خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۱۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

۳۱
شهریور

با دعوت رسمی دانشگاه حکیم سبزواری: سفیرکبیر افغانستان و نماینده فوق العاده افغانستان در ایران به دانشگاه حکیم سبزواری سفر خواهد کرد

با هدف بررسی و توسعه همکاریهای علمی بین المللی و در پی دعوت رسمی دانشگاه حکیم سبزواری آقای عبدالغفور لیوال سفیرکبیر افغانستان و نماینده فوق العاده افغانستان در ایران با همراهی رایزن فرهنگی افغانستان در ایران دکتر شفیق شرق به دانشگاه حکیم سبزواری سفر خواهد کرد.
 
مدیر همکاری های بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری با اعلام این خبر گفت: این سفر در راستای تحکیم و توسعه همکاری های علمی -آکادمیک و آشنایی مسئولان بلندپایه کشور افغانستان با پتانسیل های  پژوهشی و آموزشی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد.
 
دکتر غلامعلی فرزی با اشاره به اینکه این سفر در اواخر مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد، افزود: همکاری علمی دانشگاه حکیم سبزواری با کشور افغانستان به شکل گسترده در حال پیگیری است و هم اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجوی اتباع افغانستانی در دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به تحصیل هستند.
 
وی ادامه داد: دیدار و نشست با مسولان، مدیران و اساتید دانشگاه، بازدید از پتانسیل های آموزشی، علمی و رفاهی و نشست با دانشجویان بین الملل دانشگاه از جمله برنامه های عبدالغفور لیوال سفیرکبیر افغانستان و نماینده فوق العاده افغانستان در این سفر خواهد بود.
 
دکتر فرزی خاطرنشان کرد: دانشگاه حکیم سبزواری هم راستا با سیاست های وزارت علوم در جهت بین المللی سازی آموزش عالی در چند سال گذشته  همکاری‌های منطقه‌ای خود با دانشگاه های دنیا را گسترش داده که در این بین ارتقای همکاری ها با کشور افغانستان به علت اشتراکات فرهنگی و تاریخی، از اولویت‌های ما است.
 
گفتنی است دکتر فرزی آذرماه ۹۷ با سفیر کبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران در محل سفارت افغانستان ملاقات و گفتگو نموده بود.

 

 

۳۱
شهریور

ابزارهای دوره نو سنگی در داورزن کشف شد
    
سبزوار- ایرنا- ابزارهای سنگی با پیشینه هفت هزار سال در شهرستان داورزن استان خراسان رضوی کشف شد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن عصر سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این ابزارها که در تپه ای در این شهرستان شناسایی شده مربوط به دوره نوسنگی و این تپه نیز کارگاه ابزارسازی بوده است.
 
محمد عبدالله زاده ثانی افزود: مطالعه بیشتر روی این ابزارهای سنگی با کمک ابزارشناسان و باستان شناسان متخصص در پژوهشگاه باستان شناسی کشور انجام می شود.
 
وی اظهار کرد: با شناسایی این ابزارهای سنگی، پیشینه حضور انسان در شهرستان داورزن از شش هزار به حدود هفت هزار سال افزایش می یابد.
 
او گفت: تاکنون بیش از ۴۵ محوطه و تپه مربوط به پیش از تاریخ در منطقه غرب خراسان رضوی شناسایی شده که بیشترین فراوانی ابزارهای سنگی در تپه سنگی شهرستان داورزن بوده است.
 
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن افزود: این شهرستان با بهره مندی از آثار تاریخی و طبیعی فراوان، قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم و جاده تهران - مشهد در کنار تردد سالانه ۲۵ میلیون مسافر و زائر بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع)، شرایط مناسبی برای جذب گردشگران دارد.
 
وی آسیاب های آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین راهی، مساجد قدیمی، یخدان ها، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای قدیمی مزینان و باشتین، مناطق سردسیری و آبشارهای منطقه بفره و کویر را از جمله آثار تاریخی و طبیعی داورزن برشمرد.
 
داورزن ۱۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۸۰ اثر از آنها در سیاهه آثار ملی به ثبت رسیده است.
 
 

***

 

گفتنی است شهرستان داورزن در 80 کیلومتری غرب شهر سبزوار مرکز منطقه خراسان غربی واقع شده است. داورزن در واقع اولین شهر خراسان از سمت غرب و همجوار با کویر مرکزی ایران است. 

 

 

۳۱
شهریور

پروژه راه آهن غرب خراسان رضوی یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی جهت توسعه پایدار شمال شرق ایران و محرومیت زدایی از شهرستان های حاشیه کویرمرکزی ایران در غرب خراسان است که سالهاست به دلیل عدم بهره مندی کافی از زیرساخت حمل و نقل ریلی، نتوانسته اند به توسعه ای در خور ظرفیت هایشان دست یابند.

راه آهن غرب خراسان رضوی که از آن به راه آهن خراسان غربی نیز یاد می شود، در دو مرحله سلطان آباد به سبزوار و پس از آن سبزوار به ششتمد، بردسکن، خلیل آباد و کاشمر در حال احداث است که پس از اتمام کامل این پروژه شهرستان های محروم و در عین حال پر ظرفیت غرب خراسان رضوی با حدود یک میلیون نفر جمعیت که از سمت شمال به راه آهن سراسری مشهد - تهران متصل می شوند و از سمت جنوب به راه آهن سراسری مشهد - بافق - بندرعباس اتصال می یابند. 

این پروژه همچنین علاوه بر سودبخشی برای مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی، در حکم یک میانبر برای جابه جایی بار و مسافر از جنوب به شمال کشور است.

 

۲۸
شهریور

در شمال شرق ایران 4 شهر مشهد، سبزوار، تربت حیدریه و بجنورد با قرار گرفتن در نقطه اتصال چندین شاهراه اصلی ارتباطی که شمال و جنوب و غرب و شرق کشور را به یکدیگر متصل کرده اند که امتداد آنان به مرزهای کشور در همسایگی با افغانستان، ترکمنستان و نیز دریاهای آزاد جنوب کشور و دریاچه مازندران در شمال می رسد. 

گفتنی است مشهد مرکز استان خراسان رضوی و بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است و ترببت حیدریه و سبزوار هر یک به ترتیب مرکز منطقه خراسان مرکزی و دیگری مرکز منطقه خراسان غربی در شمال شرق ایران هستند.

در این بین سبزوار به خوبی از توانایی پیوند دادن شمال و جنوب و غرب و شرق کشور به یکدیگر برخوردار است و علاوه بر بهره مندی از چندین مسیر جاده ای اصلی از فرودگاه بین المللی و راه آهن سراسری در حال ساخت نیز برخوردار است و به نوعی می توان گفت همه امکانات مواصلاتی موجود در خشکی در این شهر جمع شده اند.

گفتنی است سبزوار از شهرهای مهم ایران بر مسیر راه ابریشم در گذشته بوده است.

۲۶
شهریور

نقشه حوزه عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی

🔹معاونت هماهنگی امور برق غرب استان در سبزوار قرار داشته و شامل ۱۴ شهرستان سبزوار، نیشابور، کاشمر، قوچان، چناران، بردسکن، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، کلات، خلیل آباد، فیروزه و درگز در غرب و شمال خراسان رضوی می باشد. همچنین شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد در تشکیلات اداری، بودجه و…، بصورت جدا و مستقل از شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی اداره می گردد.

🔹ارتقای مدیریت برق سبزوار به شرکت توزیع نیروی برق غرب خراسان، با توجه به وجود طولانی ترین شبکه توزیع برق در خراسان رضوی در میان استانهای کشور با ۴۲ هزار کیلومتر توزیع شبکه، مستلزم پیگیری مجدانه مسئولین می باشد. چرا که هم اکنون ۲ شهر جیرفت و نوشهر با وجود مرکز استان نبودن، دارای شرکت توزیع نیروی برق مستقل از مرکز استان خود یعنی کرمان و ساری هستند.

✍️ یادداشت روز: حمیدرضا باقری تبار

۲۵
شهریور

در محل تپه باستانی دامغانی های سبزوار بعضی از یافته های بدست آمده بویژه بقایای نهشته های مسیر رودخانه و سازه های آبی شناسایی شده بسیار حائز توجه است.

 

مطابق توضیحات آقای دکتر گاراژیان مسئول کاوش در تپه باستانی سبزوار، تدفین ها و آثار بدست آمده همـگی تقـریبـا متـعلق به حدود ۳۷۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد (بین 5700 تا 2700سال قبل)هستند، تمرکـز آثار در ۳۲۰۰ تا ۱۹۰۰ پ. م. است و قـدمت سـازه هـای آبـی در دو بـرهـه حـدود ۳۱۰۰ پ. م. و ۲۲۰۰ پ. م. می باشد. یک مورد سازه نیز مربوط به اواخر عصر آهن در حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ پ.م. شناسایی شده است.

 

با توجه به ابعاد فنی یافته های بدست آمده در زمینه آب و آبیاری و قدمت بی سابقه این آثار، مهندسی مشاور آبانگاه و موزه شهر سبزوار (به عنوان متولی پروژه کاوش و سایت باستانی تپه دامغانی) در حال بررسی زمینه های همکاری در قالب تعریف پژوهش های تخصصی مشترک، معرفی و انتشار یافته ها در مقیاس بین المللی و … می باشند.

 

گفتنی است محوطه باستانی معروف به تپه دامغانی با قدمت 6000 ساله در جنوب شهر سبزوار واقع شده است. این محوطه یکی از قدیمی ترین محوطه های تاریخی و جاذبه های گردشگری منطقه خراسان غربی و شهرستان سبزوار است.

 

گروه مهندسی - اجتماعی آبانگاه

 

 

 


 

۲۵
شهریور

 
کارگاه ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار، این روزها شاهد تکاپویی امیدوار کننده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه بعد از آنکه در اردیبهشت 98 کلنگ احداث ایستگاه راه آهن سبزوار با حضور خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در مجاورت کمربندی هشت بهشت در شرق سبزوار به زمین خورد و قرار شد شرکت ساختمانی بتن و ماشین آستان قدس رضوی به عنوان پیمانکار این پروژه، ساختمان ایستگاه را تا 24 ماه دیگر تکمیل کند، اما فردای روز کلنگ زنی همه ماشین آلاتی که در هنگام مراسم در محل حضور داشتند، از سبزوار رفتند و به مدت تقریبا بیش از 2 ماه هیچ خبری از آغاز کار در محل کارگاه این پروژه نشد و این ذهنیت منفی را در شهروندان سبزواری ایجاد کرد که در سال انتخابات یک اقدام نمایشی دیگر صورت گرفته است.
 
به دنبال این موضوع گزارش هایی از رها شدن پروژه و باقی ماندن یک بیابان خالی در محل کلنگ زنی در رسانه های شهرستان سبزوار منتشر شد (منبع) که ظاهرا در اثر این فعالیت های رسانه ای و افزایش فشار بر مسئولان و نمایندگان شهرستان، به نظر می رسد پیگیری ها به نتیجه رسیده و اکنون در محل کارگاه تکاپوی خوبی به چشم می خورد.
 
خوشبختانه آخرین مشاهدات خبرنگار اسرارنامه در نیمه های شهریور 98 نشان می دهد تعدادی ماشین آلات سنگین در محل حضور دارند و چند عملیات ساختمانی نیز در حال انجام است.
 
گفتنی است پروژه ایستگاه راه آهن سبزوار و نیز پروژه خط آهن سبزوار از یکدیگر جدا هستند و توسط پیمانکاران متفاوتی در حال انجامند. پروژه خط آهن سبزوار هم اکنون از مسیر سلطان آباد به سمت سبزوار در دست اجراست و عملیات اجرایی آن از سال 90 شروع شده است و پروژه ایستگاه راه آهن سبزوار در محل کمربندی شرق شهر سبزوار از اردیبهشت 98 آغاز شده است.
 
پروژه راه آهن سبزوار که در فاز نخست سبزوار را به ایستگاه سلطان آباد در مسیر ریلی تهران – مشهد و بالعکس متصل می کند، قرار است در فاز بعدی از سمت ششتمد، بردسکن، کاشمر و خلیل آباد به راه آهن مشهد – بافق – بندرعباس متصل شود و شکل یک راه آهن سراسری را پیدا کند که این پروژه در رسانه های محلی با عنوان راه آهن غرب خراسان رضوی شناخته می شود.
 
راه آهن غرب خراسان رضوی می تواند سالها محرومیت مردم شهرستان های سبزوار، بردسکن، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و ... را از یکی از زیرساخت های مهم توسعه برطرف کند. زیرساختی که تأثیر مهمی بر جذب سرمایه گذاران و رونق فعالیت های اقتصادی و صنعتی در حاشیه کویر مرکزی ایران دارد.
 
از دیگر دلایل اهمیت راه آهن غرب خراسان رضوی این است که با کمک به توسعه شهرستان های محروم غرب این استان به عنوان یک دیوار دفاعی در مقابل پیشروی کویر مرکزی ایران به سمت نواحی داخلی خراسان نیز عمل خواهد کرد و بنابراین انتفاعی استانی و ملی دارد.
 
گفتنی است شرکت ساختمانی بتن و ماشین آستان قدس رضوی که پیمانکار پروژه ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار است، پیش از این پروژه عظیم تقاطع غیر همسطح میدان امام رضا (ع) نیشابور را نیز در سال 95 اجرا کرده و به بهره برداری رسانیده است. (منبع)
 
با این سرمایه گذاری جدید در سبزوار اگر با همان سرعت منجر به بهره برداری شود، شاهد توزیع عادلانه توجهات و سرمایه گذاری های آن آستان مبارک در همه نقاط استان خراسان رضوی خواهیم بود و سهم برخورداری سبزوار از سرمایه گذاری های عمرانی و زیربنایی آستان قدس رضوی که در حال حاضر بسیار ناچیز است، افزایش ملموسی می یابد.
 
حالا باید دید آیا اینبار استاندار خراسان رضوی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و نیز فرماندار و نمایندگان شهرستان سبزوار توجه کافی و موثر را به این پروژه با اهمیت در شهرستان های محروم غرب استان دارند و آن را در موعدی مناسب به سرانجام می رسانند یا این پروژه باز هم گرفتار فراز و فرودها و بی مهری ها و تأخیر و تعلل های همیشگی خواهد شد؟

 

 

 

 

۲۴
شهریور

هاجر چنارانی نماینده جنجال ساز شهرستان نیشابور که اظهارات و رفتارهای نپخته و نسنجیده او در سالهای اخیر چند مرتبه زمینه ساز کدورت های محلی و بعضا التهابات منطقه ای و شهرستانی و دستاویز تحقیر و تمسخر ایران عزیز در رسانه های بیگانه شده است، اخیرا باز در یک گردهمایی فرهنگی و تاریخی در نیشابور تلاش کرده است با اظهارات دیگری از همان جنس سوار بر موج تعصب مردم نیشابور شود تا شاید برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی برای خود رأی جمع کند.

 

 یکی از مواردی که چنارانی همواره تلاش داشته با کمک آن بر موج احساسات مردم نیشابور سوار شود، انگشت گذاشتن روی موضوعات حساس بین نیشابور و سبزوار دو شهر همپایه، هم تاریخ و همسایه در خراسان است تا با تحریک احساسات بومی و قومی مردم نیشابور و بیان اظهاراتی که دربردارنده تحقیر و توهین نسبت به مردم سبزوار است، شاید بتواند رای خود را در انتخابات بعدی تأمین کند. ولو اینکه اینگونه اظهارات تهدید کننده امنیت ملی و بر هم زننده نظم و آرامش و دوستی موجود بین دو شهر همسایه باشد.

 

اوج استفاده هاجر چنارانی از این شگرد را می توان در رفتارهای او مقابل سید جواد حسینی معاون وقت سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی در 21 مهر سال 96 مشاهده کرد که به خلق یکشنبه سیاه نیشابور منجر شد و اخبار آن حادثه انعکاس رسانه ای گسترده ای در داخل و خارج از کشور پیدا کرد. (اینفوگرافی رویداد یکشنبه سیاه نیشابور)

 

البته معمولا مردمان سبزوار با منش و متانت همیشگی خود از کنار این رفتارهای زننده گذشته اند و صد البته اقشار فرهیخته مردم نیشابور نیز به طرق مختلف این رفتارهای پوپولیستی هاجر چنارانی را رد کرده اند اما اخیرا در واکنش به تازه ترین اظهارات غیر مسئولانه این نماینده جنجالی، مهدی مقصودی از چهره های فرهنگی سبزوار و مسئول چند رسانه محلی در سبزوار واکنشی جدی تر نشان داده است.

 

هاجر چنارانی که در همایش بزرگداشت شیخ حسن جوری در نیشابور سخنرانی کرده است، با تحریف تاریخ مدعی شده است که شیخ حسن جوری نقشی محوری در نهضت سربداران سبزوار داشته و سپس به دروغ مدعی شده است  که در جریان برگزاری همایش بزرگداشت سربداران در سبزوار پایتخت این قیام، اصلا به نقش شیخ حسن جوری پرداخته نشده است.  در حالیکه بر اساس مقالات به جا مانده از آن همایش معلوم می شود به اندازه نقش حاشیه ای شیخ حسن جوری اتفاقا به او در جریان کنگره بین المللی سربداران توجه کافی هم شده است. هاجر چنارانی سپس پا را فراتر نهاده و سعی کرده است با انجام مقایسه ای ناقص و اشتباه و ضمن بیان جملاتی تحریک برانگیز نقش و عظمت کهن شهر سبزوار با تاریخی چندهزارساله در تاریخ ایران را در مقابل نیشابور تقلیل دهد و این دو شهر هم پایه و هم تاریخ را به این شکل در مقابل هم و در جایگاه رقابت و خصومت منطقه ای قرار دهد.

 

اما در واکنش به این اظهارات غیرمسئولانه نماینده جنجال آفرین نیشابور، مهدی مقصودی در یادداشتی جامع و دقیق به تمام ادعاهای او پاسخی معقول و منطقی داده است.

 

متن کامل یادداشت مهدی مقصودی که ابتدا در وبسایت سبزواریان منتشر شده است، در ادامه توسط پایگاه خبری خراسان غربی بازنشر می شود:

 

خانم چنارانی! این آخرین ذره‌های صبر ماست!

 

مهدی مقصودی، مدیرمسئول نشریه ستاره شرق و پایگاه خبری سبزواریان

 

«متاسفانه باخبر شدیم مسئولین شهر سبزوار در برنامه‌ای که برای گرامیداشت قیام سربداران برگزار کردند نام عالم بزرگ، شیخ حسن جوری را از محوریت این برنامه حذف کردند.»

 

«نباید به دلیل اختلافات، تاریخ را تحریف کرد. قیام سربداران بدون شیخ حسن جوری راه به جایی نمی‌برد. این عالم فرهیخته با درایت خود بسیاری از شهرهای ایران را از وجود ایلخانان مغول پاکسازی کرد و بی‌شک قیام سربداران مدیون شیخ حسن جوری است.»

 

سخنان فوق را خانم هاجر چنارانی نماینده مردم محترم نیشابور در مراسم بزرگداشت شیخ حسن جوری که ۳۱ مردادماه در روستای جوری نیشابور برگزار شد ایراد نموده‌اند.

 

انتظار این بود که مسئولان شهر سبزوار و در رأس آن‌ها نمایندگان مجلس، فرماندار و یا رئیس دانشگاه حکیم ـ که انگشت اتهام خانم چنارانی به سمت زیرمجموعه‌ِی او نشانه رفته است ـ عکس‌العملی به این اتهامات ایشان نشان می‌دادند؛ ولی از آنجا که مسئولین سبزوار همچون همیشه با سکوت از کنار این‌گونه اظهارنظرها و رفتارهای سخیف گذشتند، لازم دیدم به‌عنوان یک شهروند سبزواری جهت تنویر افکار عمومی و ثبت در تاریخ، پاسخ این اتهام‌ها را بدهم؛ باشد که موردتوجه اهل علم، ادب و فرهنگ نیشابور و سبزوار قرار گیرد!

 

اول: امسال، سال انتخابات است و متأسفانه بعضی از کاندیداها ـ به‌خصوص کسانی که شیرینی حضور در بهارستان را هم چشیده‌اند ـ برای جلب نظر افکار عمومی دست به هرگونه تخریب و تحریف می‌زنند تا بلکه بتوانند دل عده‌ای را به دست آورند و دوباره مهمان بهارستان گردند. به نظر می‌رسد که باید صحبت‌های سرکار خانم چنارانی را هم در همین راستا و باهدف رسیدن مجدد به نمایندگی مجلس تحلیل کرد؛ و الا چرا چهار سال بعد از برگزاری همایش و آن‌هم در سال انتخابات، به این موضوع ورود نموده‌اند؟!

 

دوم: همایش مورد اشاره خانم چنارانی، آذر ماه ۱۳۹۴ در دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار و به مناسبت هفت‌صدمین سالگرد قیام سربداران برگزار شد؛ جالب است بدانید که مدیر کارگروه مطالعات تاریخی ـ سیاسی این همایش دکتر حسن صادقی سمرجانی است که از همشهریان خانم چنارانی هستند و هم‌اکنون نیز رئیس دانشگاه نیشابورند. حال این سؤال را می‌توان از خانم چنارانی پرسید که آیا آقای دکتر صادقی که جزء ارکان اصلی علمی همایش بوده‌اند، در راستای به قول خانم چنارانی «تحریف تاریخ» با سبزواری‌ها همکاری نموده‌اند و نام شیخ حسن جوری را از همایش حذف نموده‌اند؟! اگر جواب شما «آری» است، پس بدا به حالتان که این فرد را رئیس دانشگاه نیشابور نموده‌اید؛ و اگر جواب شما منفی است، بدا به حال شما که این‌گونه بی‌پایه و سست و فقط با نگاه پوپولیستی، این‌گونه باعث شکافت و تفرقه بین مردمان این دو شهر هم‌جوار می‌شوید!

 

سوم: چکیدۀ مقالات همایش علمی سربداران در کتابی با عنوان «نامه‌ی پارسایی و آزادگی» منتشر شده است؛ جالب است که با بررسی عناوین مقالات، مشخص می‌شود که:

 

الف): هیچ شخصیت محوری در این همایش وجود نداشته است و این‌گونه نبوده است که فرد خاصی، محور همایش باشد؛ بلکه کلیت قیام سربداران مدنظر برگزارکنندگان و نویسندگان مقالات بوده است

 

ب) دو مقاله به‌صورت مستقیم و حداقل هشت مقاله به‌صورت غیرمستقیم به شیخ حسن جوری پرداخته‌اند؛ دو مقاله مستقیم عبارت‌اند از:

 

۱- بررسی تاریخ مرگ شیخ خلیفه مازندرانی و شیخ حسن جوری با تمرکز بر نسخه خطی متعلق به قرن نهم/حسین نصیر باغبان.

 

۲- بررسی قصیده «مظهر لطف الهی» ابن یمین فریومدی در مدح شیخ حسن جوری/لیلا هاشمیان، زهرا پیر حیاتی.

 

و هشت مقاله غیر مستقیم را می‌توانید با مراجعه به چکیده مقالات همایش مطالعه نمائید.

 

چهارم: خانم چنارانی گفته‌اندکه: «نباید به دلیل اختلافات، تاریخ را تحریف کرد. قیام سربداران بدون شیخ حسن جوری راه به جایی نمی‌برد. این عالم فرهیخته با درایت خود بسیاری از شهرهای ایران را از وجود ایلخانان مغول پاکسازی کرد…»

 

خانم چنارانی در اینجا به‌گونه‌ای افاضه کرده‌اند که گویی یک متخصص تاریخ و مسلط بر قیام سربداران در حال بیان نظر است در حالی که دقت در صحبت‌های ایشان برای کسی که کمترین آشنایی را با سربداران داشته باشد مشخص می‌کند که این سخنان عین تحریف تاریخ است!

 

نقش شیخ حسن جوری در قیام سربداران پس از به دار آویختن شیخ خلیفه پررنگ‌تر می‌شود و جالب است که در آغاز قیام، او در زندان به سر می‌برد و عملاً در حوادث آغاز قیام سربداران هیچ نقشی نداشته است؛ از طرف دیگر، شیخیه یا همان رهبران مذهبی قیام بیشتر نقش رهبری فکری قیام را برعهده داشتند و فرماندهی میدان نبرد با رهبران سیاسی بود. البته این به معنی نفی تأثیر رهبران مذهبی در پیدایش، قوام و دوام سربداران نیست بلکه این قیام تا زمانی دوام آورد که اتحاد بین این دو گروه وجود داشت و شکاف و اختلاف بین آنان باعث سقوط دولتشان گردید ولی اینکه ادعا کنیم شیخ حسن «بسیاری از شهرهای ایران را از وجود ایلخانان مغول پاکسازی کرد» در واقع تحریف تاریخ است.

 

پنجم: با کمال تعجب خانم نماینده ظاهراً با هدف تحقیر مردم سبزوار گفته‌اند: «تاریخ بزرگی و قدمت نیشابور را فراموش نخواهد کرد، نیشابوری که روزی جزء ۵ بلاد بزرگ اسلامی بود و سبزوار قریه‌ای کوچک از نیشابور بزرگ بود.»

 

از آنجا که ورود به این بحث باعث چالش‌های بسیار و احتمالاً مکدر شدن خاطر اهالی محترم و با فرهنگ نیشابور خواهد شد و از طرفی نتیجه‌ای از این مباحث حاصل نخواهد شد، از ورود به این بحث خودداری می‌کنم؛ البته سکوت در این بخش به معنی نداشتن پاسخ نیست ولی عجالتاً به خانم نماینده پیشنهاد می‌کنم که به‌جای پرواز تهران ـ مشهد، از پرواز تهران ـ سبزوار استفاده کنند تا علاوه بر اینکه در وقتشان صرفه‌جویی می‌کنند بازدیدی هم از فرودگاه سبزوار به عنوان دومین فرودگاه بزرگ شمال شرق کشور داشته باشند.

 

همچنین ایشان می‌توانند بعد از فرودگاه بازدیدی هم از دومین قطب علمی شمال شرق کشور یعنی دانشگاه حکیم داشته باشند تا بلکه با مشاهده عظمت دانشگاه سبزوار فاصله بین سبزوار و نیشابور برایشان ملموس‌تر شود و نهایتاً از این به بعد در سخنرانی‌هایشان دقت بیشتری در اظهار نظر درباره سبزوار داشته باشند.

 

سرکار خانم چنارانی باید بدانند: آن‌زمان که وی دانش‌آموز ابتدایی بود و مسئولان شهرش در پی دریافت موافقت اصولی فلان‌کارخانه و فلان کارگاه بودند همشهریان سبزواری من، وارثان ابوالفضل و ابوالحسن بیهقی، کاشفی و ابن یمین، عطاملک و خواجه‌نظام، ملاهادی و شریعتی و… در حال ساخت یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران در سبزوار «پایتخت نثر فارسی» بودند؛ دانشگاهی که امروز تبدیل به افتخاری برای خراسان گشته‌ و در حال حاضر علاوه برای جوانان سبزواری و شهرهای اطراف، بسیاری از جوانان نیشابوری هم در آن مشغول به تحصیل هستند!

 

ششم: سرکار خانم چنارانی، اگر نمی‌توانید شأن خود را رعایت کنید، حداقل شأن کرسی مجلس را که با اعتماد مردم ـ آن هم برای یک دوره معین ـ به شما سپرده شده است رعایت کنید! شما کرسی‌ای را اشغال کرده‌اید که روزگاری آقای حسین انصاری‌راد بر آن تکیه زده بود! همان کسی که به تنهایی به کمیسیون اصل نود مجلس معنی و هویت بخشید؛ کمیسیونی که بعداً هیچ‌وقت نتوانست اعتبار و اهمیت دوران او را پیدا کند! شما بر صندلی‌ای تکیه زده‌اید که روزگاری مرد خستگی ناپذیر و پرتلاش مجلس جناب دکتر مظفری بر آن تکیه زده بود! راه دوری نرویم، شما بر صندلی‌ای تکیه زده‌اید که دیگر همکار شما آقای دکتر گرمابی به عنوان یکی از متشخص‌ترین و با ادب‌ترین نمایندگان مجلس بر آن تکیه زده است!

 

نکته آخر: سال گذشته و با جنجالی که در برخورد با سیدجواد حسینی به‌وجود آوردید سکوت کردیم، این‌بار پاسخ فوق برای شما ارسال می‌گردد؛ مطمئن باشید چنانچه بخواهید به این روش هتاکانۀ خود ادامه دهید با زبان خودتان با شما صحبت خواهد شد!

خانم چنارانی! این آخرین ذره‌های صبر ماست!

 

برگرفته شده از سایت سبزواریان

 

با تاملی در همه آنچه بیان شد به نظر می رسد جهت جلوگیری از تبدیل شدن این اظهارات حساسیت زا و تحریک برانگیز خانم چنارانی به تنش و التهابات جدی اجتماعی بین دو شهر همسایه، چند گروه موظفند با مداخله ای منطقی و خیرخواهانه، این قائله همیشگی را ختم به خیر کنند:

 

1- اول از همه وظیفه عموم مردم نیشابور است که جلوی این گونه حرمت شکنی ها و بی مبالاتی ها و همسایه آزاری ها را از جانب نماینده خود بگیرند. زیرا مطمئناً به جز گروهی از متعصبان افراطی که دغدغه های قومی و قبیله ای و شهری چشم حقیقت بینشان را کور کرده است، حتما فرهیختگان و ادبا و فضلایی نیز در شهر نیشابور هستند که بدانند اینگونه رفتارها و سخنان غیر مسئولانه می تواند زمینه ساز چه عواقب سوئی برای آبروی شهر و دیارشان بشود. البته مسلماً عظمت شهرهایی مانند سبزوار و نیشابور که نمادهای تاریخ و فرهنگ خراسان هستند، با سخنرانی یک فرد پوپولیست از بین نمی رود اما انتخاب مردم یک شهر می تواند با این رفتارهای نسنجیده نماینده شان زیر سئوال می رود. آیا فرهیختگان و دانشوران نیشابور اینگونه رفتارهای هاجر چنارانی را بر می تابند؟ اگر نه چه برخورد موثری با او می کنند؟ نا سلامتی او نماینده آن هاست.

 

2- جامعه زنان به ویژه زنان نیشابور حق دارند که از حیثیت خود دفاع کنند. همه می دانیم که تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی بسیار اندک است و اگر از بین همان تعداد اندک، افرادی مانند خانم چنارانی راه یابند که به جای رفتاری دیپلماتیک و سیاستمدارانه دائما با خوی پرخاشگری و جنجالی سازی سعی کنند کار خود را پیش ببرند، این یک امتیاز منفی بزرگ در کارنامه حضور زنان در موقعیت های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور از جمله مجلس خواهد بود.

 

3- مسئولان و  نمایندگان و امام جمعه معزز و فرهیختگان سبزوار هم باید از یک جایی به بعد ضروری است ضمن حفظ همان بردباری و نجابت همیشگی خود، واکنشی معقول و منطقی به این حملات و اهانت ها بدهند و پیش از اینکه نا آرامی ها به اقشار بدنه جامعه سرایت کند و کنترل آن سخت تر شود، جلو اینگونه رفتارها را بگیرند.

 

به امید روزی که مسئولان و نمایندگانی بر امور مردم شهرهای همسایه ای نظیر سبزوار و نیشابور مسلط شوند که با کلام فاخر و زیرکی و تدبیر خود، زمینه اتحاد و انسجام بیشتر منطقه ای را فراهم آورند نه تفرقه و دلخوری و اختلاف. زیرا فقط از مسیر همدلی و اتحاد می توان به پیشرفت و توسعه ای درخور شأن سبزوار و نیشابور رسید. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۲۴
شهریور

تصاویر زیر مربوط به فرود اولین هواپیمای شرکت هواپیمایی آتا در فرودگاه سبزوار در 14شهریور 98 است.

این شرکت قرار است از این به بعد به طور مرتب یکشنبه و پنجشنبه هر هفته در مسیر هوایی تهران - سبزوار و بالعکس پرواز داشته باشد.

خدمات فرودگاه شهرستان سبزوار به عنوان تنها فرودگاه منطقه خراسان غربی علاوه بر مردم سبزوار، شامل  مردم دیگر شهرستان های غرب خراسان نظیر نیشابور، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد، جوین، جغتای، خوشاب، فیروزه، داورزن و ... نیز می شود. 

 

 

 

۲۳
شهریور

با برقراری پروازهای شرکت هواپیمایی آتا در فرودگاه سبزوار، فعالیت تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی همه روزه شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در حال حاضر فرودگاه شهرستان سبزوار با سه شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)، ماهان و آتا در هر روز هفته پروازهای رفت و برگشت به تهران دارد. 

برنامه جدید پروازی فرودگاه سبزوار که در نیمه شهریور 98 روی سایت این فرودگاه قرار گرفته، به شرح زیر است:

 

همه روزه شدن پروازهای فرودگاه سبزوار از آن جهت اهمیت دارد که جمعیت تقریبا یک و نیم تا دو میلیون نفری شهرستان های نیمه غربی استان خراسان رضوی شامل سبزوار، نیشابور، کاشمر، بردسکن، جوین، جغتای، خوشاب، خلیل آباد، داورزن، فیروزه و ... می توانند استفاده بیشتری از خدمات حمل و نقل هوایی توسط تنها فرودگاه موجود در منطقه خود ببرند.