خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

۲۹
آبان


نتایج بررسی و تحلیل الگوی مهاجرت در استان خراسان رضوی نشان می دهد، ۴۵/۶۸ درصد از مهاجران ورودی به شهرستان مشهد و ۴۱/۵ درصد از مهاجران ورودی به شهرستان سبزوار، مهاجران وارد شده از خارج استان هستند.

گفتنی ست؛ شهر سبزوار در فاصله دو سرشماری سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵، دارای نرخ رشد جمعیت مثبت ۵/۲۴ بوده است‌. این در حالیست که برخی از مراکز استانها همچون کرج و اراک نرخ رشد جمعیت منفی و شهرهایی مانند تبریز، زاهدان، کرمان، همدان، قزوین، ساری و...، نرخ رشد کمتر یا یکسانی را با سبزوار داشته اند.

در میان شهرهای خراسان رضوی نیز، شهرهای گلبهار، طرقبه، سرخس، چناران، نیشابور و فریمان به دلیل مجاورت با مرکز استان خراسان رضوی و پذیرش بخشی از مهاجران به مشهد، به دلیل گرانی زمین، مسکن، کالا و خدمات عمومی در مشهد، دارای بیشترین نرخ رشد جمعیت بوده اند.

 

 

 

مرجع: عصر سبزوار

 

گفتنی است شهر سبزوار بر اساس آخرین سرشماری 1395 پرجمعیت ترین شهر نیمه غربی استان خراسان رضوی است.

 

۲۹
آبان

قول نماینده بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ برای همکاری با نمایندگان سبزوار بزرگ در زمینه ساخت پروژه بزرگ راه آهن غرب خراسان

نماینده مردم شهرستانهای جنوبی منطقه غرب خراسان (بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ) در مجلس گفت: امسال اعتباری را برای اجرای پروژه مصوب راه آهن سبزوار - بردسکن - خلیل آباد - کاشمر و در نهایت به سمت بیرجند، زاهدان و چابهار گذاشته نشده است!

حجت الاسلام جواد نیک بین افزود: این پروژه تاثیر زیادی بر روند حمل و نقل ریلی برای شهرستانهای غربی و جنوبی استان دارد و از طرفی هم با توجه به معادن غنی مانند مس، طلا، و...، در شهرستان بردسکن امری ضروری است.

وی ادامه داد: در سالهای قبل بخشی از عملیات فاز ۱ راه آهن غرب خراسان از خوشاب تا سبزوار اجرایی شده و به مرحله ریل گذاری رسیده ولی امسال با توجه به وضعیت اعتبار در کشور، اعتباری برای ادامه این مسیر تا ششتمد و بردسکن گذاشته نشده است.

حجت الاسلام نیک بین با بیان اینکه پیگیری خواهم داشت تا در بودجه سال آینده دولت اعتباری برای فاز ۲ این پروژه مهم تا بردسکن گذاشته شود، قول داد: اجرای پروژه راه آهن سبزوار - ششتمد - بردسکن با توجه به اینکه قسمتی در محدوده منطقه سبزوار و قسمتی در محدوده شهرستان بردسکن است، با همکاری نمایندگان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، ششتمد و داورزن در مجلس پیگیری گردد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه معادن بردسکن در شرق کشور دارای جایگاهی اقتصادی می باشد، اظهار داشت: با ایجاد راه آهن و مبادلات حمل و نقل ریلی که برای سرمایه گذاران منطقه در بحث معادن و کشاورزی دارای اهمیت است، این امر برای سرمایه گذاران تسهیل می شود.

وی از دیدار خود با وزیر صنعت معدن و تجارت در هفته جاری خبر داد و تصریح کرد: یکی از خواسته های ما در کنار مسائل و مشکلات معادن و سرمایه گذاران شهرستانهای بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ، بحث ریلی خواهد بود.

 

 

 

۲۹
آبان


 

در خراسان رضوی، فرودگاههای مشهد و سبزوار فعال، فرودگاه سرخس غیر فعال و فرودگاههای گناباد و شهید مدرس (مشترک میان کاشمر و تربت حیدریه) در حال احداث هستند.

فرودگاههای سقز، بروجرد، تربت حیدریه، گناباد، آباده، آمل و قم، ۷ فرودگاه در حال احداث کشور هستند.

فرودگاههای مهرآباد و امام خمینی تهران، مشهد، تبریز، بندرعبّاس، زاهدان، شیراز، یزد، کیش و اصفهان، ۱۰ فرودگاه بین‌المللی کشور هستند.

فرودگاه‌های آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بجنورد، بم، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرم‌ آباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، سیرجان، شاهرود، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، لارستان، گرگان، لامرد و همدان، ۲۶ فرودگاه مرزهوایی ایران هستند.

فرودگاههای جاجرم، قزوین، زرین شهر، سرخس، سراوان، تنب بزرگ، مسجد سلیمان، پیرانشهر، آبدانان، بابلسر، شاهین شهر، داراب و فسا غیرفعال می باشند و بقیه فرودگاهها نیز، دارای درجه داخلی هستند.

 

عصر سبزوار

 

گفتنی است فرودگاه سبزوار تنها فرودگاه در نیمه غربی استان خراسان رضوی است و می تواند تقریبا حوزه جمعیتی دو میلیون نفری را در 14 شهرستان غربی این استان را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد.