خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۱۴ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۲
آذر

تصویر زیر یک منظره زیبای پاییزی از خیابان های دانشگاه حکیم سبزواری بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در منطقه خراسان غربی (غرب خراسان رضوی) است. 


دانشگاه حکیم سبزواری در شهرستان سبزوار پر جمعیت ترین شهر در غرب استان خراسان رضوی واقع شده است. 


این عکس توسط حامد فاریابی گرفته شده است.

۲۱
آذر

افزایش عملکرد فرودگاه سبزوار در آبان97

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

 

عملکرد تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی، در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است.

 

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، فرودگاه الهامی نژاد سبزوار در آبان 97 با افزایش نشست و برخاست، اعزام و پذیرش مسافر و ارسال و پذیرش بار مواجه بوده است.

 

فرودگاه سبزوار در آبان ماه 97 ، طبق آمار مندرج در شماره صد و هشتم ماهنامه آماری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، 30 فروند نشست و برخاست در مسیر هوایی تهران داشته است که این میزان نسبت به ماه گذشته که تعداد 24 فروند نشست و برخاست بوده، رشد 25 درصدی را در آبان ماه سال جاری نشان می دهد.

 

همچنین تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی، در آبان 97 با جابه جایی 1807 نفر مسافر نسبت به مهرماه سال جاری با جابه جایی 1361 نفر ، شاهد رشد 33 درصدی عملکرد بوده است.

 

در زمینه حمل بار نیز، فرودگاه سبزوار  در آبان 97 با جابه جایی 11631 کیلوگرم بار نسبت به ماه گذشته با جابه جایی 7398 کیلوگرم بار، رشد 57 درصدی داشته است.

 

از آنجایی که فرودگاه سبزوار اکثراً شاهد رشد در زمینه حمل بار بوده است، چه خوب می شود که در این زمینه تدبیری اندیشیده شود تا بتوان از این ظرفیت فرودگاه بیشتر بهره برد.

 

لازم به ذکر است هر چند عملکرد فرودگاه سبزوار در آبان ماه 97 نسبت به ماه گذشته همان سال افزایش داشته است، اما متاسفانه در مقایسه عملکرد با ماه مشابه سال گذشته شاهد کاهش نشست و برخاست، اعزام و پذیرش مسافر و ارسال و پذیرش بار بوده است.

 

گفتنی است فرودگاه سبزوار با اینکه یکی از جوانترین فرودگاه های کشور است ولی به لحاظ پرواز مسافری بالاتر از پنج مرکز استان دارای فرودگاه است که در عرصه هوانوردی ایفاء نقش می نمایند. 

 

خاطر نشان می شود با توجه به اینکه فرودگاه سبزوار در ماه های اخیر شاهد دو مرتبه فرود اضطراری پرواز تهران- مشهد به علت نامساعد بودن شرایط جوی و دید کم فرودگاه مشهد بوده است، بار دیگر نقش آن به عنوان تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی و پشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، احیاء شد.

 

این موضوع نشان می دهد که باید پروژه مهم و اساسی افزایش طول باند فرودگاه سبزوار به ثمر برسد و در دستور کار قرار گیرد، چرا که فرودگاه مشهد به خاطر سرد تر بودن هوای آن شهر و پدیده مه گرفتگی در فصول سرد سال، کنسلی های زیادی در پروازهای خود دارد؛ این در حالی ست که مهندس روشن در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه گفت:  مدتی که در سبزوار بوده ام، فرودگاه شهرستان تنها یک روز به خاطر گرد و خاک شدید، نتوانست پرواز انجام دهد. بنابراین فرودگاه سبزوار گزینه خوبی برای پشتیبانی از فرودگاه مشهد است.


فرودگاه سبزوار تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی است که از آن به عنوان فرودگاه منطقه خراسان غربی نیز می توان یاد کرد. بسیاری از مردم و مسئولان و میهمانان شهرهای سبزوار، نیشابور، بردسکن، کاشمر، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، خلیل آباد، فیروزه و ... برای رفت و آمدهای خود از فرودگاه سبزوار استفاده می کنند و فرودگاه سبزوار را متعلق به خود می دانند.




۲۰
آذر

تمبر یادبود دکتر علی شریعتی به مناسبت هشتاد و پنجمین سالروز تولد این نویسنده و متفکر برجسته معاصر ایران در زادگاهش سبزوار رونمایی شد.

این مراسم در دانشگاه حکیم سبزواری بزرگترین دانشگاه نیمه غربی خراسان رضوی برپا شد.

دکتر شریعتی از نام آورترین مشاهیر سبزوار و دیار سربداران است. وی متولد روستای کاهک است اما اجداد پدری او اصالتاً مزینانی هستند. روستاهای مزینان و کاهک در زمان تولد تا وفات دکتر شریعتی جزء محدوده شهرستان سبزوار بوده اند. اما در سالهای اخیر با شهرستان شدن بخش داورزن این روستاها نیز در محدوده شهرستان داورزن قرار گرفته اند اما ارتباطات و ریشه های مشترک فرهنگی بین مردمان این مناطق با سبزوار، باعث شده که همچنان مزینانی ها و داورزنی ها خود را بخشی از خاک سبزوار بزرگ بدانند.



۲۰
آذر
رونمایی از تمبر دکتر علی شریعتی در سبزوار

در مراسم سالروز تولد دکتر علی شریعتی از تمبر یادبود هشتاد و پنجمین سالگرد تولد این متفکر و روشنفکر جهان اسلام رونمایی شد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، این مراسم با حضور دانشجویان، استادان دانشگاه، دوستداران فرهنگ و هنر و اقشار مردم در سالن استاد محمد تقی شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.
 
معاون فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری در این مراسم با اشاره به سابقه مبارزات انقلابی دکتر شریعتی بر ضد طاغوت گفت: وی برای رهایی دیگر ملت های مظلوم منطقه نیز تلاش های موثری کرد.
 
دکتر حسین  صیانتی افزود: او در سال ۱۳۳۷ به سازمان آزادی بخش الجزایر می‌پیوندد و در سال ۱۳۳۹ خورشیدی مقاله "شعر چیست؟" ساتر را ترجمه و در پاریس منتشر می‌ کند.
 
وی گفت: دکتر شریعتی یکی از متفکران مسلمان بود و در عین حال، رویکردی نقادانه نسبت به برخی از باورهای مذهبی داشت.
 
معاون دانشگاه حکیم سبزواری افزود: در عین حال این اندیشمند و روشنفکر جهان اسلام  از نگاه سطحی به مدرنیته نیز انتقاد می‌کرد.
 
دکتر صیانتی گفت: دکتر علی شریعتی معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملت‌های شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیموده‌ است. /
 
 
گفتنی است، دکتر شریعتی از بزرگترین مشاهیر ایران و از مفاخر کم نظیر دیار سربداران است که افکار و نظریاتش تأثیر بسزایی در شکل گیری حرکت های انقلابی و موج های اجتماعی در دوران معاصر ایران داشته است. وی حتی در سایر کشورهای مسلمان نظیر ترکیه نیز هوادارانی دارد و کتاب هایش از پرفروش ترین کتاب های نمایشگاه بین المللی کتاب بیروت در سال 89 (منبع) و نیز در صدر پرفروش های کشور کوزوو بوده است.(منبع)
 
علی شریعتی متولد دوم آذرماه 1312 در روستای کاهک شهرستان داورزن است. پدر او استاد محمد تقی شریعتی پژوهشگر دینی و نویسنده و مبارز برجسته معاصر از اهالی روستای مزینان بوده است. شهرستان داورزن محل تولد و رشد کودکی دکتر شریعتی تا سال 1391 از بخش های تابعه شهرستان سبزوار در غرب خراسان رضوی بوده است. 
 
امید می رود برگزاری مراسم هشتاد و پنجمین زادروز دکتر علی شریعتی در دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان بزرگترین دانشگاه ملی نیمه غربی استان خراسان رضوی مقدمه ای باشد بر فعالیت های عمیق تر علمی و موثرتر اجتماعی این دانشگاه در حوزه معرفی، تجلیل و تبیین یکی از مشاهیر برجسته دیار سربداران باشد.







۱۹
آذر

دکترعلی اکبر شایان/ مجله اینترنتی اسرارنامه

 

آبشار از زیباترین چشم اندازهای زمین شناختی است که می تواند در سبزوار بزرگ به عنوان ژئومورفوسایت و از ارکان ژئوتوریسم مطرح شود. آبشارهایی همچون بفره، شملق و ریوند از نمونه های این آبشارها می باشد. 

آبشار بفره بلند ترین آبشار شرق ایران است که ارتفاع آبشار اصلی آن 96 متر می باشد. شایان ذکر است که بزرگ ترین آبشار ایران آبشار پیران در کرمانشاه با ارتفاع 120 متر می باشد. دره آبشاری بفره حدود 60 آبشار دومتری و 3 آبشار 40 متری و یک آبشار اصلی دارد. در مسیر و در دره  آبشارها یک آبشار بسیار زیبای قطره چکان دارد که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

 این رود از چشمه ای واقع در کوه پلنگ سرچشمه می گیرد. رود بفره به طول ۳۳ کیلومتر و شیب متوسط ۴/۴ درصد با خروج از دره های کوهستانی و سرسبز بفره از غرب روستای کایف و مزرعه باغشت عبور کرده و اراضی کشاورزی این مناطق را سیراب می سازد. در نهایت جریانات آبی این رودخانه بعد از عبور از روستاهای کوشکباغ – طزر و سویز در دشت فیض اباد به اتمام می رسد. از نظر موقعیت نسبی با توجه به تقسیمات جدید کشوری رودخانه بفره در محدوده دهستان باشتین شهرستان داورزن قرار می گیرد.  رسیدن به آبشارهای بزرگ بدون تجهیزات ورزشی تقریبا غیر ممکن است.

آبشارهای بفره از زیباترین و مهمترین قابلیت های گردشگری غرب خراسان رضوی و منطقه سبزوار بزرگ محسوب می شوند.






۱۸
آذر

یک پرواز هواپیمایی فوکر ۱۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، که از مبدا تهران به مقصد مشهد در پرواز بود در ساعت ۷/۳۰دقیقه صبح امروز یکشنبه به دلیل دید کم فرودگاه مشهد(۵۰متر) در فرودگاه سبزوار به زمین نشست.

لازم به ذکر است فرودگاه سبزوار در ساعت نشست پرواز فوق از دید بالای ۱۰کیلومتر برخوردار  بوده است.

فرودگاه سبزوار تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی است که از آن به عنوان فرودگاه منطقه خراسان غربی نیز می توان یاد کرد و همچنین به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی مشهد نیز محسوب می شود.

در کل استان خراسان رضوی تنها دو فرودگاه فعال در شهرهای مشهد (شرق استان) و سبزوار (غرب استان) وجود دارد.

بسیاری از مردم و مسئولان و میهمانان شهرهای سبزوار، نیشابور، بردسکن، کاشمر، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، خلیل آباد، فیروزه و ... برای رفت و آمدهای خود از فرودگاه سبزوار استفاده می کنند.


۱۳
آذر

13 آذرماه

زادروز  کاظم ملایی نویسنده و کارگردان نام آشنای سبزواری 


 مجله اینترنتی اسرارنامه

 

کاظم ملایی (زادهٔ ۱۳ آذر ۱۳۶۰، سبزوار) نویسنده، تدوینگر و کارگردان سینمای ایران است. وی دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما از دانشگاه سوره تهران و عضو هیئت مدیره «انجمن فیلم کوتاه ایران» (ایسفا) می‌باشد.


به مناسبت زادروز این هنرمند نام آشنا، تحریریه اسرارنامه به انتشار اینفوگرافی که در آن می توانید خلاصه ای از بیوگرافی این هنرمند سبزواری را مشاهده نمایید، می پردازد.

۱۱
آذر

تمبر یادبود دکتر علی شریعتی (۱۳۵۹) تمبری است از نوع یادبود که به مناسبت برگذاشت علی شریعتی و در سال ۱۳۵۹ خورشیدی در ۱ سری چاپ گردید. این تمبر توسط پست ایران منتشر گردید.

دکتر علی شریعتی از بزرگترین مشاهیر منطقه خراسان غربی است که دامنه اثرگذاری اندیشه ها و آثارش از مرزهای ایران گذشته و در شماری دیگر از کشورهای جهان از جمله ترکیه، مصر، برخی کشورهای اروپایی و آسیایی نیز ردپای محبوبیت او و آثارش قابل مشاهده است.

دکتر شریعتی در 2 آذر 1312 در روستای کاهک شهرستان سبزوار متولد شده است. خاندان پدری او اصالتا متعلق به روستای مزینان هستند. هر دو روستای مزینان و کاهک در غرب خراسان رضوی و شهرستان داورزن واقع شده اند. شهرستان داورزن در سالهای تولد و زندگی شریعتی یکی از بخش های تابعه شهرستان سبزوار بوده است و اکنون نیز به لحاظ فرهنگی و اجتماعی ارتباط خود را با منطقه سبزوار بزرگ حفظ کرده است.


۰۷
آذر

دکتر سید حسن امین

استاد راهنمای دکتر حسن روحانی رییس جمهور ایران

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه


دکتر سید حسن امین در هفتم آذر سال ۱۳۲۷ خورشیدی در محله پامنار در شهر سبزوار به دنیا آمد. و اولین کتاب خود را در سال ۱۳۴۳ با عنوان «ترانه فرشتگان» به چاپ رساند. دیپلم ادبی خود را در سال ۱۳۴۵ خورشیدی از دبیرستان دکتر غنی سبزوار با احراز رتبه اول در کلیه دبیرستانهای خراسان بزرگ کسب نمود و سپس در مهر ۱۳۴۵ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی به تحصیل پرداخت. امین در سال ۱۳۴۹ مقطع کارشناسی را به پایان برده و در همین سال به انجام خدمت نظام وظیفه می‌رود، پس از اتمام آن در سال ۱۳۵۱ در مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در دانشگاه تهران پذیرفته شده در سال ۱۳۵۳ آن را به پایان رساند؛ و در خارج از دانشگاه به خواندن فلسفه نزد استادان حوزه  فلسفی تهران پرداخت. او در این مقطع کار قضاوت را نیز انجام می‌داد و در ابتدا نیز کارآموزی خود را در وزارت دادگستری زیر نظر استادانی مانند: مسعود هدایت گذراند. عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی «تعاقب ایادی غاصبه در فقه و حقوق مدنی بود و استاد مشاور وی سیدحسین صفایی و استادان راهنمای او نیز ابوالحسن محمدی و ابوالقاسم گرجی بودند. خلاصه  پایان‌نامه او این‌گونه بود:


اگر مال مغصوب از دست یک غاصب به دست غاصب دیگری برسد یا اینکه نقل‌وانتقالی در خصوص آن صورت بگیرد، تمام این دست‌ها و ایادی متناوب به‌طور جمعی در مقابل صاحب مال اصلی مسئولیت حقوقی دارند.


گفتنی است پروفسور سید حسن امین از برجسته ترین مشاهیر منطقه خراسان غربی است.



۰۶
آذر

پیرو هماهنگی های صورت گرفته و در راستای برقراری پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایر، ظهر سه شنبه 29 آبان 97 یک فروند هواپیمای ATR متعلق به ایران ایر به صورت آزمایشی به فرودگاه سبزوار وارد و طرحهای تقرب فرودگاه را مورد بررسی قرار دادو سپس به تهران بازگشت.

بدیهی است بزودی برنامه پروازی شرکت مربوطه جهت برقراری پرواز تهران - سبزوار-تهران ارائه خواهد شد.

روابط عمومی فرودگاه سبزوار 

کانال تلگرامی فرودگاه سبزوار


گفتنی است فرودگاه سبزوار تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی است که به عنوان فرودگاه پشتیبان شهرهای نیشابور، کاشمر، بردسکن، خوشاب، داورزن، خلیل آباد، جوین، جغتای، فیروزه و ...نیز محسوب می شود.