خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

۱۰
مهر


رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: با توجه به اینکه امسال در یکصدمین سال تأسیس بیمارستان حشمتیه هستیم، همایش و نمایشگاهی جهت معرفی بیشتر این بیمارستان که قدمت آن از بیمارستان امام رضای مشهد نیز بیشتر است، برگزار خواهیم کرد.

 

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه دکتر علیرضا مسلم در نشست خبری روز سه شنبه با اصحاب رسانه سبزوار اظهار داشت: اگرچه نمی توانیم به دلیل مشکلات اقتصادی، هزینه زیادی برای برگزاری مراسم بکنیم، اما تا کنون پیگیری ها و مکاتباتی برای این منظور با وزارتخانه و مرکز اسناد ملی در تهران انجام داده ایم.

 

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز در این رابطه گفت: مراسم بزرگداشت یکصدمین سال تأسیس بیمارستان حشمتیه سبزوار در بهمن امسال برگزار می شود.

 

دکتر محمد باقرزاده با اشاره به ارزش نمایشگاهی درب قدیمی که در جنوب بیمارستان حشمتیه قرار دارد افزود: از شورای شهر و میراث فرهنگی سبزوار نیز دعوت می کنیم که به ما یاری برسانند.

 

وی در ادامه گفت: تا کنون برای جمع آوری مستندات نوشتاری و تصویری مکاتبات زیادی با آستان قدس رضوی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام دادیم که همکاری خوبی با ما داشتند و انشاالله همه مستندات نوشتاری و تصویری درخواست شده هفته آینده به دستمان می رسد.

 

باقرزاده تأکید کرد: ما مستندات تصویری در ارتباط با حوزه سلامت و به ویژه بیمارستان حشمتیه سبزوار خیلی کم داریم و از رسانه های سبزوار خواهش دارم، از مردم بخواهند، هر کجا که هستند عکس ها و تصاویر قدیمی که از این بیمارستان دارند، را برای ما بفرستند.

 

*    *     *

گفتنی است بیمارستان حشمتیه که در سال 1298 (درست یک قرن قبل) در شهر سبزوار ساخته شده است، قدیمی ترین بیمارستان خراسان بزرگ (رضوی، شمالی و جنوبی) محسوب می شود و از این بابت برند مهمی محسوب می شود که نشان می دهد سبزوار سابقه ای دیرینه و مهم در مرکزیت بهداشتی و درمانی شمال شرق ایران داشته است.

 

لازم به ذکر است در جلسه نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، موضوعات متعددی مطرح شد که در خبرهای بعدی همین وبسایت به سایر موضوعات مهم این جلسه پرداخته خواهد شد.

 

 

 

 

۰۷
مهر

موفقیت شهریورماه با محمود دولت آبادی
ماهنامه معروف موفقیت در سیصد و نود و ششمین شماره  خود که در شهریور 98 منتشر شده است، صفحاتی را به معرفی محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزواری اختصاص داده است. 

به گزارش اسرارنامه، در این شماره از مجله موفقیت سه صفحه کامل از صفحات ابتدایی آن به انتشار دو پرتره و یک بیوگرافی کامل از زندگی محمود دولت آبادی اختصاص داده شده است

گفتنی است مجله موفقیت با 22 سال سابقه فعالیت از مجلات با سابقه و پر طرفدار کشور است که گفته می شود با هدف اشاعه فرهنگ مثبت نگری در بین مخاطبان خود راه اندازی شده و به گفته وبسایت این مجله، در صدد است بستر فرهنگی لازم را برای ارتقاء سطح کیفی و کمی بهداشت روانی جامعه فراهم آورد. 

محمود دولت آبادی آقای رمان ایران معمولا از جمله مشاهیر معاصر ایران است که مرتبا در دوران حیات این شانس را داشته که مورد توجه رسانه های مختلف داخلی و خارجی قرار بگیرد و گفته می شود از معدود نویسندگان ایرانی است که توانسته از طریق نویسندگی به درآمدزایی مناسب اقتصادی برسد.

او در 10 مرداد 1319 در روستای دولت آباد سبزوار متولد شده و سپس تا جوانی در شهر سبزوار اقامت داشته و از سالهای جوانی برای کار به تهران مهاجرت کرده و همانجا ماندگار شده است.

 

 

 

 

 

۰۷
مهر

اجرای نمایشی بر اساس شخصیت های داستان های بیهقی در تهران

زبان بیهقی سوژه یک نمایش شد
 
یک بازیگر تئاتر از اجرای نمایشی بر اساس تحلیل شخصیت های داستانی ادبیات بیهقی گفت.
 
پریسا نقدی زاده بازیگر نمایش «شک» در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره متن نمایش «شک» گفت: اول قرار بود براساس داستان های بیهقی نمایش خود را اجرا کنیم ولی بعد ها تصمیم خود را برای اجرای نمایش بر محور زبان بیهقی انجام دهیم.
 
وی افزود: نمایش «شک» بر اساس تحلیل و تعریف شخصیت های داستان بیهقی اجرا می شود.
 
این بازیگر تئاتر با اشاره به انتخاب نمایش «شک» برای اجرا اظهار داشت: نمایش «شک» به کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی مهدی کوشکی است و از آن جایی که بنده شاگرد آقای کوشکی بودم و باهم فعالیت داشتیم با پیشنهاد این متن به بنده با علاقه زیاد برای همکاری در اجرای این نمایش حاضر شدم.
 
نقدی زاده تصریح کرد: کارهای آقای کوشکی بسیار ویژه انجام می شود و استقبال مردم به علت زبان سخت نمایش «شک» بسیار زیاد است و چهره مخاطبان بعد از اجرای نمایش به شدت تعجب آور است.
 
این بازیگر تئاتر گفت: بنده چند سالی به عنوان بازیگر در تئاترهای مختلف و کانون پرورش فکری کار کرده ام.
 
در ضمن نمایش «شک» از تاریخ ۲۲ شهریور تا ۱۲ مهر هرشب ساعت ۱۸:۳۰ به مدت یک ساعت و ۴۰ دقیقه در سالن استاد ناظر زاده کرمانی انجام می‌شود.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

اسرارنامه : گفتنی است ابوالفضل بیهقی مورخ و ادیب برجسته ایرانی است که در سبزوار متولد شده و کتاب گرانسنگ تاریخ بیهقی او، از مهمترین متون کلاسیک فارسی است. تا حدی که او را پدر نثر کلاسیک فارسی می شمارند و مورد احترام همه فارسی زبانان است. خصوصا دو ملت ایران و افغانستان ابوالفضل بیهقی را در زمره مفاخر و بزرگان خود می نامند.

 

بین ادب دوستان ایرانی اول آبان به عنوان روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و نثر فارسی نامیده شده است.

 

 

۰۴
مهر

‍ ‍ ‍ ‍ ‍ 🔸نگاهی به عملکرد فرودگاه سبزوار در مرداد ۹۸/ عملکرد فرودگاه سبزوار در ۵ ماهه اول سال ۹۸، بالاتر از ۶ فرودگاه شهرهای مرکز استان
 
✍ حمیدرضا باقری تبار
 
🔹در مرداد ۹۸، ۴۳ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاههای کشور پرواز داشته اند که فرودگاه سبزوار، با انجام ۳۸ سورتی پرواز، جابجایی ۱،۷۵۶ نفر مسافر و ۱۱،۶۳۰ کیلوگرم بار، در رتبه ۲۹ رده بندی فرودگاههای این شرکت و بالاتر از ۱۴ فرودگاه فعال در این ماه قرار گرفته است.
 
🔹در مرداد ۹۸، فرودگاههای ۴ شهر مرکز استان شامل زنجان، سنندج، شهرکرد و یاسوج از لحاظ عملکرد در جایگاه پائین تری از فرودگاه سبزوار قرار گرفته اند و از فرودگاههای ۲ شهر مرکز استان شامل اراک و سمنان، پروازی انجام نشده است.
 
🔹عملکرد فرودگاه سبزوار در مرداد ۹۸ نسبت به مرداد ۹۷، در بخش تعداد پروازها بدون تغییر(۳۸ پرواز)، در بخش تعداد مسافر ۲۵ درصد کاهش (۶۰۰ مسافر کمتر) و در بخش جابجایی بار و پست نیز ۱۷ درصد کاهش(۲۵۰۰ کیلوگرم بار کمتر) را نشان می دهد.
 
🔹این فرودگاه همچنین در مرداد ۹۸ نسبت به ماه قبل از آن، در بخش تعداد پروازها ۵ درصد کاهش (۲ پرواز کمتر)، در بخش جابجایی مسافر ۱۹ درصد کاهش (۴۰۰ مسافر کمتر) و در بخش جابجایی بار و پست، با ۱۲ درصد کاهش عملکرد (۱۵۰۰ کیلوگرم بار کمتر)، روبرو بوده است.
 
🔹در مرداد ۹۸، فرودگاه سبزوار ۰،۱۱ درصد از سهم کل پروازها، ۰،۰۴درصد از سهم کل مسافران و ۰،۰۳ درصد از سهم کل ارسال بار و پست در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاههای کشور را در اختیار داشته است که از این حیث، در مورد اول در رتبه ۲۹، در مورد دوم در رتبه ۳۰ و در مورد سوم در رتبه ۳۱ از میان ۴۳ فرودگاه فعال ملکی این شرکت در این ماه، قرار گرفته است.
 
🔹در هر پرواز انجام شده از فرودگاه سبزوار در مرداد ۹۸، بطور متوسط، ۴۶ مسافر و ۳۰۶ کیلو گرم بار و پست جابجا شده اند که از این حیث نیز، این فرودگاه در رتبه ۳۶ از میان ۴۳ فرودگاه دولتی فعال کشور در این ماه قرار گرفته است. ضمن اینکه در این ماه از ۲ فرودگاه مرکز استان شامل اراک و سمنان، پروازی انجام نشده است.
 
🔹آمار فوق نشان می دهد که فرودگاه سبزوار پس از فرودگاههای مشهد و بجنورد و قبل از فرودگاه شاهرود، سومین فرودگاه فعال شمال شرق ایران در مرداد ۱۳۹۸ از لحاظ تعداد پرواز، تعداد مسافر و مقدار بار و پست بوده است.
 
🔹پروازهای فرودگاه سبزوار در مرداد ۹۸، فقط در مسیر تهران و توسط هواپیمای BAE شرکت هواپیمایی ماهان و با میزان تاخیر ۱۰ درصد و میزان ابطال ۲۳ درصد، و هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) با میزان تاخیر ۲۲ درصد و میزان ابطال صفر درصد انجام شده است.
 
🔹در ۵ ماهه اول سال ۱۳۹۸، فرودگاه سبزوار با انجام ۱۴۶ پرواز، ۸،۰۸۶ مسافر و ۵۲،۸۸۸ کیلوگرم بار و پست را جابجا نموده است که نسبت به ۵ ماهه اول سال ۹۷، با ۱۲ درصد کاهش پرواز (۲۰ پرواز کمتر از پارسال)، ۲۱ درصد کاهش مسافر (۲ هزار مسافر کمتر از پارسال) و ۲۱ درصد کاهش بار و پست (۱۴ هزار کیلوگرم بار کمتر از پارسال) روبرو بوده است.
 
🔹البته از ۴۳ فرودگاه فعال کشور در مرداد ۹۸، فقط ۷ فرودگاه در هر ۳ شاخص مذکور نسبت به پارسال، رشد داشته اند. فرودگاه سبزوار از لحاظ میزان عملکرد ۵ ماهه، در جایگاه بالاتری از ۶ فرودگاه مرکز استان شامل همدان، شهرکرد، یاسوج، زنجان، اراک و سمنان قرار گرفته است.
 
🔺 منبع: عصر سبزوار