خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۱۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۱
خرداد


۳۱
خرداد

تندیس هفت پیکر سربداران از قاب دوربین بهزاد شهیار


این تندیس از زمان نصب در ورودی شهر سبزوار به یکی از نمادهای هویتی منطقه خراسان غربی تبدیل شده است.


۲۸
خرداد

 اعلام تصویب اعتبار 100 میلیارد تومانی از سفر اخیر رئیس جمهور به خراسان رضوی برای پروژه راه آهن سبزوار، پاسخی امیدوارکننده به یکی از مهمترین نیازهای مردم منطقه غرب خراسان رضوی است که در همه این سال ها انتظار توجه از سوی دولتمردان به این پروژه را داشته اند. 

 

اگرچه فاصله ی شهر سبزوار به عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی غرب استان پهناور خراسان رضوی و در حاشیه ی کویر مرکزی ایران با راه آهن سراسری تهران – مشهد در ایستگاه سلطان آباد، تنها 45 کیلومتر است، اما احداث همین مسیر کوتاه سال هاست که به طول انجامیده و به نمادی از کم لطفی و کم توجهی دولتمردان به خطه سربداران و ضعف برخی عملکرد ها در این سال ها بوده است.

 

طبق اطلاعات مندرج در وب سایت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور (زیر نظر وزارت راه و شهرسازی)، پروژه راه آهن سبزوار به طول 45 کیلومتر، در سال 1389 مجوز اجرا را دریافت و سپس ردیف اعتباری به شماره 40701063 را در قانون بودجه کشور، به خود اختصاص داد و از سال 89 تا 96 می بایست بر اساس قانون بودجه کشور بیش از 65 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص می یافت، اما تا کنون تنها حدود 5 میلیارد تومان از طرف دولت برای این پروژه جذب شده و مردم شریف سبزوار عملا بیش از 60 میلیارد تومان دیگر از دولت طلبکار هستند.(منبع)

 

بدین ترتیب اگرچه کل اعتبار مصوب شده برای راه آهن سبزوار از ابتدا تا کنون، 60 میلیارد تومان بوده است اما در سفر رئیس جمهور چیزی حدود دو برابر بودجه همه هفت سال گذشته، مصوب شده که اگر این رقم تحقق پیدا کند، می تواند پایانی بر سال ها انتظار مردم غرب خراسان رضوی برای پروژه راه آهن باشد.

 

نکته امیدوارکننده دیگر این است که راه آهن سبزوار قرار نیست تنها به صورت یک دستک یا آنتن برای اتصال سبزوار به راه آهن تهران – مشهد باقی بماند، بلکه پس از سبزوار به سمت دیگر نواحی غرب خراسان ادامه می یابد و با عبور از ششتمد، بردسکن، خلیل آباد و کاشمر به تربت حیدریه می رسد و از آنجا به راه آهن مشهد – بافق – بندرعباس متصل می شود و بدین ترتیب این مسیر خود به یک خط سراسری تبدیل می شود.

 

بیشتر مناطق غرب خراسان (خراسان غربی) از ابتدای ورود راه آهن به ایران از این نعمت و امکان زیرساختی توسعه محروم بوده اند. حتی استان خراسان شمالی نیز که در ناحیه شمال غربی خراسان بزرگ واقع شده است، از جمله استان های فاقد راه آهن در ایران است که در سال های اخیر تلاشی برای اتصال این استان به راه آهن از مسیر اسفراین به سمت ایستگاه حکم آباد در شهرستان جوین آغاز شده است.

 

از آنجایی که مسیرهای ریلی از زیرساخت های مهم توسعه در هر منطقه هستند، در صورتی که پروژه های ریلی مورد اشاره در غرب خراسان اجرایی گردد می تواند این منطقه ی کشور را که در مجاورت کویر مرکزی ایران واقع شده است، در زمینه های صنعتی، حمل و نقل و امنیت مواصلاتی تقویت کرده و با پیشرفت هایی که به دنبال احداث راه آهن سراسری در بنیان های اصلی اقتصادی و اجتماعی غرب خراسان اتفاق خواهد افتاد، منجر به تثبیت جمعیت و افزایش مقاومت این منطقه در مقابل پیشروی کویر بشود.

 

 اینک به نظر می رسد نمایندگان و مسئولان کنونی شهرستان سبزوار و استان خراسان رضوی باید بیش از هر زمان دیگری نهایت تلاش خود را برای جذب هر چه سریعتر این اعتبار به خرج دهند، تا شاید بالاخره چند دهه محرومیت مردم دیار سربداران از نعمت راه آهن را، در دوره مسئولیت خود، مرتفع سازند.


برگرفته از سایت اسرارنامه



۲۷
خرداد

چهل و یکمین سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی معلم شهید انقلاب طی مجموعه برنامه هایی در زادگاهش سبزوار بزرگ گرامی داشته می شود.

به همین مناسبت در روزهای بیست و هشتم و بیست و نهم خرداد 97 هم روستای مزینان و هم شهر سبزوار میزبان برپایی همایش ها و نشست هایی در ارتباط با موضوع شریعتی هستند. 




۲۵
خرداد

تصویری زیبا از میل خسروگرد سبزوار زیبا ترین بنای آجری باقی مانده از عصر سلجوقیان در منطقه خراسان غربی.

میل خسروگرد که از آن به عنوان مناره نیز یاد می شود، در 5 کیلومتری غرب شهر سبزوار دیار سربداران واقع شده است و آجرکاری های زیبای روی بدنه آن نمونه ای از هنر زیبای آجرکاری در میان ایرانیان است.

میل خسروجرد در گذشته کاربرد راهنمایی و مسیریابی برای مسافران را داشته است.

این‌ میل که حدود 38 متر بلندی‌ دارد، علاوه بر زیبایی خاص به لحاظ آجرکاری، از لحاظ ارتفاع نیز بلندترین بنای تاریخی خراسان غربی محسوب می شود. 

۲۳
خرداد

تصویر این صفحه مربوطه به تندیس سربداران سبزوار زیر رگبار و رعد و برق بهاری در یکی از شب های خرداد 97 است.

این عکس در قاب دوربین هادی دهقان پور هنرمند نام آشنا و برجسته عکاسی سبزوار ثبت شده است.

هفت پیکر سربداران المانی است که توسط هنرمند برجسته پیکرتراشی خراسان استاد حسین ماستیانی خلق گردیده و تدر ورودی شهر سبزوار از سمت تهران نصب شده است.

سربداران نام اولین حکومت شیعه 12 امامی در ایران است که امیران این سلسله به صورت مردمی و به شیوه غیر موروثی و غیر سلطنتی روی کار می آمدند و در مدت نیم قرن حکومتشان، سبزوار را پایتخت خود قرار داده بودند و به همین خاطر نام سبزوار در فهرست یکی از 36 پایتخت تاریخی ایران قرار گرفته است.

فهرست پایتخت های ایران در طول تاریخ(کلیک کنید)

تندیس هفت پیکر سربداران از زمان طراحی و نصب در ورودی شهر سبزوار به یکی از نمادهای هویتی شهر سبزوار در مرکز منطقه خراسان غربی تبدیل شده است.


۲۰
خرداد

دلیل نگاه قهرآمیز شرکت فرودگاه های خراسان رضوی به فرودگاه سبزوار چیست؟


تمرکز گرایی یکی از آفت هایی است که در سیستم های اداری کشور باعث کاهش کارآمدی و بروز بی عدالتی های اجتماعی و اقتصادی و محرومیت گروه های وسیعی از مردم از امکانات استاندارد و مطلوب توسعه می گردد. در واقع تمرکزگرایی در طول سال ها باعث شده تعدادی از شهرهای بزرگ و مراکز استان های مهم کشور و نواحی اطراف آن ها نظیر تهران، مشهد، اصفهان و ... با رشد بی رویه و انباشت انبوه امکانات مواجه شوند و در نقطه مقابل برخی دیگر از شهرها و مناطق کوچکتر یا غیر مرکز استان و روستاها از برخی امکانات اولیه محروم بمانند و مردمشان مجبور به ترک وطن و مهاجرت به شهرهای بزرگ تر بشوند.


اگر بخواهیم مصادیق تمرکزگرایی را در سیستم های مدیریتی کشور مثال بزنیم، به موارد فراوانی بر خواهیم خورد، اما شاید یکی از شدیدترین حالت ها را بتوان در استان خراسان رضوی و رفتار و کردار مدیران کل و مسئولان این استان بزرگ و پر جمعیت کشور در طول چند دهه اخیر مشاهده کرد.


مشهد اگرچه به واسطه ی وجود حرم مطهر رضوی شهری عزیز و دوست داشتنی برای همه مردم ایران است، اما این بدان معنا نیست که مدیران استانی حق دارند، امکانات و فرصت های رشد و توسعه ی دیگر شهرستان ها را بسوزانند و همه را در مرکز استان بلوکه کنند.


امامان معصوم در زمان حیات پربار خود همواره منادیان عدالت و مدافعان حق مظلوم و پرهیز از زیاده خواهی و افراط و تفریط بوده اند. با این اوصاف بسیار عجیب است که برخی شیوه های مدیریتی که امروز در شهر مذهبی مشهد نسبت به نواحی مختلف این استان اعمال می شود، دقیقا بر خلاف سیره ی عدالت خواهانه و بخشندگی و رئوفت ذاتی امام معصومی است که بیشتر اعتبار امروزی مشهد از وجود بارگاه متبرک ایشان است.


کافی  است به هر یک از زمینه های صنعتی، دانشگاهی، بهداشتی و درمانی، جاده ای و مواصلاتی و ... در خراسان رضوی نگاهی بیاندازیم تا متوجه شویم کلانشهر مشهد چگونه با تراکم امکانات و سرمایه گذاری های عظیم ملی مواجه است در حالی که بسیاری از شهرهای این استان که انتظار می رود آن ها نیز زیر سایه ی پر مهر رضوی،  علاوه بر برکات معنوی که به جای خود باقی است، از برکات مادی توسعه ای نیز برخوردار شوند اما با محرومیت شدید یا حتی سوختن ناباورانه برخی فرصت های ذاتی و موقعیتی خود مواجه هستند؟


شاید یکی از نمونه های بارز روحیه ی تمرکزگرایی مدیران مشهدی را بتوان در حوزه ی عملکرد اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی مشاهده کرد که به نظر می رسد بهتر است نام این اداره کل را از خراسان رضوی به مشهد تغییر دهند، زیرا خراسان رضوی با وجود 28 شهرستان و 6  میلیون نفر جمعیت تنها دارای دو فرودگاه فعال در دو شهر مشهد و سبزوار است که فرودگاه سبزوار هم عملا در اثر کم توجهی ها و بی اعتنایی های موجود عملکردی شاید یک دهم ظرفیت حقیقی خود و در واقع نزدیک به تعطیلی دارد.


برای روشن شدن عملکرد تمرکزگرایانه و نامهربانانه اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی بد نیست به مقایسه ی وضعیت فرودگاه های این استان با برخی استان های مشابه بپردازیم:


همانطور که در جدول فوق پیداست استان خراسان رضوی به نسبت سایر استان های مورد مقایسه با بیشترین تعداد جمعیت و شهرستان ها، کمترین تعداد فرودگاه و کمترین توازن بین تعداد پروازهای فرودگاه مرکز استان و فرودگاه شهرهای غیر مرکز استان مواجه است.  


حالا جای سئوال است که چرا عملکرد شرکت فرودگاه های خراسان رضوی در همه این سال ها تا این حد به سمت تمرکزگرایی روی مشهد و غفلت از نیازها و ضرورت های سایر شهرستان های تابعه بوده است؟ به طور مثال چرا هیچ حمایت موثری برای احداث فرودگاه های جدیدی نظیر شهید مدرس (فرودگاه مشترک شهرستان های کاشمر و تربت حیدریه) و فرودگاه گناباد که سال هاست مردم این شهرها در تلاش و آرزوی ساخت فرودگاه شهرهای خود هستند نمی کند؟


همچنین چرا شهرستان نیشابور به عنوان یکی از پرجمعیت ترین شهرستان های خراسان رضوی باید از نعمت فرودگاه بی بهره باشد و یا شهرستان سبزوار که سال ها قبل از این با حمایت و سرمایه ی مردم خود صاحب فرودگاه شده، اکنون باید فعالیتی چند برابر کمتر از ظرفیت اسمی و حقیقی خود داشته باشد؟


آیا اینها نشان دهنده این نیست که در همه سالهای گذشته عملکرد مدیران فرودگاهی استان خراسان رضوی بسیار معطوف به تمرکزگرایی بر مشهد و بی قیدی و بی مسئولیتی نسبت به دیگر شهرستان  های زیرمجموعه خود بوده است؟ آیا اکنون وقت آن نرسیده است که برای کاهش تمرکز بیش از حد بار ترافیک هوایی استان بر شهر مشهد و نیز برای فراهم آوردن زمینه های متوازن رشد و توسعه و بهره مندی همه مناطق این استان از امکانات زیرساختی حمل و نقل هوایی، اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی افق نگاه خود را از شهر مشهد فراتر برده و نسبت به تقویت فرودگاه سبزوار و ساخت فرودگاه های جدید در دیگر شهرهای این استان، همت جدی تری به خرج دهد؟



۱۸
خرداد

ظرفیت های فرودگاه سبزوار برای توسعه حمل و نقل هوایی در غرب خراسان 

فرودگاه سبزوار یکی از سرمایه های عظیم ملی در منطقه شمال شرق کشور است و تنها دو فرودگاه مشهد و سبزوار در خراسان رضوی فعال می باشد. 


فرودگاه سبزوار به عنوان تنها فرودگاه منطقه غرب خراسان می تواند در صورت بهره مندی از توسعه مطلوب در زیرساخت های تخصصی فرودگاه، مسیرهای پروازی و تعداد پروازها در هر مسیر، نیاز مهمی از مردم شهرهای همجوار و اطراف سبزوار را برطرف نماید و منجر به توسعه حمل و نقل هوایی در این منطقه از کشور شود. / مجله اینترنتی اسرارنامه


گفتنی است، در منطقه خراسان غربی تقریبا 10 شهرستان به همراه جمعیت حدودا یک و نیم میلیون نفری ساکن هستند.

۱۷
خرداد

مراحل احداث و تکمیل یک پیاده راه سبز و زیبا در دانشگاه حکیم سبزواری.


دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه بزرگ ملی در شمال شرق ایران و بزرگترین دانشگاه منطقه خراسان غربی است که در شمال شهر سبزوار واقع شده است. این دانشگاه با جمعیت دانشجویی بیش از 10 هزارنفر و مساحتی بالغ بر دویست هکتار یکی از بزرگترین عرصه های دانشگاهی در استان خراسان رضوی است که وسعت و جمعیت آن از برخی شهرهای این استان نیز بیشتر است.


این دانشگاه یکی از بزرگترین محوطه های باز و فضاهای سبز را در دانشگاه های خراسان  دارد.


۱۴
خرداد

تصویر زیر یکی از خیابان های زیبای دانشگاه حکیم سبزواری در منطقه خراسان غربی است که با لنز دوربین حامد فاریابی ثبت شده است.

دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه بزرگ ملی در شمال شرق ایران و بزرگترین دانشگاه نیمه غربی خراسان است که در شمال شهر سبزوار واقع شده است. این دانشگاه با جمعیت دانشجویی بیش از 10 هزارنفر و مساحتی بالغ بر دویست هکتار یکی از بزرگترین عرصه های دانشگاهی در استان خراسان رضوی است که وسعت و جمعیت آن از برخی شهرهای این استان نیز بیشتر است.