خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

۳۰
مهر

 غلامعلی بِسکی ، پدر طبیعت ایران

غلامعلی بِسکی، معروف به پدر طبیعت ایران (زاده ۸ بهمن ۱۳۱۰ در سبزوار و متوفی ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در تهران) پزشک و هوادار محیط زیست ایرانی بود. بسکی پس از به پایان رساندن تحصیلات متوسطه در دبیرستان اسرار ملا هادی سبزواری، در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۵ با درجه تخصص جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی در سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در شهر گنبد کاووس تأسیس کرد و در ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها کرد و گیاه‌خوارِ مطلق شد و زندگیِ خود را وقفِ دفاع از محیط زیست و تبلیغِ گیاه‌خواری کرد. بسکی به تأثیر شفابخش گیاهان دارویی اعتقاد داشت و مطالعات خود را بیشتر صرف تحقیق در این مورد کرد. وی همچنین بسیاری از اموال خود را صرف امور خیریه کرد.

 

۳۰
مهر

 

بنا بر اعلام سایت شرکت هواپیمایی آتا (تبریز)، از هفته آینده دومین پرواز هفتگی این شرکت در مسیر تهران - سبزوار و بالعکس، از چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹، راه اندازی می شود.

این‌ پرواز چهارشنبه ها ساعت ۱۵ پس از پرواز از فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران، ساعت ۱۶ در فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار به زمین‌ می نشیند و پس از توقفی ۵۰ دقیقه ای، سبزوار را به مقصد تهران ترک می کند.

با راه اندازی این پرواز جدید، تعداد پروازهای فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار به ۵ پرواز هفتگی در مسیر تهران و بالعکس خواهد رسید. با این وجود، این تعداد پرواز هفتگی به هیچ‌ عنوان متناسب با تقاضای مردم غرب خراسان برای سفر هوایی به تهران نیست.

بنابراین ضروریست هم تعداد پروازهای فرودگاه مرکز منطقه به مقصد تهران افزایش یافته و نیز مسیرهای پروازی جدید از این فرودگاه در مسیرهای حج، عتبات عالیات، مشهد، گرگان، ساری، کرج، یزد، کیش، قشم و... راه اندازی شود.

۰۳
مهر

نگاهی به تاریخچه فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار به مناسبت ۲ مهر، شانزدهمین سالروز انجام نخستین پرواز مسافری از آن
 
فرودگاه قدیم سبزوار با کاربری نظامی در سال ۱۳۳۳ در زمینی به مساحت ۱۰۳ هکتار با باند خاکی به بهره برداری و در سال ۱۳۴۵ روکش باند آسفالت گردید. طرح اولیه ساخت فرودگاه جدید با کاربری مسافری در سال ۱۳۶۶ پیگیری شد. در سال ۱۳۷۳ طی توافق سازمان هواپیمایی کشوری با شهرداری سبزوار، اراضی در فاصله ۸ کیلومتری جنوب غربی شهر با مساحت ۳۲۸ هکتار جهت احداث فرودگاه جدید سبزوار اختصاص یافت.

این فرودگاه در موقعیت جغرافیایی با آب و هوایی گرم و خشک می باشد. طی سال های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۰ باند، ترمینال و ساختمان های برج و تاسیسات فرودگاه احداث و سیستم های کمک ناوبری در طی سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ توسط متخصصین شرکت فرودگاههای کشور نصب و راه اندازی شد و فرودگاه جدید سبزوار در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۸۲ افتتاح و بعد از استقرار یگانهای پلیس، سپاه و تجهیز ترمینال مسافری و کلیه قسمتهای عملیاتی و فنی، با فرود اولین پرواز مسافری در ۲ مهر ۱۳۸۳، فعالیت خود را رسماً در عرصه حمل و نقل هوایی کشور آغاز کرد‌.

پایگاه خبری عصر سبزوار
 

۰۱
مهر


تشکیل استان های سربداران ، شاهوار، زاگرس، مازندران غربی، خرداد، کاشان، خلیج فارس، بم، کرمان جنوبی، کرمان شمالی، مازندران غربی، کردستان شمالی، لارستان، تالش و گلشن مدت هاست به یک مطالبه عمومی مردم کشور در جهت محرومیت زدایی و توزیع عادلانه امکانات در همه مناطق ایران اسلامی تبدیل شده است و این مطالبه به تازگی در قالب یک کارزار اینترنتی که توسط شهروندی شاهرودی به راه افتاده، نمایان شده است.


به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در متن نامه این کارزار که با هشتگ رسمی #استانم_آرزوست همراه است، چنین آمده:


مطالبه ایجاد استان‌های جدید در کشور

 

جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و عرض ارادتبه امید ریشه‌کن شدن ویروس منحوس کرونا و رفع وضعیت بد اقتصادی، معیشتی و مسکن مردم،
عنایت به این که بعضی از شهرستان‌های بزرگ کشور عزیزمان ایران اسلامی، استحقاق و شرایط استان شدن را از قبل داشته و یا در حال حاضر به دست آورده‌اند لازم است با هدف پایان دادن به بعضی اختلافات که متأسفانه از دوران ستم‌شاهی باقی مانده و بعضی از این مناطق هم از توسعه واقعی و بحق خود عقب افتاده‌اند مدیران ارشد نظام، زمینه ایجاد این استان‌ها را فراهم کنند تا ضمن توسعه مناطق ذیل، شاهد رضایتمندی بیشتر مردم باشیم.
لازم به ذکر است به دلیل بعضی از قوانین وضع‌شده بیشتر اعتبارات ملی در تهران و مراکز استان‌ها هزینه می‌شود و زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست که بعضی مناطق، کم برخوردار باقی مانده و بعضی مناطق با امکانات سرریز مواجه شوند به نوعی که گاهی صدها کارخانه صنعتی در مراکز استانی ایجاد شده و در شهرهای توابع ده کارخانه اشتغال‌زای متوسط هم وجود ندارد. این موضوع باعث گردیده جوانان این شهرها برای اشتغال مجبور به ترک دیار خود شده و هزاران مشکل مهاجرت را با خود داشته باشند و پیوند خانواده‌ها به واسطه دوری از وطن و پدر و مادر سست شود.
یکی دیگر از موضوعات عمران مناطق است؛ مثلاً برای یک اداره کل چندین ساختمان در بعضی مراکز استان‌ها ساخته می‌شود و یا بسیاری از پروژه‌های عمرانی و غیرعمرانی که در شهرستان‌ها، آن هم از مصوبات سفر مقام معظم رهبری و یا ریاست جمهوری‌ها عقب مانده و به ویرانه تبدیل شده‌اند.
به هر صورت ایجاد استان‌های خرداد (ورامین)، کاشان، شاهوار (شاهرود)، خلیج فارس، زاگرس، بم، کرمان جنوبی، کرمان شمالی، سربداران، مازندران غربی، کردستان شمالی، لارستان، تالش و گلشن مورد انتظار است.

منبع: وبسایت کارزار

 

گفتنی است استان سربداران اشاره به استانی در غرب خراسان رضوی به مرکزیت کهن شهر سبزوار دارد که اسامی دیگری نظیر استان خراسان غربی و استان بیهق نیز برای آن پیشنهاد شده است.


منطقه غرب خراسان رضوی با حدود 10 شهرستان (سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد، کوهسرخ و ...) با جمعیتی بیش از برخی استان های فعلی کشور، علی رغم پتانسیل های بالایی که در زمینه های طبیعی، انسانی، زیرساختی، مواصلاتی و ... برخوردار است، به واسطه دوری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی و نگاه تمرکزگرایانه ای که در همه این سالها در کلانشهر مشهد وجود داشته، گرفتار محرومیت های زیادی شده است و به نظر می رسد تنها راه رهایی این منطقه بزرگ و پرجمعیت از محرومیت های فعلی استقلال از مشهد و تشکیل استانی جدید است.


شهر سبزوار به عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی، سیاسی، اداری و اقتصادی نیمه غرب خراسان رضوی با در مرکز جغرافیایی و مواصلاتی این منطقه از کشور قرار دارد.

 

شما نیز هم اکنون می توانید با مراجعه به آدرس زیر که فرآیندی بسیار آسان و کوتاه دارد، از تشکیل استان سربداران به عنوان یک مطالبه عمومی مردم حمایت کنید:

 

کارزار مطالبه ایجاد استان های جدید در کشور (کلیک کنید)