تخصصی بهداشت محیط، تجهیز بخش فناوری اطلاعات واحد، آماده‌سازی فونداسیون برای استقرار توربین بادی 5/5 کیلو واتی و افزایش کتاب کتابخانه‌های دانشگاه به بیش از 120000 نسخه را گوشه‌ای از فعالیت‌های اخیر حوزه پژوهش و فناوری این دانشگاه عنوان کرد.

۲۵
آذر

سکه سبزوار در عصر صفویه

ویژگی ها : این سکه معادل 100 دینار می باشد و به نام دو پول هم شناخته میشد.


روی سکه :  "السلطان العادل الکامل الهادی الوالی ابولمظفر شاه طهماسب بهادر خان الصفوی الحسینی خلدالله تعالی ملکه و سلطنه" ویا

"السلطان الهادی شاه طهماسب بهادر خان الصفوی الحسینی خلدالله ملکه و سلطنه"  که در سکه های مختلف بعضی از کلمات حذف و یا جابجا شده است وروی بعضی از سکه های دو شاهی نوشته ی" غلام علی ابن ابی طالب علیه السلام/ السلطان الهادی الوالی ابوالمظفر پادشاه طهماسب الصفوی" حک شده است. مکان ضرب و تاریخ


پشت سکه : شعار شیعه "لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله" و نام دوازده امام ضرب شده و در بعضی از سکه ها نام دوازده امام دیده نمی شود.


سال ضرب :  از 930 تا 982  هجری قمری


ضرب شهر های : سبزوار , استرآباد , یزد , رشت , قزوین , هرات , مشهد , ساری , لاهیجان , جعفر آباد , ایروان ، شیراز , کرمان , اردو 


جنس سکه : نقره


وزن استاندارد : در سال 930 تا 938 این سکه با وزن 7.7 گرم, از سال 938 تا 945 با وزن 5.5 و 5.1 گرم و از سال 945 تا 982 با وزن 4.6 گرم ضرب شده است


میانگین قطر :  22 و 25 میلیمتر


برگرفته از سایت راهنمای سکه های ایران

*    *     *


گفتنی است سبزوار مرکز منطقه خراسان غربی در اکثر دوره های تاریخ ایران و خراسان یکی از شهرهای مهم کشور محسوب می شده که در آن سکه ضرب می گردیده است.
۲۱
آذر


سبزوار شهر آیین های نستوه

۲۱
آذر

خراسان غربی / سبزوار / بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه. بیمارستان حشمتیه با قدمت نزدیک به 100 سال قدیمی ترین بیمارستان شمال شرق ایران است که در سال 1298 با همت دکتر قاسم غنی و با علم روز پزشکی آن زمان ساخته شد. تا پیش از حشمتیه سبزوار، شفاخانه هایی به شکل سنتی در مشهد، سبزوار و برخی دیگر از شهرهای خراسان وجود داشت. بیمارستان حشمتیه سبزوار در سال 94 مجدداً بازسازی و افتتاح گردید. در حال حاضر سبزوار قطب گردشگری سلامت در شمال شرق ایران است.

بیمارستان حشمتیه سبزوار


۲۰
آذر

💠 یک قامت بلند ِتوازن که برده دل

 انگار در نمازِ نیاز ایستاده سبز

این قامت بلند شکیبای بی قرین!میراث ماندگار ..


🔺 مسجد پامنار، قدیمی ترین مسجد خراسان . 

(این مسجد در خیابان تاریخی بیهق در مرکز کهن شهر سبزوار مرکز خراسان غربی واقع شده است)


عکس: فائزه سادات امینی نیا

مسجد پا منار سبزوار

۲۰
آذر

پارک لاله یکی از بوستان های زیبا و بزرگ شهر سبزوار مرکز خراسان غربی است.

این عکس ها توسط محمد حشمتی عکاس و خبرنگار سبزواری و مدیر وبسایت سبزواردوربین در یک روز برگریزان پاییزی گرفته شده است. 

بوستان لاله سبزوار

۱۹
آذر

خراسان غربی ریشه در تاریخ کشف سازه های ارزشمند معماری در تپه دامغانی سبزوار . قدمت محوطه باستانی سبزوار به بیش از 6 هزارسال قبل می رسد و از مناطق تاریخی دیگری که تا کنون در خراسان غربی و خراسان رضوی شناسایی شده اند، قدمت بیشتری دارد. به طور مثال قدمت محوطه تاریخی شادیاخ نیشابور که بسیار مورد توجه و کاوش قرار گرفته است، به دوران بعد از اسلام بر می گردد. از همین رو سبزوار به شهر دیرینه های پایدار شهرت یافته است.


Ancient site of Sabzevar

۱۹
آذر

دانشگاه علوم پزشکی شهرستان سبزوار تنها دانشگاه علوم پزشکی خراسان غربی است که سابقه آن به چند دهه قبل باز می گردد. در بعضی دیگر از شهرستان های خراسان غربی دانشکده های کوچک علوم پزشکی یا پرستاری زیر نظر سبزوار و مشهد وجود دارد.



Sabzevar University of Medical Sciences

۱۴
آذر


sabzevar & samarghand