خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

اولین مزیت ناحیه سبزوار برای احداث منطقه ویژه اقتصادی، موقعیت استراتژیک و جغرافیایی است. این منطقه در شمال شرق کشور در یک دشت هموار و وسیع و به دور از کوه های بلند و صعب العبور قرار گرفته که از شمال و جنوب و شرق و غرب جاده های اصلی منتهی به آن یک چند راهه یا بهتر است بگوییم یک شاهراه ارتباطی بزرگ و مرکز ثقل جغرافیایی و تجاری در منطقه را به وجود آورده است. یعنی تا شعاع چندصد کیلومترهمه جا را به هم وصل می کند.

این منطقه اگرچه در مجاورت مرزهای کشور نیست ولی به خاطر وجود فرودگاه بین المللی، مرز هوایی محسوب می شود. این مرکز ثقل منطقه قرار گرفتن و داشتن امتیازهایی مثل راه آهن (در حال احداث) با فاصله نزدیک یا قرار گرفتن در جاده ابریشم که در آینده حتما در سرنوشت اقتصادی منطقه تاثیر خواهد داشت... همه از مزیت های جغرافیایی و مواصلاتی در منطقه است.

همچنین ظرفیت های معدنی، کشاورزی، صنعتی به واسطه زیرساخت هایی که وجود دارد می تواند سرازیر منطقه ویژه اقتصادی سبزوار شود. پیشینه تاریخی- تجاری و بالا بودن حجم نقدینگی آن نیز همین را نشان می دهد.

از طرف دیگر فاصله از مراکز نظامی و تعداد روزهای آفتابی ، ریسک پذیری پایین زلزله و ... همه اینها شاخص های لجستیکی و انبارداری خاصی به منطقه می دهد.

از دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی سبزوار را می توان حضور بخش خصوصی به عنوان سازمان مسئول و وجود فرصت ها و اولویت های متعدد سرمایه گذاری است. از همه مهمتر اراضی مورد نظر مسطح شده، تمام محدوده محصور شده، زیرساخت های فراهم شده از جمله آب ، برق ، گاز، راه دسترسی و....تا سرمایه گذاران بعدی برای پروژه های تکمیلی جذب شوند. یعنی اکنون و همه زیرساخت هایی که برای فعالیت های تولیدی و تجاری نیاز است در آنجا فراهم شده است.

در پایان باید گفت که منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به معنای واقعی مانند یک موتور محرک توسعه برای کل منطقه خواهد بود وباید چشم انداز تأثیرش را نه تنها در خراسان رضوی بلکه باید در کل شمال شرق ایران بررسی کرد.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی