خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

۳۱
شهریور

اولین مزیت ناحیه سبزوار برای احداث منطقه ویژه اقتصادی، موقعیت استراتژیک و جغرافیایی است. این منطقه در شمال شرق کشور در یک دشت هموار و وسیع و به دور از کوه های بلند و صعب العبور قرار گرفته که از شمال و جنوب و شرق و غرب جاده های اصلی منتهی به آن یک چند راهه یا بهتر است بگوییم یک شاهراه ارتباطی بزرگ و مرکز ثقل جغرافیایی و تجاری در منطقه را به وجود آورده است. یعنی تا شعاع چندصد کیلومترهمه جا را به هم وصل می کند.

این منطقه اگرچه در مجاورت مرزهای کشور نیست ولی به خاطر وجود فرودگاه بین المللی، مرز هوایی محسوب می شود. این مرکز ثقل منطقه قرار گرفتن و داشتن امتیازهایی مثل راه آهن (در حال احداث) با فاصله نزدیک یا قرار گرفتن در جاده ابریشم که در آینده حتما در سرنوشت اقتصادی منطقه تاثیر خواهد داشت... همه از مزیت های جغرافیایی و مواصلاتی در منطقه است.

همچنین ظرفیت های معدنی، کشاورزی، صنعتی به واسطه زیرساخت هایی که وجود دارد می تواند سرازیر منطقه ویژه اقتصادی سبزوار شود. پیشینه تاریخی- تجاری و بالا بودن حجم نقدینگی آن نیز همین را نشان می دهد.

از طرف دیگر فاصله از مراکز نظامی و تعداد روزهای آفتابی ، ریسک پذیری پایین زلزله و ... همه اینها شاخص های لجستیکی و انبارداری خاصی به منطقه می دهد.

از دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی سبزوار را می توان حضور بخش خصوصی به عنوان سازمان مسئول و وجود فرصت ها و اولویت های متعدد سرمایه گذاری است. از همه مهمتر اراضی مورد نظر مسطح شده، تمام محدوده محصور شده، زیرساخت های فراهم شده از جمله آب ، برق ، گاز، راه دسترسی و....تا سرمایه گذاران بعدی برای پروژه های تکمیلی جذب شوند. یعنی اکنون و همه زیرساخت هایی که برای فعالیت های تولیدی و تجاری نیاز است در آنجا فراهم شده است.

در پایان باید گفت که منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به معنای واقعی مانند یک موتور محرک توسعه برای کل منطقه خواهد بود وباید چشم انداز تأثیرش را نه تنها در خراسان رضوی بلکه باید در کل شمال شرق ایران بررسی کرد.

 

 

۲۹
شهریور

یک هزار و سیزده نفر مسافر از طریق 17 پرواز انجام شده در فرودگاه سبزوار در مرداد ماه 99 جابه جا شده اند.

۲۹
شهریور

کارخانه پولاد صنعت آذربرزین از سال 96 با همت آقایان حمید و احسان حیطه یک دایی و خواهرزاده صنعتگر در شهرک صنعتی شماره 1 سبزوار فعالیت خود را آغاز کرده و اولین واحدی است که در این شهرستان کار ریخته گری را در ابعاد صنعتی انجام می دهد. کار این واحد صنعتی تولید قطعات ریخته گری و چدنی است که روزانه حدود 2 تن تولید دارد.

البته آقای حمید حیطه که پیشکسوت این حرفه محسوب می شود،  از حدود 35 سال قبل یک کارگاه کوچک قدیمی در داخل شهر داشته و از مدت ها پیش با شرکت جمکو کار می کرده و  به گفته خودش در دوران جنگ نیازهای مربوط به آن دوران را تولید می کرده، در دوران صلح به نوعی و در دوران تحریم نیز الان با راه اندازی این کارخانه باز مشغول کار است و به فکر طرح توسعه است.

آنچه در ادامه می خوانید اظهارات آقایان حمید حیطه مدیرعامل و احسان حیطه رئیس هیئت مدیره کارخانه پولاد صنعت آذربرزین  است:

 

 آقایان حیطه درباره نحوه شکل گیری این واحد صنعتی و شرایط فعلی و دستاوردهای آن می گویند:

بیشتر محصولات تولید شده در این واحد صنعتی، پوسته الکتروموتورهای سنگین است. در حال حاضر حدود 90 درصد تولیداتمان برای کارخانه جمکو است که در آنجا موتور، استاتور و درپوش ها داخل این پوسته ها قرار می گیرد و تبدیل به الکتروموتور می شود. در حال حاضر تقریبا حدود 30 تا 40 درصد پوسته های مورد نیاز جمکو را تأمین می کنیم که با طرح توسعه ای که قرار است اجرا شود، احتمالا بتوانیم تا 50 درصد نیاز شرکت جمکو را فراهم آوریم.

ما پوسته های الکتروموتور را فقط برای جمکو تولید می کنیم. غیر از جمکو شرکت های آذرین فورج و لوله گستر اسفراین نیز قطعات دیگری سفارش می دهند. تولیدات متفرقه ای هم بنا به سفارش برای برخی صنایع داخل سبزوار داریم.

قبل از اینکه ما کار ریخته گری را در این شهرک شروع کنیم، سفارشات جمکو به بابل ، مشهد و تهران داده می شد و از زمان شروع به کار شرکت ما، حجم قراردادمان در سال اول با جمکو حدوداً 50 تن بود، امسال حدود 350 تن شد و انشاالله سال آینده نیز بتوانیم افزایش بیشتری داشته باشیم.

اکنون جمکو یک پتانسیل بزرگ برای کار کردن است که ما اگر بتوانیم طی یک سال آینده 50 درصد نیازهایش را تأمین کنیم باز هم هنوز این پتانسیل برای سرمایه گذاری در بخش ریخته گری در سبزوار وجود دارد.

 

افزایش نیروهای شاغل به دنبال افزایش تولید

این کارخانه در ابتدای شروع به فعالیت فقط یک سالن داشت اما به تدریج کار که گسترش پیدا کرد و در همین دو سه ماه گذشته، سالن جدیدی اضافه کردیم و 10 نفر پرسنل جدید استخدام شدند و در حال حاضر مجموعا 24 نفر نیرو در این واحد صنعتی اشتغال دارند و در مرحله اجرای طرح توسعه هنوز هم به نیروی بیشتری نیاز خواهیم داشت که احتمالا 15 نفر دیگر نیز مشغول به کار شوند.

ما در این دوره تحریم که همه صنایع دارند آسیب می بینند، وضعیتمان بهتر شده است.  صنعت ریخته گری صنعت مادر است و معمولا در این مباحث آسیب پذیریش کمتر است و سرمایه گذاری در بخش صنعت ریخته گری می تواند سرمایه گذاری بهینه ای باشد که با این نوسانات بازار خودش را حفظ کند.

 

مواد اولیه داخلی

مواد اولیه ریخته گری بیشتر داخلی است. فولاد، آهن و ... را در مملکت خودمان داریم. مثلا یکی از مواد اولیه کار ما، شمش کوره بلند است که از بیرجند و اصفهان تأمین می شود. چون کارخانه فولاد سبزوار محصول مورد نیاز ما را ندارد. فولاد سبزوار گندله است یعنی یک مرحله قبل از نیاز ما. شمش کوره بلند که در اصفهان و بیرجند تولید می شود مرحله بعدی است که به کار ما می آید و پایه اصلی قطعات چدنی است. بنابراین در شرایط تحریم ما خیلی آسیب پذیر نیستیم. به اصطلاح برای ساخت آلیاژ چدن دچار مشکل نیستیم. و قطعات چدنی یکی از صنایعی است که وابستگی اش به خارج کم است و در شرایط تحریم حتی رشدش بیشتر است از سایر صنایع.

مقداری دیگر از مواد اولیه مورد  نیازمان را هم از قراضه ها تأمین می کنیم. از کسانی که در سطح شهر قراضه ها را جمع آوری می کنند.

خوشبختانه شرکت جمکو که خریدار عمده محصولات ماست، در این یکی دو سال اخیر خیلی رونق گرفته است. جمکو قبلا شرایط مالی بدی داشت ولی الان خوب شده است. به گفته خودشان بعد از تحریم وضعیتشان بهتر شده و دارد روز به روز تولیدشان افزایش پیدا می کند.

 

خرید ماشین آلات با دلار 4200 تومانی

از مهمترین ماشین آلاتمان در این واحد صنعتی کوره القائی برقی، شاس بلاست، میکسر، دستگاه بازیافت ماسه (شیکر) جرثقیل و ... است که این ها را همان ابتدای کار با دلار 4200 تومانی خریداری کردیم و تا قبل از مرحله توسعه به ماشین دیگری نیاز نداریم. ضمنا قابل ذکر است که ما اولین کوره القائی را در سبزار داریم قبل از ما بقیه کوره ها با نفت و گازوئیل کار می کردند.

 

تسهیلات مورد استفاده و حمایت مسوولان مربوطه

در مراحل راه اندازی این واحد تقاضای یک میلیارد تومان تسهیلات داشتیم که 740 تومان آن از طریق بانک صنعت و معدن محقق شد و توانستیم کار را پیش ببریم. اداره صنعت و معدن و سازمان شهرک های صنعتی استقبال خوبی می کنند. البته نه اینکه هیچ مشکلی نباشد اما استبناط خود من این است که نگاه ها به سمت کمک است

 

تأمین برق مشکل عمده فعلی

 اکنون عمده ترین مشکلمان تأمین برق است. ما برای طرح توسعه نیاز به پست زمینی برق داریم که چییزی حدود 400 الی 500 میلیون تومان برآورد هزینه شده است.

در حالیکه ما سه سال قبل 150 میلیون تومان برای تأمین این مقدار برق فعلی هزینه کردیم و حالا باید برای طرح توسعه چند صد میلیون تومان دیگر هزینه کنیم. شرکت برق سبزوار می گوید ما بیشتر از ترانس 315 کیلو وات را هوایی نمی دهیم ولی ما خبر موثق داریم که در نیشابور 400 کیلووات را به صورت هوایی داده اند اما اینجا به ما گفته اند باید پست زمینی بزنیم که هزینه اش برایمان خیلی زیاد است. حالا که در نیشابور چنین امکانی فراهم شده، احتمالا این ها اختیاراتی است که ادارات دارند و اگر بخواهند می توانند از این اختیارات استفاده کنند. به هرحال ما آمده ایم در شهرک صنعتی که این مشکلات و کمبودها را نداشته باشیم.

دیگر مشکل این است که شهرک صنعتی سبزوار فاضلاب ندارد ولی این مورد برای ما زیاد مهم نیست. چون ما زیاد با فاضلاب سر و کار نداریم. ولی از ناحیه آب شیرین مشکل داریم. خیلی وقت ها آب شیرینمان قطع می شود. معمولا تا ساعت 10 و 11 صبح آب نداریم و باید از آب صنعتی استفاده کنیم که مشکلات زیادی ایجاد می کند برای دستگاه هایمان.

علاوه بر برق و آب شیرین، یک نگرانی نیز از ناحیه مالیات داریم که هنوز در حال پیگیری هستیم و فعلا نمی توانیم قطعا بگوییم از این ناحیه به مشکل برخورده ایم یا نه. اما منتظریم تا مشخص شود اینکه گفته اند صنایع مستقر در شهرک های صنعتی تا چند سال از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند، تا چه حد برای ما تحقق می یابد؟

 

کرونا تأثیری نداشته است

در شرایط کرونا نیز در این کارخانه گرفتاری خاصی پیش نیامده است. شاید یک دلیلش این است که اینجا همه پرسنل به طور عادی همیشه دستکش های صنعتی دارند.

 

راضی هستیم

در کل با وجود بعضی مشکلات از سرمایه گذاری در این صنعت در سبزوار راضی هستیم. چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ رویکردی که می بینیم مسولان پیدا کرده اند. در حال حاضر مدیران اکثرا نگاهشان مثبت است چون نگاه ها در سطح بالا هم تغییر کرده و معطوف به تولید داخلی شده است. به هرحال وقتی واردات الکتروموتور به خاطر تحریم ها کم شده و تجار نمی توانند از خارج وارد کنند و چون نیازش در کشور وجود دارد، به سمت تولیدات صنعتگران داخلی روی می آورند. برگزاری جلسات ستاد تسهیل هم خوب است. در این بین بعضی نگاه های شخصی و مدیریتی ضعیف در سطح شهرستان هم وجود دارد ولی در کلیت کار ما راضی هستیم.

 

 

 

 

 

 

۲۸
شهریور

 مجله اینترنتی اسرارنامه

مدیرعامل شهرک های صنعتی سبزوار گفت: شهرک های صنعتی این شهرستان به نُرم لازم از نظر شرکت شهرک های صنعتی خراسان و سازمان صنایع کوچک برای احداث تصفیه خانه فاضلاب رسیده اند.

اسماعیل نامنی در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه افزود: سبزوار تا سالهای گذشته به این نُرم نرسیده بود و آن نرم میزان هزارمترمکعب پساب است که باید در هر شبانه روز از واحدهای فعال در شهرک های صنعتی رها شود.

وی ادامه داد: اکنون با استقرار و بهره برداری از چند واحد لبنی در فاز 2 شهرک صنعتی سبزوار و چند واحد قندی و واحدهای دیگری که پساب زیادی دارند، ضرورت تأسیس تصفیه خانه فاضلاب برای شهرک صنعتی سبزوار مورد تأیید قرار گرفته و مکان آن هم جانمایی شده که امیدواریم امسال تا دهه فجر با تأمین اعتبار لازم مراحل ساخت آن آغاز گردد.

نامنی توضیح داد: این طرح در مرحله اول نیاز به اعتبار ملی دارد در مراحل بعد بخش خصوصی هم می تواند وارد شود. از آنجایی که در بودجه 99 ردیفی برای این طرح در نظر گرفته نشده است، اکنون از طریق سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی خراسان و با پیگیری نمایندگان، دنبال آن هستیم که بتوانیم از محل اعتبارات استانی، اعتبار لازم را فراهم آوریم.

 

 

 

۲۷
شهریور

سبزوار- ایرنا- سرپرست فرمانداری سبزوار گفت: ساخت بخشی از باند دوم مسیر جاده‌ای سبزوار - اسفراین به طول ۱۰ کیلومتر آغاز شده است.

حسین شاد روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی این پروژه افزود: ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر دو سال پیش رییس جمهوری به خراسان رضوی برای عملیات دو بانده شدن جاده سبزوار واقع در غرب خراسان رضوی به اسفراین واقع در جنوب استان خراسان شمالی اختصاص یافته بود.

وی طول مسیر جاده زمینی سبزوار - اسفراین را ۱۱۰ کیلومتر ذکر و بیان کرد: مرحله نخست ساخت جاده دو بانده شدن این مسیر در قالب اجرای ۱۰ کیلومتر از طول آن هم‌اینک در حال اجرا است.سرپرست فرمانداری سبزوار ادامه داد: جاده سبزوار - جوین - اسفراین یکی از مسیرهای پرترافیک و خطرناک در مجموعه راههای شهرستان سبزوار است.

وی گفت: اخیرا طی تصادفی زنجیره‌ای در مسیر باریک کنونی سبزوار - اسفراین ۱۴ نفر جان باختند.

شاد افزود: عملیات زیرساختی و روسازی ۱۸ کیلومتر از مرحله نخست این طرح در قالب یک قطعه ۴۰ کیلومتری صورت می‌گیرد.

طول مسیرهای جاده‌ای شهرستان سبزوار هزار و ۵۰۰ کیلومتر شامل ۸۵ کیلومتر بزرگراه، ۵۳ کیلومتر راه اصلی، ۱۸۰ کیلومتر راه فرعی و بقیه راه روستایی است.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

مرکز شهرستان ۱۳۰ هزار نفری اسفراین در فاصله ۶۹ کیلومتری جنوب بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و ۱۱۰ کیلومتری شمال سبزوار در استان خراسان رضوی قرار دارد.

 

 

۲۷
شهریور

دانشگاه حکیم سبزواری جهانی شد / حضور تنها 3 دانشگاه خراسان رضوی از سبزوار و مشهد در جمع دانشگاه های برتر جهان
 

مجله اینترنتی اسرارنامه

دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان معتبرترین دانشگاه ملی در نیمه غربی خراسان و دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق ایران بر اساس رتبه بندی معتبر تایمز موفق شده است در جمع دانشگاه های برتر جهان قرار بگیرد، تا بار دیگر شاهد تثبیت و ارتقاء جایگاه سبزوار به عنوان مادرشهر علمی و دانشگاهی غرب خراسان و حرکت شانه به شانه دیار سربداران با کلانشهر مشهد در این منطقه از کشور باشیم.

به گزارش پایگاه خبری اسرارنامه، خبر قرار گرفتن دانشگاه حکیم سبزواری در جمع دانشگاه های برتر جهان را وبسایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر کرده و نوشته است امسال 47 دانشگاه از جمهوری اسلامی در رتبه بندی تایمز قرار گرفته اند که از آن بین دانشگاه های محقق اردبیلی، علوم پزشکی کرمان، حکیم سبزواری، رازی کرمانشاه، تربیت معلم شهید رجائی و .... برای اولین بار به این رتبه بندی راه یافته اند.(منبع)

47 دانشگاهی که امسال از ایران در رتبه بندی تایمز قرار گرفته اند هم شامل دانشگاه های ملی تحت پوشش وزارت علوم و هم دانشگاه های علوم پزشکی تحت پوشش وزارت بهداشت می شوند و در کل استان خراسان رضوی فقط شهرهای مشهد و سبزوار نمایندگانی در این فهرست جهانی دارند.

دانشگاه حکیم سبزواری از سالهای قبل به عنوان یکی از 22 دانشگاه محور وزارت علوم در کشور شناخته شده بود و نیز یکی از 5 دانشگاه معین در منطقه 9 آموزش عالی شامل استان های سمنان ، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بود.

در یک دهه اخیر تعداد دانشگاه های در همه کشور از جمله در استان خراسان رضوی رشد قارچ گونه ای در همه شهرهای بزرگ و کوچک و حتی در روستاها داشته است، اما در این بین تنها چند دانشگاه قدیمی اعتبار و جایگاه خاص خود را داشته و حفظ کرده اند که دانشگاه های فردوسی و حکیم سبزواری در شهرهای مشهد و سبزوار از آن جمله اند.

دانشگاه حکیم سبزواری در سالهای گذشته رشد قابل توجهی در برقراری تفاهم نامه های همکاری های متقابل علمی و پژوهشی با برخی دانشگاه های معتبر در آسیا و اروپا داشته و نیز موفق به پذیرش ده ها دانشجوی غیرایرانی شده است. همه این ها جایگاه دیپلماسی علمی این دانشگاه را در سطح جهان به طور چشمگیری افزایش داده است.

گفتنی است نظام رتبه بندی تایمز برای سال 2021 تعداد 1527 دانشگاه از سرتاسر جهان را مورد بررسی قرار داده است.

لازم به توضیح است، نظام رتبه بندی تایمز (Times Higher Education (THE)معتبرترین نظام رتبه بندی دانشگاه ها در جهان است و بعد از آن رتبه بندی های دیگری نظیر لایدن Leiden، رتبه بندی شانگ‌هایShanghai، کیو. اس Quacquarelli Symondsو بین‌الملل ISC (ISC world University rankings). قرار دارند. (منبع)

دانشگاه حکیم سبزواری با نزدیک به 10 هزار دانشجو قدیمی ترین دانشگاه ملی خراسان رضوی بعد از دانشگاه فردوسی مشهد است که در شمال شهر سبزوار واقع شده است.

 در جدول زیر لیست 47 دانشگاه ایران که موفق شده اند در رتبه بندی جهانی2021 تایمز حضور داشته باشند به ترتیب کسب رتبه و با تفکیک رتبه در دو سال 2020 و 2021 درج شده است:

 

 

 

 

۲۷
شهریور

 موفقیت در صادرات به کشورهای خلیج فارس / بازگشت ارزش افزوده به غرب خراسان
 

معرفی شرکت

 

کارخانه نمک سوده سبزوار با سرمایه گذاری برادران ضیایی در سال 1388 مطابق با آخرین تکنولوژی و استانداردهای روز اروپا و با تولید روزانه 120 تن، توسط محرابیان وزیر وقت صنایع افتتاح و به بهره برداری رسید.

برادران ضیایی در سالهای 87 تا 88 با 2 میلیارد تومان آورده شخصی و دریافت 5 میلیارد تومان وام از بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل این کارخانه را با هدف ادای دین به شهر و دیار زادگاه خود راه اندازی کردند.

 

مهدی و معین ضیایی درباره کارخانه نمک سوده، ویژگی های محصول و وضعیت فروش و جایگاه تجاری آن می گویند:

هم اکنون کارخانه نمک تبلور مجدد سوده به عنوان بزرگترین واحد بسته بندی نمک تصفیه شده در کل کشور محسوب می شود. البته از این خط تولید 120 تنی در کشور 8 مورد وجود دارد اما به غیر از سبزوار بقیه خطوط تولید دیگر، بیشتر به صورت فله ای هستند و ما در سبزوار بزرگترین واحد بسته بندی در کل کشور هستیم.  

مجموعه معدنی شرکت نمک سوده سبزوار که مواد اولیه مان را از آنجا تأمین می کنیم، در شهرستان فیروزه قرار دارد.

محصول تولیدی شرکت نمکال با بالاترین خلوص ممکن طبق تایید اداره کل توسعه صنعتی و استاندارد خراسان رضوی در بهترین بسته بندی های روز اروپا و در اوزان ۲ گرم تا 5 کیلوگرم به عنوان نمک سفره و از  10 کیلوگرم تا ۱۰۰۰ کیلوگرم برای استفاده در صنایع غذایی عرضه می شود در واقع ما در این شرکت از لحاظ بسته بندی، بیشترین تنوع را در بین شرکت های دیگر داریم و کیفیت محصولمان هم با استانداردهای جهانی تطابق دارد و در این مدت که فعالیت داشته ایم هیچگونه تخلفی از نظر اداره استاندارد غذا و دارو که متولی این امر هستند، نداشتیم.

این کارخانه برای کلیه محصولات خود مجوز و گواهی نامه های لازم را از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دریافت کرده است و همچنین علاوه بر دریافت گواهی نامه مدیریت کیفیت iso9001 :2015 از موسسه TUV آلمان، گواهینامه ISO22000:2015 این موسسه را نیز اخذ نموده و تامین کننده نمک مصرفی بهترین و مشهورترین کارخانه های صنایع غذایی کشور از جمله عالیس، تبرک، زشک، صنایع غذایی خرم، بینالود و ... است.

پرسنلی که در خود کارخانه شاغلند، حدود 100 نفر هستند و در تمام استان ها غیر از استان های غربی که فاصله زیادی با شهرستان سبزوار دارند عاملین فروش و نمایندگی هایی را داریم. فقط در شهر مشهد تقریبا 20 نفر تحت پوشش خود مجموعه شرکت هستند که آن را هم سعی کرده ایم از سبزواری های مقیم مشهد به کار بگیریم.

 

صادرات خارجی

در حال حاضر به امارات متحده عربی که از لوکس ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس است و خیلی سخت مواد غذایی را از سایر جاها می پذیرند صادرات داریم. همچنین به جرأت می توان گفت 50 درصد بازار کشور افغانستان رادر دست داریم و کشور روسیه را هم که در سالهای گذشته صادرات داشتیم، بعد از مدتی وقفه اکنون چند ماهی است که صادرات به روسیه را هم مجددا برقرار کرده ایم و نیز در مرحله عقد قرارداد با عراق هستیم.

درباره صادرات به افغانستان این توضیح لازم است که وضعیت مصرف نمک در افغانستان مانند سی سال قبل ایران به سه شکل سنگ نمک، نمک فله و نمک بسته بندی است که در بخش نمک تصفیه شده بسته بندی، محصولات شرکت سوده، 50 درصد بازار این کشور همسایه را تأمین می کند.

همچنین از آنجایی که نمک به عنوان یکی از مواد غذایی پایه است که در اکثر صنایع غذایی از جمله کنسروجات، غلات و حتی تصفیه آب و صنایع حفاری مورد استفاده است در داخل کشور معتبرترین کارخانه های صنایع غذایی نظیر عالیس تمام نمک مورد نیازشان را از شرکت سوده سبزوار تأمین می کنند، زیرا آن ها تأکید بر استفاده از نمک هایی با بالاترین سطح کیفیت دارند.

 در بحث صادرات مشکل آنچنانی وجود ندارد فقط تنها مشکل و بزرگترین مشکلی که هست این است که صادرات را باید با کمک واسطه انجام دهیم. چون بر صنعت بازار دلالی حاکم است و  واسطه ها با توجه به روابط و امکاناتی که دارند که صنعتگران به آن ها دسترسی ندارند، می آیند وسط. البته ما چندین مرتبه هم مدیر فروشی برای بخش صادراتمان استخدام کرده ایم اما بعد که جلوتر رفتیم ، دیدیم دلالی هست که اصلا نمیگذارد ما فعالیت کنیم. وگرنه از این بابت که ما استاندارد و در حقیقت پروانه بهداشتمان تایید شده و فعال است مشکلی نداریم و می توانیم صادرات داشته باشیم. همین حالا هم محصولاتمان را به شارژه در امارات می فرستیم. اما به هرحال واسطه ها در اینجا نقش اساسی دارند و بیشترین سود را هم می برند.

 

 

در سبزوار ماندیم

متاسفانه ذهنیت بدی شایع شده که سبزوار سرمایه گذار را می پراند و خیلی ها هم با همین ذهنیت از سبزوار رفتند ولی ما برخلاف اینکه خیلی بهمان پیشنهاد شد که در شهر دیگری سرمایه گذاری کنیم، در همینجا ماندیم در حالیکه مواد اولیه ما در 100 کیلومتری سبزوار است و هزینه های حمل و نقل بسیار بالاست. ما به راحتی می توانستیم همین مجموعه شرکت را در کنار مجموعه معدنی مان در شهرستان مجاور داشته باشیم و هیچ گونه هزینه ای برای حمل و نقلش نپردازیم ولی به خاطر اینکه می خواستیم قدمی برای شهر سبزوار برداریم، در اینجا سرمایه گذاری کردیم.

 

 

طرح توسعه

در این مجموعه ظرفیت های بیشتری هست که می توان آن ها را فعال کرد. ما اکنون با یک محصول مشغول فعالیت هستیم به خاطر اینکه حجم تولیدمان بسیار بالاست و تولید روزانه 120 تن محصول خوراکی بسیار سخت است. البته مشکل فروش نداریم ولی می توانیم سایر محصولات را هم در سبد کالاییمان بیاوریم. مثل ادویه جات، حبوبات، مثل بسته بندی شکر و ... واحدهای بسته بندی از لحاظ اشتغالزایی، واحدهای خوبی هستند. بنابراین تسهیلاتی اگر وجود داشته باشد، می توانیم فاز بعدی پروژه را هم مثلا برای بسته بندی حبوبات و ادویه جات استارت بزنیم. به طور مثال در منطقه داورزن به لحاظ اینکه با کیفیت ترین فلفل قرمز ایران به عمل می آید، این ظرفیت را ایجاد کرده که بتوانیم یک خط تولید پودر فلفل قرمز را راه اندازی کنیم و ما زیرساختش را از جمله دستگاه های بسته بندی و سایر امکانات و نیروی متخصص را داریم.

اکثر پرسنلی که ما در واحد بسته بندی داریم خانم های سرپرست خانواری هستند و در واحدهای بسته بندی به خاطر اینکه کار سبک است، می توانیم از خانم های سرپرست خانوار استفاده کنیم.

 

 

درخواست از رسانه های سبزوار برای حمایت از صنعت بومی

درخواستی از رسانه ها داریم که از صنعت بومی حمایت داشته باشند. در شهر مجاور ما یک واحد تولیدی با یک هشتم ظرفیت ما، شروع به کار کرده است اما اینقدر رسانه های محلی با تحریک کردن احساسات بومی از آن شرکت حمایت کرده اند که کارخانجاتی که سالها در آن شهر با ما کار کرده و از ما خرید می کرده اند، علی رغم اینکه ما کیفیتمان بالاتر است، دیگر از ما خرید نمی کنند و این به خاطر تأثیر رسانه های محلی شان است. البته به حق هم هست صنعتی در شهر خودشان است و باید حمایت کنند. اما بچه های رسانه سبزوار هم می توانند این حمایت را از صنایع بومی خودمان داشته باشند. بعضی از مردم سبزوار حتی اسم شرکت ما را نمی دانند، چه برسد که بدانند بزرگترین واحد بسته بندی نمک تصفیه شده در کل کشور در شهر خودشان است. شاید اگر رسانه ها و مردم بدانند، هر کدام بتوانند یک قدمی برای حمایت بردارند.

 

 

اخذ مجوز آزمایشگاه اکرودیته

از آنجایی که اعتقاد داریم کیفیت محصول تنها خدمتی است که می توانیم به مشتریان داشته باشیم، به همین خاطر تمامی مراحل تولیدمان به صورت  شبانه روزی در اتاق کنترل کیفیت در حال پایش است. نیروهای ما در قسمت کنترل کیفیت بسیار حرفه ای هستند به صورتی که اداره استاندارد مجوز آزمایشگاه اکرودیته را به ما داده است.

آزمایشگاه های اکرودیته، آزمایشگاه های همکار با اداره استاندارد هستند که لیسانس هایی تحت نظارت سازمان ملی استاندارد به آن ها داده می شود تا بتوانند در آن منطقه محصولات سایر واحدهای تولیدی را هم چه از لحاظ میکروبی و چه از لحاظ شیمیایی و فیزیکی آزمایش بکنند.

اما راه اندازی این کارگاه فعلا در کارخانه ما متوقف مانده. هر چند تمام تجهیزات و لوازمش خریداری شده اما چون در منطقه ما صنایع تولید مواد غذایی کم است، راه اندازی این آزمایشگاه چندان برایمان ضرورت ندارد. البته دایر شدن این آزمایشگاه برای سبزوار امتیاز مهمی محسوب می شود اما برای کارخانه ما چندان حائز اهمیت نیست. بیشتر از آن جهت می تواند اهمیت داشته باشد که یک برند و کلاس کاری است چون هر شرکتی نمی تواند چنین مجوزی داشته باشد و هم باید هم زیرساختش را داشته باشند و هم پرسنلش تایید شده باشند و هم خود تولید کننده امتیازات منفی نداشته باشد. اما در آینده انشاالله به سمتش خواهیم رفت تا به عنوان یک افتخار که سبزوار بتواند مرجعی باشد برای اینکه محصولات سایر کارخانه جات در شهرستان های اطراف در اینجا آزمایش شود.

 

موفقیت در 12 سال

خدا را شکر شرکت نمک سوده در این 12 سال فعالیت فارغ از مشکلاتی که وجود داشته، توانسته به اهدافی که مد نظرمان بوده است، برسد.البته بدون شک اگر سرمایه ای را که برای احداث این کارخانه در سال 88 آوردیم، به کار دیگری جز صنعت می زدیم، اکنون به لحاظ مالی سود بیشتری نصیبمان شده بود. اما همه صنعتگران، می دانند که از لحاظ عشق و علاقه معنوی چه قدر تولید لذتبخش و انگیزه آفرین است و بنابراین اگر اکنون به چند سال قبل بازگردیم باز هم در این کار سرمایه گذاری خواهیم کرد.

 

پایگاه خبری اسرارنامه 

 

 

 

 

 

 

۲۷
شهریور

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: طی کاوش های قبلی انجام گرفته در تپه باستانی دامغانی سبزوار 20 اثر اشیاء کاربردی کشف شد که همه پس از تشکیل پرونده و ثبت شدن در آثار ملی، برای نگهداری به موزه بزرگ خراسان در مشهد فرستاده شدند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه دکتر علی اصغر مولوی در جمع خبرنگاران سبزوار توضیح داد: محل تپه دامغانی سبزوار قرار است بعدها به یک سایت موزه باز تبدیل شود اما چون کار کاوش های باستان شناسی به خاطر احتیاط هایی که برای جلوگیری از آسیب دیدن آثار  باید لحاظ شود، خیلی کند پیش می رود، آثار کشف شده برای نگهداری به مشهد منتقل شده اند.

وی افزود: برخی از آثار کشف شده در تپه دامغانی سبزوار تزئینی بودند مانند دستبند و سنجاق سر، بخشی آشپزخانه ای بودند مانند هاون ها، بخشی کشاورزی بودند مانند سنگ های کنترل آب و بخشی دیگر نیز اجتماعی بوده اند، مانند پیسه سوزهای سنگی که استفاده عمومی داشته اند.

مولوی همچنین با ابراز تشکر از میراث فرهنگی، گفت: پرونده تعیین حریم تپه دامغانی تشکیل شده  و مدتی قبل از میراث آمدند و پرونده تعیین حریم انجام شد. اما اگرچه در استان گفته اند ابلاغ شده  ولی حداقل به ما هنوز ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: بخشی از زمین های تپه دامغانی معارض دارد و آن بخشش هنوز حل نشده است. ولی دنبال حل آن هستیم. به هرحال ارزش تاریخی این محوطه به چند هزارسال قبل از میلاد بر می گردد و باید به آن ارزش بیشتری داد.

وی با بیان اینکه دکتر گاراژیان که قبلا در این تپه کار کاوش را انجام می داد، اکنون دیگر نیست و به جایش دکتر صبوری قرار است کار را انجام دهد، گفت: اصل و اساس کار در این محوطه باستانی با میراث فرهنگی است و دانشگاه کمک کار آن است.

گفتنی است باستانی دامغانی سبزوار که به کال عیدگاه نیز شهرت دارد مربوط به هزاره چهارم و هزاره اول پیش از میلاد است و در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.