خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۶ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

۳۰
دی

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
میزان جابه جایی مسافر در پروازهای فرودگاه سبزوار در آذرماه 98 با رشد 98 درصدی نسبت به آذرماه سال 97 مواجه بوده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه و بر مبنای اطلاعات ارائه شده در صد و بیست و یکمین ماهنامه آماری شرکت فرودگاه های کشور که به تازگی منتشر شده است، طی آذرماه سال جاری 3515 نفر مسافر از طریق پروازهای تنها فرودگاه غرب خراسان رضوی جابه جا شده اند در حالیکه در آذرماه سال 97 فقط 1690 مسافر در این فرودگاه جابه جا شده بودند که این بیانگر رشد بیش از دو برابری عملکرد مسافری این فرودگاه است.
 
بر مبنای همین گزارش تعداد پروازهای انجام شده در فرودگاه سبزوار در این ماه 60 فروند پرواز رفت و برگشت در مسیر هوایی تهران بوده است که به لحاظ تعداد پروازها نیز این فرودگاه نسبت به آذر سال 97 رشد 88 درصدی را تجربه کرده است.
 
همچنین از طریق 60 پرواز انجام گرفته آذرماه گذشته در فرودگاه سبزوار، 21هزار 238 کیلوگرم بار نیز جابه جا شده است.
 
به طور متوسط هر پرواز فرودگاه سبزوار در آذرماه 98 با 59 نفر مسافر انجام شده است. 
 
انجام 60 پرواز و جابه جایی بیش از 3500نفر مسافر در فرودگاه سبزوار طی یک ماه، یکی از بیشترین مقادیر عملکرد این فرودگاه در 7 سال اخیر یعنی از سال 91 تا به امروز محسوب می شود اما هنوز نتوانسته است رکورد ثبت شده خود در آبان 91 را بشکند چرا که فرودگاه سبزوار در آبان 91 با انجام 66 پرواز 4983 نفر مسافر را جابه جا کرده بود و نکته جالب تر اینجاست که در آن سال فرودگاه سبزوار علاوه بر مسیر هوایی تهران، در مسیر هوایی بغداد نیز به عنوان یک مقصد خارجی پرواز داشت.
 
این را هم نباید از نظر دور داشت که در آذرماه 98 به دلیل وضعیت نامساعد جوی در مشهد، تعدادی از پروازهایی که قرار بود در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد فرود بیایند، از مشهد برگشتند و تعدادی از آن ها در فرودگاه سبزوار به زمین نشستند. همین موضوع می تواند بر تعداد پروازهای انجام شده و تعداد مسافر و بار جابه جا شده در فرودگاه سبزوار تأثیر مثبت گذاشته باشد. (منبع1) ، (منبع2)
 
گفتنی است عملکرد فرودگاه سبزوار در هر سه شاخص تعداد پرواز، جابه جایی بار و مسافر از 7 فرودگاه مرکز استان در شهرهای بجنورد، شهرکرد، سمنان، همدان، یاسوج، زنجان و اراک بهتر بوده است.
 
فرودگاه سبزوار تنها فرودگاه نیمه  غربی استان خراسان رضوی و همچنین تنها فرودگاه فعال در استان خراسان رضوی بعد از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد است. 

 

 

 

 

۳۰
دی


تاریخ بیهقی تحولی در تاریخ نویسی/ جای خالی بیهقی در تقویم
 
شهرت ابوالفضل بیهقی به دلیل نگارش کتاب تاریخ است، تاریخی که مقطعی از دوران غزنویان را روایت می کند.
 
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اگر دانش آموز رشته علوم انسانی باشید، داستان حسنک وزیر را در کتاب ادبیات فارسی به یاد دارید، این داستان بخشی از تاریخ بیهقی است.
 
در مقدمه داستان حسنک وزیر  آمده است: فصلی خواهم نبشت در ابتدای حال بردار کردن این مرد و پس به سر قصه شد. امروز که من این قصه آغاز می‌کنم، از این قوم که من سخن خواهم راند یک دو تن زنده اند، در گوشه ای افتاده وخواجه بوسهل زوزنی چند سالی است تا گذشته شده است وبه پاسخ آن که از او رفت گرفتار و ما را با آن کار نیست هر چند مرا از او بد آمد به هیچ حال.
 
 
مورخی که اهل جانبداری نبود
 
حکیمه موسوی محقق و کارشناس ارشد ادبیات فارسی درباره این مقدمه می‌گوید: بیهقی در این مقدمه به دو نکته به صراحت اشاره کرده است: اول اینکه بعد از درگذشت بونصرمشکان صاحب دیوان، سلطان مسعود، بیهقی را برای جانشینی استاد شایسته می‌دانسته است، اما به دلیل جوانی بیهقی (اگرچه بیهقی ۴۶ سال داشته است)، بوسهل زوزنی سالخورده را جایگزین می‌کند، ناخشنودی بیهقی از همکاری با او، در کتابش منعکس است.
 
دوم اینکه بیهقی تاکید می‌کند، احساسات و غرض ورزی هایش را هیچ گاه در کتاب خود منعکس نمی‌کند.
 
این پژوهشگر ادبیات فارسی ادامه می‌دهد: امروز نیز محققان، تاکید می‌کنند که بیهقی تحولی را در تاریخ نویسی ایجاد کرده است، به طوریکه کتاب‌های تاریخ قبل از بیهقی بیشتر شامل یادداشت‌های روزانهٔ پراکندهٔ مورخان و دبیران پادشاه بود و مسلماً در نوشتن آن‌ها، جانبداری زیادی صورت می‌گرفت. در این بین، بیهقی با پیش‌گرفتن شیوه‌ای علمی در تاریخ‌نویسی، تحول مهمی را در این زمینه به وجود آورد.
 
 
خلق سبکی جدید در نثر فارسی
 
محمد حسن صنعتی، کارشناس ارشد ادبیات فارسی و پژوهشگر می‌گوید: بیهقی دو نوع نثر دارد: یک قسم نثر عادی است که در موقع ذکر حوادث و نقل تاریخ به کار می‌برد. نوع دیگر نثر نسبتاً پرداخته‌تری است که در نامه‌های مندرج در کتابش دیده می‌شود. بیهقی از نویسندگان بزرگ ایران محسوب می‌شود و نثر او در سادگی و روانی کم‌نظیر است. نثر بیهقی در قرن پنجم به خصوص در شیوه نثر بسیار روان و منسجم است. بیهقی در کتاب خود، توفیق قابل ملاحظه‌ای در جمع بین سادگی لفظ و استواری بیان حاصل می‌کند.
 
 
بیهقی که بود؟
 
با وجود اهمیت کتاب بیهقی در تاریخ نویسی، آنطور که باید در نزد مردم شناخته شده نیست، اما بیهقی کیست؟
 
بیهقی در سال ۳۵۸ هجری قمری در ده حارث آباد بیهق (سبزوار قدیم) به دنیا آمد. بعد از تحصیل در جوانی از نیشابور به غزنین رفته و جذب کار دیوانی شد و با شایستگی و استعداد خود، به دستیاری خواجه ابونصر مشکان صاحب دیوان رسالت محمود غزنوی و از دبیران نام ‏آور روزگار برگزیده شد. این استاد چندان بیهقی را گرامی و امین خود می‌دانست که حتی نهفته ‏ترین اسرار دستگاه غزنویان را نیز با او در میان می‏ نهاد، و این خود بعد‌ها کارمایه گرانبهایی برای تاریخ بیهقی شد، چنانکه رویداد‌هایی را که خود شاهد و ناظر نبوده از قول استاد فرزانه خویش نقل کرده است.
 
بیهقی در دوران فرمانروایی عبدالرشید ـ پسر محمود غزنوی ـ رسید صاحب دیوان رسالت شد. اما در اثر دسیسه‌های اطرافیان، از کار بر کنار شد و به زندان افتاد. بعد از مدتی او از زندان آزاد شد و با وجود اینکه به او پیشنهاد منصب دیوان رسالت را دادند دیگر حاضر به پذیرش این سمت نشد و کنج عافیت گزید و گوشه‏ گیری اختیار کرد. او در سال ۴۷۰ هـ. ق در گذشت و به این ترتیب نوزده سال پس از اتمام تاریخ خویش زنده بوده و به گواه محققان، هرگاه به اطلاعات تازه‌ای در زمینه کار خود دسترسی می‏ یافته، آن را به متن کتاب اضافه کرده است.
 
 
میراثی که باید از انزوا بیرون بیاید
 
شاید بعد از خواندن این گزارش از گمنامی این مورخ ادیب انتقاد داشته باشید اگر چه همه ما، نام بیهقی را شنیده ایم، چون معمولا نام او را بر روی تابلوی خیابان‌ها و برخی از اماکن عمومی دیده ایم، اما معمولا از او شناختی نداشته ایم. شاید اگر در کتاب‌های درسی و دانشگاهی کشور بیشتر به شناساندن بیهقی اختصاص داده می‌شد،  او امروز این طور ناشناخته نبود. در سال‌های اخیر نیز در مراسمی که برای بزرگداشت این چهره در زادگاهش سبزوار برگزار می‌شود، بحث ثبت روزی به نام بیهقی در تقویم کشور نیز مطرح شده است که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
 
کلام آخر اینکه در این سال‌های اخیر هر از چندگاهی شاهد این هستیم که بعضی از کشور‌های همسایه فلان چهره ادبی را از آن خود اعلام می‌کنند و بعد مناقشه‌ای ایجاد می‌شود بر سر اینکه ثابت کنیم که محل تولد این چهره در قلمروی کشور ماست و  بنابراین او از چهره‌های ادبی کشور ما به شمار می‌رود، اما آیا صرف محل تولد کافی است تا این چهره‌ها را میراث ادبی و فرهنگی خود بشماریم آیا نباید برای بها دادن به آن‌ها تلاش کنیم؟

 

 

۲۹
دی

 
فرودگاه سبزوار امروز بار دیگر نقش پشتیبانی خود را از فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با پذیرش دو پرواز برگشتی از این شهر، ایفا کرد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این پروازها که متعلق به شرکت های هواپیمایی آتا و آسمان بوده اند، از نوشهر و تهران به مشهد وارد شدند اما به دلیل مه گرفتگی شدید، نتوانستند در مشهد به زمین بنشینند و به فرودگاه سبزوار آمدند. (منبع)
 
فرودگاه فرودگاه سبزوار دومین و تنها فرودگاه فعال استان خراسان رضوی بعد از مشهد است که در سالهای اخیر به خاطر فاصله مناسب نه زیاد دور و نه زیاد نزدیکی که با مشهد دارد، چندین مرتبه پروازهایی را که به دلیل شرایط نامساعد جوی نتوانسته اند در مشهد فرود بیایند، میزبانی کرده است.
 
هر سال معمولا در فصول سرد، چندین مورد از هواپیماهای وارد شده به مشهد به دلیل مه گرفتگی یا باران و برف و یخبندان شدید، توان فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد را ندارند و از مشهد بر می گردند. در این بین برخی از هواپیماها در فرودگاه سبزوار که نزدیک ترین فرودگاه فعال به مشهد است، فرود می آیند. اما برخی دیگر از هواپیماها که بدنه بزرگتری دارند، نمی توانند در باند فرودگاه سبزوار فرود بیایند و به ناچار به اصفهان و تهران یا سایر شهرهای مبدأ باز می گردند.
 
علاوه بر هواپیماهای برگشتی بسیاری از پروازهای فرودگاه مشهد نیز در روزهای نامساعد جوی از مبدأ لغو می شوند. حال آنکه فرودگاه 540 هکتاری بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد در مرکز خراسان رضوی روزانه محل رفت و آمد ۴۰ هزار مسافر است و پس از فرودگاه مهرآباد تهران دومین فرودگاه پرترافیک کشور محسوب می شود که به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرتها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می‌شود.(منبع) همین موضوع نشان می دهد تقویت فرودگاه سبزوار در زمینه تطویل باند و سایر پروژه های توسعه ای به عنوان پشتیبان فرودگاه مشهد و تنها فرودگاه نیمه غربی استان پهناور خراسان رضوی بسیار ضروری است و می تواند در چنین موقعیت هایی مانع زیان های اقتصادی ناشی از برگشت یا لغو کامل پروازهای استان شود.

۲۹
دی


سازه کتاب تصویر علی شریعتی رونمایی شد 
 
تهران- ایرنا- ویژه برنامه ابوذر تا کویر با عنوان «سازه کتاب تصویر» دکتر علی شریعتی در ایستگاه مترو شریعتی تهران رونمایی شد.
 
  این آئین عصر شنبه از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه و با حضور برخی از مسئولان شهری، هنرمندان و دوستداران کتاب بخصوص طرفداران دکتر شریعتی برپا شد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در حاشیه مراسم سازه کتاب علی شریعتی با عنوان ابوذر تا کویر در جمع خبرنگاران گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو  برای هویت بخشی فرهنگی، تجلیل از بزرگان کشور، گرامی داشت یاد و خاطره شهدا  و توسعه فرهنگ شهادت، سازه‌ها و المان‌های هنری را در ایستگاه های خطوط مترو تهران به نمایش می گذارد.
 
فرنوش نوبخت افزود: در راستای هویت بخشی فرهنگی تاکنون سازه‌ها و المان‌هایی در ایستگاه امام حسین (ع) دیوارنگاری در ایستگاه انقلاب اسلامی و امروز نیز ساخت کتاب تصویر دکتر شریعتی با استفاده از کتاب‌های وی در ایستگاه مترو شریعتی تهران انجام شده و اقداماتی نیز در همین زمینه در دیگر خطوط مترو تهران انجام می‌شود.
 
همچنین احسان بیسادی معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز در این آیین با بیان اینکه برای هویت بخشی فرهنگی، ایستگاه های خطوط مترو به سازه‌ها و آلمان‌های هنری مزین می‌شود، گفت: تاکنون پروژه های مختلفی با آلمان های هنری در ایستگاه های مترو تهران اجرا شده و امروز نیز به مناسبت روز دانشجو  برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره دکتر شریعتی با استفاده از کتاب های ایشان، سازه تصویر وی ساخته شد.
 
ابوذر تا کویر عنوان این برنامه بود که از  اسامی کتاب های دکتر شریعتی وام گرفته است.
 
قدردانی خانواده دکتر شریعتی از هنرمند سازه و شرکت بهره برداری مترو
 
مشاور فرهنگ و اطلاع رسانی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز در آیین رونمایی از سازه دکتر شریعتی گفت: امروز سه فرزند دکتر شریعتی یعنی احسان، سارا و سوسن برای رونمایی از سازه کتاب تصویر دکتر شریعتی دعوت شدند اما به علت برخی مسایل کاری نتوانستند در این مراسم شرکت کنند.
 
علی پیرحسین با بیان اینکه خانواده دکتر شریعتی از هنرمندان و برگزار کنندگان این مراسم تقدیر کردند، افزود: امیدواریم با استفاده از این تصویر نمادین بتوانیم نام و یاد ایشان را زنده نگه داریم.  
 
به گزارش ایرنا، علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی (زادهٔ ۲ آذر ۱۳۱۲ در روستای مزینان،  سبزوار  نویسنده، جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود شریعتی نگرشی نوین به تاریخ و جامعه‌شناسی اسلام عرضه کرد. او بازگشت به تشیع حقیقی و انقلابی را نیرویی برای تحقق عدالت اجتماعی قلمداد می‌کرد شریعتی، علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، به‌دلیل کارنامهٔ فعالیت‌هایش برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدارگری دربارهٔ سلطنت وقت نیز شهرت داشته‌است.
 
از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی به یاد او برگزار و اجرا شده است و از آن زمان نقدها و تجلیل‌های زیادی پیرامون آثار، آراء و تأثیراتی که او بر چند دههٔ معاصر ایران گذاشته وجود دارد وی در ۴۳ سالگی در انگلستان درگذشت و هم‌اکنون پیکر وی بر خلاف وصیتش در مکانی نزدیک مقبرهٔ زینب کبری در دمشق سوریه به امانت به خاک سپرده شده‌ است.
 
هبوط،  فاطمه فاطمه است،  تاریخ تمدن، کویر، ابوذر و خدا، انسان و عشق از جمله کتاب های دکتر شریعتی بشمار می‌آید.

 

منبع: ایرنا

 

گفتنی است، دکتر شریعتی از نام آورترین مشاهیر سبزوار و دیار سربداران است. وی متولد روستای کاهک است اما اجداد پدری او اصالتاً مزینانی هستند. روستاهای مزینان و کاهک در زمان تولد تا وفات دکتر شریعتی جزء محدوده شهرستان سبزوار بوده اند. اما در سالهای اخیر با شهرستان شدن بخش داورزن این روستاها نیز در محدوده شهرستان داورزن قرار گرفته اند اما ارتباطات و ریشه های مشترک فرهنگی بین مردمان این مناطق با سبزوار، باعث شده که همچنان مزینانی ها و داورزنی ها خود را بخشی از خاک سبزوار بزرگ بدانند.

 

 

۲۹
دی

سبزوار و مسکو تفاهمنامه همکاری دانشگاهی امضا کردند

در راستای همکاری های مشترک علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی؛
تفاهم نامه همکاری بین دانشکده علوم پایه دانشگاه حکیم سبزواری با موزه جانور شناسی دانشگاه مسکو منعقد شد
 
 تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی بین دانشکده علوم پایه دانشگاه حکیم سبزواری با موزه جانور شناسی دانشگاه مسکو [پایتخت کشور روسیه] منعقد شد.
 
رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه حکیم سبزواری با اعلام این خبر به روابط عمومی دانشگاه گفت: امضای این تفاهم نامه با هدف توسعه روابط علمی و همکاری های مشترک محققان دانشگاه حکیم سبزواری با مراکز علمی بین الملی صورت گرفت.
 
دکتر علی اصغر علوی افزود: انجام پروژه های مشترک در زمینه های مختلف تحقیقاتی از جمله جانور شناسی، تاکسونومی، فیلوژنی سیستماتیک مولکولی و تنوع زیستی جانوران، مهیا نمودن امکان استفاده از مجموعه های جانوری موجود در آزمایشگاههای دانشکده علوم پایه و موزه جانور شناسی دانشگاه مسکو برای طرفین و انجام تحقیقات میدانی مشترک روی گروه های جانوران از جمله مفاد این تفاهم نامه است.
 
رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه حکیم سبزواری خاطرنشان کرد: دوره اعتبار این توافقنامه مشترک تا پایان دسامبر ۲۰۲۲ است که با توافق طرفین قابل تمدید برای دوره های بعد نیز می باشد.
 
وی یادآور شد: این تفاهم نامه با رایزنی های دکتر رستگار پویانی، عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه و در راستای همکاری های بین المللی پژوهشی و تحقیقاتی ایشان با دانشگاه مسکو و همکاری مدیریت همکاری های علمی بین المللی به امضا رسید.
 
منبع: وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری
 
لازم به ذکره دانشگاه حکیم سبزواری دومین قطب معتبر علمی در شمال شرق ایران و بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در نیمه غربی خراسان رضوی است که در راستای دیپلماسی علمی تا کنون با چندین دانشگاه کشورهای اروپایی و آسیایی تفاهمنامه های همکاری امضا کرده است. (منبع)

 

 

۲۹
دی

تلاش گنابادی ها برای داشتن چهارمین فرودگاه  خراسان رضوی
مجله اینترنتی اسرارنامه:
 
اگرچه بسیاری از فرودگاه های کنونی کشور از لحاظ میزان فعالیت در حالت رکود و زیان دهی اقتصادی قرار دارند، اما به دلیل اهمیت زیربنایی و جایگاه استراتژیک وجود فرودگاه ها در توسعه مناطق، همچنان تب فرودگاه سازی در بسیاری از شهرهای کشور داغ است. یکی از این شهرستان ها گناباد است که مردم این شهرستان جنوبی خراسان رضوی سالهاست که در تلاش برای ساخت فرودگاهی هستند تا امکان حمل و نقل هوایی را در این منطقه از شرق ایران فراهم آورند.
 
فرودگاهی که اگر در گناباد ساخته شود، بر اساس نقشه فرودگاه خراسان رضوی بعد از فرودگاه های فعال مشهد و سبزوار و فرودگاه غیر فعال سرخس، چهارمین فرودگاه این استان پهناور در شمال شرق ایران خواهد بود.
 
البته ممکن است گنابادی ها مجبور شوند در جذب منابع اعتباری برای ساخت فرودگاه شهر خود با شهرهای تربت حیدریه و کاشمر که پیگیر ساخت فرودگاه اشتراکی شهید مدرس هستند و نیز نیشابوری ها که اخیرا تلاش هایی را برای احداث فرودگاه شهر خود آغاز کرده اند، رقابت کنند. اما تا به اینجای کار گنابادی ها هم از لحاظ زمان شروع به کار و هم از لحاظ پیشرفت عملیاتی، از دیگر شهرستان های رقیب خود جلوتر هستند و بنابراین احتمال بیشتری دارد که بتوانند عنوان چهارمین شهر فرودگاهی خراسان رضوی را از آن خود کنند.
 
در همین راستا اخیرا خبرگزاری تسنیم گزارشی از آخرین وضعیت  احداث فرودگاه گناباد را از زبان معاون عملیاتی فرودگاه های کشور منتشر کرده که به شرح زیر است:
 
 
آخرین وضعیت احداث فرودگاه گناباد از زبان معاون عملیاتی فرودگاه‌های کشور 
 
معاون عملیاتی فرودگاه‌های کشور در مورد آخرین وضعیت احداث و بهره‌برداری از فرودگاه گناباد توضیحاتی داده است.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، پروژه فرودگاه شهرستان گناباد از جمله پروژه‌هایی است که مدت زیادی است مسکوت باقی مانده و نیازمند پیگیری برای بهره‌برداری است.
 
مصطفی صفایی معاون عملیاتی فرودگاه‌های کشور امروز بازدیدی از روند اجرایی شدن این پروژه داشت و در حاشیه آن با خبرنگار خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی نیز به گفت‌وگو پرداخت.
 
وی در بخشی از این گفت‌وگو اظهار داشت: پروژه ترمینال فرودگاه گناباد مقداری کند صورت گرفته و براساس صحبت با پیمانکار پروژه از هفته آینده پروژه با تمام قوا اجرایش آغاز می‌شود و براساس برنامه زمان‌بندی حتماً سرموقع پروژه به اتمام می‌رسد.
 
معاون عملیاتی فرودگاه‌های کشور بیان کرد: همزمان محوطه‌سازی مجموعه در حال انجام است که فراخوانش هفته آینده انجام می‌شود و 9 تا 10 میلیارد تومان اعتبار دارد که تأمین شده و تا یک ماه آینده باید کار محوطه‌سازی کنار ترمینال آغاز شود تا بتوانیم سرموقع فرودگاه عملیاتی شود.