خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

۳۱
مرداد

راه اندازی رشته مهندسی شهرسازی در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری

در پی پیگیری های مجدانه و تعامل سازنده دانشکده معماری و شهرسازی و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با سازمان گسترش وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری در طی ۶ ماه گذشته، این دانشکده موفق به راه اندازی رشته جدیدی با عنوان رشته مهندسی شهرسازی شد.

دکتر شهاب عباس زاده، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی در این زمینه خاطر نشان کرد: با عنایت به چشم انداز مصوب دانشکده از یک دهه قبل، راه اندازی رشته شهرسازی همواره به عنوان یکی از چشم اندازهای دانشکده مطرح بوده است که این مهم با همت همکاران عزیز دانشکده بویژه آقایان دکتر مسیح ا… معصومی و دکتر رحیم ایرانشاهی، حمایت همه جانبه ریاست محترم دانشگاه، مدیریت محترم حوزه ریاستی و معاونت محترم آموزشی در تلاشی فراگیر از ۶ ماه قبل، نهایتا به سرانجام رسید.

وی افزود، راه اندازی رشته مهندسی شهرسازی در شهری همچون سبزوار که دارای پتانسیل غنی نیروی انسانی، پروژه های شهری – منطقه ای و در دانشگاهی با رسالت منطقه ای خیلی زودتر از این باید محقق می شد.

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی افزود؛ شهر سبزوار به‌عنوان یک شهر بزرگ در شرق کشور و غرب خراسان با داشتن مرکزیت جغرافیایی و اجتماعی و چندین شهرستان تازه ‌تأسیس و روبه‌رشد در حوزه‌های مختلف از جمله شهرسازی می تواند  الگویی برای این بخش بزرگ از کشور ‌باشد.

وی افزود؛ ایجاد رشته هایی از قبیل شهرسازی در شهری با تمدن و شهرسازی غنی و با داشتن بافت تاریخی بزرگ و ارزشمند شهری، ضمن کمک به رشد صحیح شهر موجب بالندگی این حوزه خواهد شد.

دکتر عباس زاده افزود: در شرایط کنونی که دانشگاه فردوسی به عنوان تنها مرکز دانشگاهی دولتی در استان خراسان رضوی، مشغول به پرورش نیروهای متخصص شهرسازی می باشد، خلا وجود مرکزی دولتی-دانشگاهی برای تربیت و توانمند سازی نیروهای بومی و منطقه ای برای اشتغال در شهرداری ها و سازمان ها و نهادهای متولی مدیریت و برنامه ریزی شهری در خراسان به شدت احساس می شود که این مهم می تواند توسط دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری میسر گردد.

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی افزود: وجود دانشگاهی همچون دانشگاه حکیم سبزواری برای جذب و نگه‌داشت دانشجویان و دانش‌آموزانی که از این حوزه جغرافیایی فارع التحصیل شده و تمایل به تحصیل در رشته شهرسازی در این موقعیت جغرافیایی را دارند با توسعه گزینشهای بومی دانشجویان مطابقت دارد.

  دکتر عباس زاده افزود: دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دومین دانشگاه استان خراسان بزرگ با برخورداری از سابقه چندین ساله در تربیت نیروی متخصص حوزه کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری، در شرایط کنونی با بهره مندی نیروهای متخصص در حوزه شهرسازی و برنامه ریزی شهری، دارای این توانمندی و تجربه می باشد که بتواند با ایجاد رشته شهرسازی نسبت به تامین نیروی متخصص این حوزه در پوشش نیازهای منطقه ای و ملی گام بردارد.

 

 

۳۱
مرداد

عملیات زیرسازی مرحله نخست منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به اتمام رسید

سبزوار- ایرنا- مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: عملیات زیرسازی مرحله نخست این منطقه به وسعت ۵۱ هکتار با صرف اعتباری افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال به اتمام رسید.

به گزارش ایرنا، محمد صفایی بخش روز پنجشنبه در بازدید خبرنگاران از منطقه ویژه اقتصادی سبزوار افزود: این زیرساخت‌ها شامل ایجاد خیابان‌های داخلی، حصارکشی، تامین برق، آب و ایجاد فضای سبز است.

وی با اشاره به ترانزیتی بودن معابر منطقه ویژه اقتصادی با کاربری بار اندازی ادامه داد:  عملیات عمرانی ساخت خیابان‌های داخلی مرحله نخست این منطقه حدود ۱۰۰ هزار متر مربع زیرسازی شده که در برخی قسمت‌ها بین ۷۰ تا  ۱۰۰ سانتیمتر خاکبرداری، مصالح ریزی، کوبش و تراکم انجام شده است.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: برای تامین آب پایدار در منطقه، برای مصارف شرب، صنعتی، فضای سبز و آتش‌نشانی، حدود ۲ میلیون متر مکعب معادل ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب پیش بینی شده است که این مهم با خرید سه حلقه چاه و خط انتقال هشت کیلومتری و ساخت ۲ مخزن در مجموع به ظرفیت یک میلیون لیتر محقق شد.

صفایی افزود: ساخت فضای سبز منطقه یاد شده به وسعت سه  هکتار و با شبکه آبیاری قطره‌ای به طول ۱۰ کیلومتری عملیاتی شده است.

وی اظهار کرد: با این حال صنایعی که برای این منطقه پیش بینی شده، صنایع آب‌بر نیست و بیشتر به سرمایه، نیروی کار و انرژی نیاز دارد.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار افزود: عمیات ساخت شبکه انتقال و توزیع برق ۲۰ کیلوولت به صورت ۲ مداره و به طول هفت کیلومتر نیز در این منطقه آغاز شد شده است.

صفایی افزود: حصار اطراف بخش نخست این طرح به طول سه کیلومتر اجرا شده که به صورت متحرک است و در طراحی این شبکه پیش بینی شده است که اگر دیوارها برداشته شود، شبکه توزیع آب و برق با احتساب محیط پیرامونی ۱۵۰ هکتار را پوشش دهد.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی هزار و ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و مهمترین مزیت رقابتی آن، موقعیت جغرافیایی و ژئوپولیتیکی سبزوار است که در تقاطع دالان راه ابریشم از شرق به غرب و شمال جنوب قرار گرفته است.

او اضافه کرد: راه ابریشم یکی از شریان‌های اقتصادی چین است و تقاطع دالان از شمال به جنوب، کشورهای آسیای میانه و حوزه دریای خزر را به آب‌های گرم خلیج فارس متصل می‌کند.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: مدیریت اجرایی این طرح به طور کامل، علمی و اصولی انجام شده است، به طوری‌که به تناسب آب و خاک، ۱۷ پوشش گیاهی انتخاب شد که شامل کاج، ابریشم مصری، سنجد، عناب، درختان مثمر و پنج گونه مختلف توت است.

صفایی افزود: با توجه به این که بارش باران در این منطقه ۱۸۰ میلیمتر در سال است که در دفعات بسیار کم اما با حجم زیاد رخ می دهد و باعث سیلاب می‌شود، بندی برای مهار سیلاب ها به طول یک کیلومتر با قاعده ۱۴ و ارتفاع چهار متر برای مهار سیلاب ها و تامین امنیت این منطقه و زیرساخت‌ها ساخته شده است.

وی ادامه داد: موقعیت منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی روستای زعفرانیه، از ضلع شمالی به طول چهار کیلومتر در مجاورت جاده حرم تا حرم است و از ضلع جنوبی چهار کیلومتر  در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است و دارای چهار مرحله ساخت است که مرحله نخست آن ۳۰۲ هکتار است.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: ۹ دسته از صنایعی که در دسته‌بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد از جمله صنایع چرم، پتروشیمی، کانی‌های غیر فلزی، صنایع ماشین سازی، فلزی و الکترونیکی، صنایع نساجی، کشاورزی، غذایی و دارویی در این منطقه پیش بینی شده است.

 

 

 

 

۳۱
مرداد

✍ حمیدرضا باقری تبار

🔹در خرداد ۱۴۰۱، از ۵۷ فرودگاه در کشور پرواز مسافری انجام شده که از این تعداد، ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاههای کشور بعنوان ارگان دولتی بودند. همچنین فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار، با انجام ۲۲ سورتی پرواز، ۲،۰۹۵ نفر مسافر و ۱۶،۴۰۳ کیلوگرم بار و پست را طی این ماه، جابجا کرده است.

🔹در خرداد ۱۴۰۱، فرودگاه بین‌المللی شهدای سبزوار به لحاظ تعداد پرواز رتبه ۴۱ (بصورت مشترک با بندرلنگه، جهرم و گچساران)، در تعداد مسافر رتبه ۳۲ و در میزان بار و پست رتبه ۳۴ را بین ۵۳ فرودگاه دولتی دارای پرواز در این ماه، کسب کرده است.

🔹در خرداد ۱۴۰۱، عملکرد فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار، ۲۲ درصد افزایش در تعداد پرواز (۴ پرواز بیشتر)، ۳۶ درصد افزایش در تعداد مسافر (۵۵۵ نفر مسافر بیشتر) و ۴۸ درصد افزایش در میزان جابجایی بار و پست (۵،۲۹۳ کیلوگرم بار و پست بیشتر) را، نسبت به خرداد ۱۴۰۰ نشان می دهد.

🔹در خرداد ۱۴۰۱، عملکرد فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار نسبت به ماه قبل از آن (اردیبهشت ۱۴۰۱)، در بخش تعداد پروازها با ۲۲ درصد افزایش (۴ پرواز بیشتر)، در بخش جابجایی مسافر با ۲۴ درصد افزایش (۴۰۹ نفر مسافر بیشتر) و در بخش جابجایی بار و پست، با ۲۶ درصد افزایش (۳،۳۳۹ کیلوگرم بار بیشتر)، روبرو بوده است.

🔹در خرداد ۱۴۰۱، فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار ۰،۰۸ درصد از کل پروازها، ۰،۰۶ درصد از کل مسافران و ۰،۰۵ درصد از کل ارسال بار و پست در ۵۷ فرودگاه فعال دولتی و غیردولتی کشور در این ماه را، در اختیار داشته که از این حیث، در مورد اول رتبه ۴۷، در مورد دوم رتبه ۳۵ و در مورد دوم رتبه ۳۷ را، کسب کرده است.

🔹در خرداد ۱۴۰۱، در هر پرواز انجام شده از فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار، بطور متوسط ۹۵ نفر مسافر و ۷۴۶ کیلوگرم بار و پست (۸ کیلوگرم برای هر نفر)، جابجا شده اند که از این لحاظ، این فرودگاه از میان ۵۳ فرودگاه فعال دولتی کشور طی این ماه، در رتبه ۲۲ و بالاتر از ۱۰ فرودگاه مرکز استان، قرار گرفته است.

🔹در خرداد ۱۴۰۱، فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار، دومین فرودگاه فعال شمال شرق ایران پس از مشهد، به لحاظ تعداد مسافر و مقدار بار و پست جابجا شده می باشد که تنها از نظر تعداد پرواز، مشهد و بجنورد را بالاتر از خود می بیند و فرودگاه شاهرود نیز، در تعطیلی به سر میبرد.

🔹در خرداد ۱۴۰۱، عملکرد تنها فرودگاه غرب خراسان، از ۱۰ مرکز استان شامل قم و قزوین (فاقد فرودگاه)، سمنان (فاقد پرواز)، بجنورد، یاسوج، شهرکرد، زنجان، اراک، همدان (جابجایی مسافر و بار و پست کمتر)، زنجان، اراک و همدان (با پرواز کمتر) و همدان، بجنورد و ایلام (با پرواز غیرمسافری کمتر)، بالاتر بوده است.

🔹طی ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱؛ ۵،۰۷۰ مسافر و ۴۰،۵۰۵ کیلوگرم بار و پست با ۵۴ پرواز، از فرودگاه بین‌المللی شهدای سبزوار جابجا شده اند که این فرودگاه را از میان ۵۴ فرودگاه فعال طی این ماهها، در رتبه ۴۵ در تعداد پرواز، رتبه ۳۳ در میزان مسافر و رتبه ۳۴ در مقدار بار و پست جابجا شده، قرار می دهد.

🔹طی ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار از نظر تعداد پرواز مشترک یا بالاتر از ۴ مرکز استان سنندج، همدان، اراک و زنجان و از نظر تعداد مسافر و میزان بار و پست جابجا شده، بالاتر از ۷ مرکز استان بجنورد، یاسوج، شهرکرد، سنندج، همدان، اراک و زنجان، قرار گرفته است.

🔹در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، آمار عملکرد فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار نسبت به ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، با ۸ درصد افزایش در تعداد پروازها (۴ پرواز بیشتر)، ۴۴ درصد افزایش در تعداد مسافران (۱۵۵۲ نفر بیشتر) و ۴۶ درصد افزایش در میزان جابجایی بار و پست (۱۲،۷۹۸ کیلوگرم بیشتر)، روبرو بوده است.

🔹در خرداد ۱۴۰۱، پروازهای فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار، تنها در مسیر تهران و توسط شرکت هواپیمایی آتا با هواپیمای بوئینگ و میزان تاخیر ۶۳ درصدی و مقدار ابطال ۱۰ درصدی، صورت گرفت. طی ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، از ۶۱ فرودگاه کشور پرواز غیر مسافری انجام شد.

🔹در خرداد ۱۴۰۱، ۳۵ پرواز غیرمسافری از فرودگاه بین المللی شهدای سبزوار، انجام گرفت که مجموع پرواز های غیر مسافری این فرودگاه طی سه ماهه نخست امسال را، به ۹۳ مورد (بالاتر از ۳۰ فرودگاه از جمله ۳ مرکز استان شامل یاسوج، بجنورد و ایلام) می رساند.

🔹در خرداد ۱۴۰۱، پروازهای غیر مسافری فرودگاه غرب خراسان، رتبه ۳۲ تعداد پروازهای غیر مسافری، بین ۵۲ فرودگاه دولتی دارای این نوع پروازها در کشور طی ماه مذکور را، به این فرودگاه میدهد که این جایگاه، بالاتر از ۲۰ فرودگاه از جمله ۳ مرکز استان همدان، بجنورد و ایلام است. در این ماه، یک پرواز بین المللی (فرود اضطراری پرواز نجف – مشهد)، برای فرودگاه سبزوار ثبت شد.