خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۴۳ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
دی


قیام سربداران که در قرن 8 هجری دارالمومنین سبزوار مرکز منطقه خراسان غربی اتفاق افتاد، منشأ تأثیرات بسیار زیادی بر جنبش های مردمی بعد از خود شد.

به همین دلیل در کشور اسلامی و شیعه مذب ایران ، جنبش سربداران از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و حرکت سربداران امروز به عنوان نماد آزادگی و غیرتمندی در میان ایرانیان محسوب می شود.

به دلیل همین ارزش های نهضت سربداران بود که بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران و در دوران سخت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، یکی از اولین سریال های سنگین تاریخی که در صدا و سیمای ایران ساخته شد ، سریال سربداران بود.

سریال سربداران در میان مخاطبان تلویزیون از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شد و هم اکنون در صدا و سیمای ایران به عنوان یک اثر شاخص تلویزیونی مطرح است.

به دلیل اهمیت سریال سربداران بعضی از بزرگان سیاسی کشور مستقیما بر سناریوی این سریال نظارت می کرده اند. از جمله می توان به آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه ای اشاره کرد که آیت الله هاشمی در خاطرات روزانه اش چند مرتبه به این موضوع اشاره کرده است.

شمار زیادی از بهترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران در سریال سربداران بازی کردند که از آن جمله می توان به امین تارخ ، محمدعلی کشاورز ،  افسانه بایگان ، علی نصیریان ، سوسن تسلیمی و ... اشاره کرد.


سریال سربداران



۳۰
دی

"هادی عارفی " از هنرمندان مطرح خراسان غربی در حوزه پیکرتراشی است. ویساکن سبزوار, آموزگار, مشاور تحصیلی و کارشناس هنری آموزش و پرورش است. 

وی مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته روانشناسی عمومی از دانشگاه پیام نور سبزوار

دارای گواهینامه مهارتی حجم سازی با درجه ی ممتاز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقام اول چهارمین دوره و مقام سوم سومین دوره مجسمه های شنی کشور در استان مازندران

شرکت در جشنواره های فرهنگی هنری اصفهان ، دانشگاه پیام نور سنندج و نمایشگاه بین اللملی مشهد

عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی استان خراسان

ساخت سردیس دکتر سیادتی (نصب در محل سازمان نظام پزشکی تهران)

ساخت سردیس دکتر حکیمی و میرداماد (نصب در استان گلستان)

طراحی بنای یادبود آیت اله عبدالعلی سبزواری ؛ مرجع بزرگ تقلید نجف (نصب شده در میدان کارگر سبزوار)

ساخت حدود ۱۵ عدد سردیس مربوط به مشاهیر و شهدا (نصب شده در سطح شهر سبزوار) شامل؛ دکتر شریعتی ، شهیدآیت اله مطهری ، شهید آیت اله مدرس ، شهید دکتر چمران ، سرهنگ ناوی و …

ساخت سردیس عطاملک جوینی (نصب شده در شهرستان جوین)

در حال ساخت تندیس دکتر طباطبایی جهت نصب در دانشگاه پیام نور گرمسار

در حال ساخت سردیس دکتر موثقی و دکتر سمیع زاده جهت نصب در بیمارستان مهرداد تهران


هادی عارفی هنرمند مجسمه ساز سبزواری



۲۸
دی

کابل خودرو سبزوار


شرکت کابل خودرو سبزوار از مهمترین صنایع منطقه خراسان غربی است که در کیلومتر 2 جاده سبزوار به مشهد واقع شده است.


این کارخانه متعلق به گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران است که در سال سال 1359 تأسیس و در سال 1364 به بهره برداری رسیده است. 


سرمایه ثبت شده

124.000.000.000 ریال


تعداد پرسنل شرکت :

350نفر

110 نفر کارشناس و کارشناس ارشد

60 نفر تکنسین

 


 تولیدات شرکت :


1- انواع کابل کنترل خودرو سواری و کامیون با ظرفیت 6.500.000 عدد در سال.


2- انواع شیشه بالابر دستی و برقی با ظرفیت 1.400.000 عدد در سال.


3- موتور DC  شیشه بالابر با ظرفیت 800.000 عدد در سال.


4- برف پاک کن خودروهای سمند ، پژو 405 و 206  با ظرفیت 540.000 عدد در سال.



۲۸
دی

تاثیر تشیع سبزوار بر تشیع هند و کشمیر


امید برومندی/ مجله اینترنتی اسرارنامه


سرزمین تاریخی بیهق و در قلب آن کهن شهر سبزوار که به درستی از آن به عنوان یکی از ریشه های فرهنگی خراسان یاد می شود، از جمله شهرهایی است که نه تنها خود همواره از مراکز پرورش اندیشه شیعی و مأمن و مآوا و مبدأ حرکت های ارزشمند و اثرگذار شیعی نظیر قیام سربداران در کشور بوده است، بلکه تأثیرات مستقیمی فراوانی هم بر گسترش و تقویت تشیع در دیگر نقاط ایران بزرگ قدیم و ایران امروز داشته و دارد.


به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه یکی از مناطقی که می توان رد پای تاثیرگذاری سبزوار را در تقویت فرهنگ تشیع در آنجا پیگیری کرد، منطقه معروف کشمیر در هند است.


بر اساس آنچه در منابع آمده است، پس از ورود شیخ محمود سبزواری و طایفه سادات بیهقی از سبزوار به منطقه کشمیر فرهنگ تشیع در این منطقه بسیار تقویت شده است.


این موضوع در فصل هشتم از جلد اول کتاب «شیعه در هند» که به قلم «سید عباس اطهر رضوی» نویسنده هندی ایرانی تبار نوشته شده مورد تأکید قرار گرفته است.


با توجه به این ارتباط و تاثیرگذاری دیرینه فرهنگی و مذهبی بین سبزواری ها با منطقه کشمیر، شایسته است فعالان فرهنگی و مسئولان شهرستان سبزوار و خراسان در جهت احیا و تقویت روابط دو طرفه و حتی برقراری پیوند خواهرخواندگی بین سبزوار و یکی از شهرهای مهم منطقه کشمیر همت نمایند.


اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل معرفی کتاب «شیعه در هند» به نقل از وبسایت ویکی نور می پردازد:


معرفى اجمالى

شیعه در هند، تألیف نویسنده هندى ایرانى‌تبار سید عباس اطهر رضوى، از جمله آثارى است که با بررسى تاریخ تشیع در هند، به نقش تشیع در ساختن تمدن عظیم هند پرداخته و بسیارى از عالمان ناشناخته شیعه را مى‌شناساند. این اثر به انگیزه شناسایى پاره‌اى از ابعاد فعالیت‌هاى ناشناخته شیعه در هند به همت مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى توسط آقایان توکلى، افضلى، فضائلى و گروه دیگرى از محققان به فارسى ترجمه شده است.

 

 

ساختار

کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و هفده فصل است که فصل هفدهم به نتیجه مباحث اختصاص دارد. در این اثر، وقایع تاریخى از دوران حضرت محمد(ص) تا هنگام شهادت قاضى نورالله شوشترى در جمادى‌الثانى 1019، به زبانى ساده و روان بیان شده است.

 

 

گزارش محتوا

کتاب حاضر بر اساس منابع معاصر و منابع مربوط به کمى پیش از این دوران تدوین شده است. دوره تاریخ مورد مطالعه در این کتاب آن‌قدر وسیع و منابع آن به‌اندازه‌اى متنوع است که امکان بررسى انتقادى آنها در اینجا وجود ندارد.

 

شیعه در طول تاریخ همواره مور اتهام اهل سنت و خلفا و حکام سنى قرار داشته است؛ در مقدمه کتاب این مطلب خاطرنشان شده است.

 

نویسنده، فصل اول کتاب را با تعریف «شیعه» آغاز کرده است: شیعه، کلمه‌اى عربى است که مشتقات آن در آیات متعددى از قرآن ذکر شده است. در لغت‌نامه‌هاى عربى، دوستداران یا پیروان یک شخص، شیعیان او نامیده شده‌اند. کلمه شیعه مفرد است، اما براى مفرد، تثنیه و جمع، یک‌سان به کار مى‌رود. اصطلاح «شیعى» به معناى پیرو مذهب تشیع است. نویسنده سپس به این نتیجه مى‌رسد که پیروان مخلص و فداکار حضرت محمد(ص) و اهل بیت او را شیعه مى‌گویند. سپس على بن ابى‌طالب(ع) و فاطمه زهرا(س) و اهل بیت(ع) معرفى شده‌اند. در فصل دوم و سوم کتاب نیز مباحث خلافت و نیز جانشینان امام حسین(ع) بیان شده است.

 

در فصل چهارم کتاب، شرح حال ابوذر، عمار بن یاسر، سلمان فارسى و مقداد بن عمر بیان شده است. سپس دیگر اصحاب شیعه پیامبر و نیز شیعیان برجسته در میان تابعین و تابعین تابعین معرفى شده‌اند.

 

در فصل پنجم کتاب که به مؤلفان شیعه از قرن اول تا پنجم هجرى اختصاص دارد، نویسنده ابتدا امامان معصوم(ع) را از پیشگامان نشر تفسیر، حدیث، فقه و کلام مى‌داند، سپس مى‌افزاید که اگرچه امامان به بسیارى از شاگردانشان اجازه تدریس تفسیر، حدیث و فقه را مى‌دادند، ولى تنها شاگردان منتخب، مجاز به بحث و مناظره بودند. بعضى از دانشمندان، علاوه بر نقل احادیث از امامان، در نشر تعالیم ایشان در موضوع حدیث، تفسیر و فقه نیز تخصص داشتند. وى سپس خاطرنشان مى‌کند که اگرچه بسیارى از آثار شیعه، به‌همراه کتابخانه‌ها، نابود شدند، اما دیگر آثار فهرستى، عناوین و جزئیات بعضى از آثار نویسندگان اولیه شیعه را در بر دارند که نویسنده با ذکر اسامى نویسندگان و معرفى اجمالى، به ذکر آثار هریک پرداخته است.

 

مباحث اصلى کتاب از فصل ششم، با عنوان «تشیع در شمال هند» آغاز مى‌شود. تاریخ نفوذ اسلام در شبه قاره هند، با افسانه‌ها و موهومات آمیخته است، ولى این مقدار مسلم است که تاجران عرب که اسلام آورده بودند، در زمان پیامبر(ص)، اسلام را در مناطق ساحلى و جزایر جنوب هند، رواج دادند. بررسى جنبش اسماعیلیه در سند، گجرات و دهلى و نیز سادات و شیعیان از دیگر عناوین این فصل است.

 

در فصل هفتم، تأثیرات علاءالدوله سمنانى، شاه نعمت‌الله ولى و شاگردانشان در هند بررسى شده است.

 

فصل هشتم به تشیع در کشمیر اختصاص دارد. عشق و فداکارى نسبت به حضرت على و اهل بیت(ع) در میان مسلمانان کشمیر، با ورود «سید محمود سبزوارى» و طایفه «سادات بیهقى» به کشمیر تقویت شد. سادات بیهقى از مردم شیعه سبزوار بودند.

 

«بابِر و شیعه»، عنوان نهمین فصل از کتاب است. بنیان‌گذار حکومت مغول در هند، «ظهیرالدین محمد بابِر» بود. وى در نهم محرم 888ق، در ازبکستان در «فرغانه» (ناحیه‌اى در میانه «سیردریا» یا «سیحون») متولد شد که تأثیرات او و فرزندش در این فصل مطالعه شده است.

 

در فصول دهم تا پانزدهم، اوضاع و احوال تشیع در زمان سلطنت اکبر، شاه فتح‌الله شیرازى و شاه طاهر بیان شده است.

 

در فصل شانزدهم به تبیین شرح حال سید نورالله شوشترى پرداخته شده است. وى که در هند به «شهید ثالث» معروف است، بزرگ‌ترین دانشمند شیعى هند بوده است. وى در اول شوال سال 992ق، از مشهد به هند رفت. در هند به منصب قضاوت رسید و با تسلطى که بر فقه مذاهب چهارگانه اهل سنت داشت، مى‌توانست احکامى را که بیشتر به سود مردم و همچنین نزدیک‌تر به مذهب جعفرى اثناعشرى بود، برگزیند. آثار قاضى نورالله، عصر بیدارى را در میان شیعیان پدید آورد. او پیش از آمدن به هند تعداد قابل ملاحظه‌اى کتاب نوشته بود، ولى آثارى که در آن سرزمین ارائه داد، به شیعیان کمک نمود تا نقش برجسته خود را در اسلام اظهار کنند. در انتهاى این فصل آثار وى معرفى شده است.

 

در آخرین فصل کتاب با عنوان «نتیجه»، سیرى اجمالى از مباحث کتاب بیان شده است. در انتهاى این فصل مى‌خوانیم: «متفکرین شیعه، نه‌تنها قرن‌ها نقش مهمى در تقویت دولت‌هاى شیعى دکن ایفا کردند، بلکه موجب شدند از آغاز حکومت اکبرشاه تا پایان حکومت مغول، تمام دولت‌ها به آنها احساس نیاز کنند. آنها در قرن شانزدهم میلادى، طرح تحقیقات فلسفى و علمى را در شمال هندوستان پایه‌ریزى کردند و از همین راه، تأثیر عمیقى حتى بر افکار دیگر فرق اسلامى گذاشتند. شهادت قاضى نورالله شوشترى به‌طور جدى موجب تضعیف شیعه شد، اما تفوّق فکرى و استعداد نظامى شیعه همچنان پابرجا بود. نفوذ آنها نسبت به تعدادشان خیلى بیشتر بود و منجر به رشد مداوم شیعه در هندوستان شد».

 

وضعیت کتاب

فهرست مطالب در ابتداى کتاب و منابع و مآخذ عربى، فارسى، اردو و انگلیسى به‌تفکیک در انتهاى کتاب آمده است. در پاورقى‌ها توضیحاتى پیرامون برخى اعلام و نیز منابع مطالب براى مراجعه محققین ذکر شده است.


کتاب


۲۷
دی

مجتمع نارنجستان سبزوار یکی از مجموعه های خدماتی رفاهی خراسان غربی است که در کیلومتر 35 جاده سبزوار به مشهد در منطقه ای به نام زعفرانیه واقع گردیده است. مساحت زمین فوق الذکر ۶/۲ هکتار می باشد. عملیات اجرائی آن در مورخه ۴/۶/ ۸۹ آغاز گردیده است.

این مجتمع شامل جایگاه سوخت، سکوهای پمپ بنزین، سکوهای پمپ گازوییل، ساختمان اداری جایگاه، سایبان جایگاه، محل نصب تانکرهای ذخیره بنزین، ساختمان تجاری، فرهنگی،خدماتی شامل: لابی و فضای مراجعین، نمازخانه، رستوران، کافی شاپ، فست فود، آشپزخانه و آماده سازی، واحدهای تجاری، بانک،بیمه(خود پرداز)، مدیریت، سرویس های عمومی زنانه و مردانه و وضوخانه، اطلاع رسانی، مخابرات، سوییت های مربوط به استراحت مسافر و راننده، انبارهای تجاری و سوییت ها و خانه داری، کارواش، سرویس خودرو، مکانیکی، فروش لوازم یدکی، ساختمان های بهداری، انتظامات، سرایداری، دیزل ژنراتور، موتور خانه، آتش نشانی، محوطه جایگاه سوخت، فضای بازی کودکان، فضای سبز، آب نما، پارکینگ های سواری، اتوبوس و کامیون، خیابان های ارتباطی و راه های دسترسی ورودی و خروجی، آلاچیق، سپتیک تانک و تصفیه خانه در نظرگرفته شده است.


گفتنی است مجتمع نارنجستان در جوار سایت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار واقع شده و از این حیث در آینده نزدیک از رونق بسیار بالایی برخوردار خواهد شد.

شهرستان سبزوار در خراسان رضوی بعد از مشهد مقدس، از بیشترین هتل ها و مجتمع های اقامتی و رفاهی مجلل و مدرن برخوردار است. 



نارنجستان سبزوار


مجتمع اقامتی رفاهی نارنجستان سبزوار


نارنجستان سبزوار خراسان غربی


درباره هتل ها و مجموعه های اقامتی و رفاهی منطقه سبزوار بیشتر بخوانید:

هتل کاملیا سبزوار مجلل ترین هتل خراسان غربی

۲۷
دی

کلیدر محمود دولت آبادی

رمان کلیدر به قلم استاد محمود دولت آبادی به عنوان دومین رمان طولانی جهان و بلندترین رمان فاخر ادبیات فارسی است.


 این رمان علی رغم طولانی بودن طرفداران زیادی در ایران دارد و بیش از 20 مرتبه تجدید چاپ شده است.


کلیدر نام روستایی در منطقه خراسان غربی و اطراف سبزوار است که بخش عمده ای ماجرا های رمان کلیدر در این روستا و پیرامون اهالی آن رخ می دهد.


"گل محمد" قهرمان اصلی رمان کلیدر است که در زمان حکومت استبدادی پهلوی اول به قیام و شورش علیه نیروهای روس و انگلیس می پردازد و سرانجام به دست مأموران رژیم کشته می شود.


جنازه او به همراه سربریده اش بعد از کشته شدن در مقابل پاسگاه سبزوار به نمایش عموم گذاشته می شود و مأموران پهلوی درکنار آن عکس می گیرند.


ترانه معروف "نه نه گل محمد" که یکی از ترانه های فولکلور مشهور ایران است ، در رابطه با همین ماجرای حماسی و غم انگیز زندگی و مرگ "گل محمد" سبزواری سروده شده است. و امروز این ترانه یکی از مشهورترین ترانه های محلی خراسان است.


استاد محمود دولت آبادی یکی از بزرگترین نویسندگان معاصر ایران است که در سبزوار پایتخت نثر فارسی متولد شده است.


صفت پایتخت نثر فارسی بدان سبب به زادگاه دولت آبادی داده شده است که این شهر همواره مهد تولد و پرورش بزرگترین نویسندگان ایران بوده است و چهره هایی نظیر خواجه ابوالفضل بیهقی نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی (مسعودی) ، ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فُندُق فرید خراسان نویسنده کتاب ارزشمند تاریخ بیهق (ازمنطقه ششتمد) ، ملاحسین واعظ کاشفی نویسنده کتاب مشهور روضه الشهدا اولین مقتل فارسی ماجرای کربلا ،عطاملک جوینی نویسنده کتاب گرانسنگ تاریخ جهانگشای (از منطقه جوین) ، دکتر علی شریعتی نویسنده توانمند و جامعه شناس برجسته معاصر (از منطقه داورزن) و تعدادی دیگر از داستان نویسان پراستعداد خراسان و ایران از این شهر برخاسته اند.

سبزوار پایتخت نثر ایران

سبزوار پایتخت نثر پارسی

استاد محمود دولت آبادی که اینک یکی از مشاهیر ادبی ایران محسوب می شود و به آقای رمان ایران شهرت یافته است، به جز کتاب کلیدر چندین رمان و داستان ارزشمند دیگر نیز دارد ، که اکثر کتب او در ردیف فاخرترین آثار داستانی ادبیات فارسی جای گرفته اند.

تمبر آقای رمان ایران رونمایی شد

رمان کلیدر

۲۷
دی

رمان فاخر کلیدر به قلم محمود دولت آبادی

رمان «کلیدر» نوشته ی محمود دولت آبادی بزرگترین و مهمترین اثر ادبی چند دهه ی گذشته ی ایران است. این کتاب سه هزار صفحه ای در ده جلد به چاپ رسیده است. ماجرای این رمان از این قرار است که خانواده ای کرد ایرانی به سبزوار کوچ کرده اند. داستان کلیدر فضای سیاسی ایران را بعد از جنگ جهانی دوم بازگو می کند. دولت آبادی بر اساس حقایق و حوادث واقعی به شرح زندگی رعیت های ایرانی و قبایل چادر نشین در آن دوران می پردازد.


خلاصه ی داستان

خلاصه ی رمان از این قرار است که مارال دختر جوان و زیبا ی کرد به سمت زندان شهر می رود تا پدر و نامزدش یاور را ببیند. او در بازگشت به نزد عمه اش می رود. بلقیس عمه ی مارال و همسرش کلمیشی، سه پسر و یک دختر به نام های خان محمد، گل محمد، بیگ محمد و شیرو دارند. مارال و گل محمد با وجود آنکه زنی به نام زیور دارد عاشق هم می شوند و ازدواج می کنند. بین گل محمد و نامزد قدیمی مارال دشمنی شکل می گیرد و کشمکش هایی بین خانواده ها و طایفه ها ایجاد می شود. در یکی از این جنگ ها و دشمنی ها گل محمد در دفاع از خود حاج حسین چارگوشلی که یکی از مالدارهای روستا است را می کشد. دو امنیه به روستا می آیند که گل محمد به خاطر ترس از جان خود آن ها را کشته و جنازه شان را می سوزاند. گل محمد دستگیر و روانه ی زندان می شود. بالاخره او توسط ستارخان از زندان فرار می کند. گل محمد پس از گریز به ناچار زندگی مخفیانه ای دارد. گل محمد و یارانش به قتل و غارت اربابان و خان ها دست می زنند. گل محمد با این کارها در نزد مردم تبدیل به چهره ای محبوب می شود و برای مردم تبدیل به قهرمان می شود. با ترور نافرجام محمد رضا پهلوی توسط یکی از اعضای حزب توده  اوضاع سیاسی با تغییرات بنیادی مواجه می شود. دهقانان در برابر ظلم و زور اربابان شانه خالی می کنند. گل محمد و هر کسی که با خانواده ی کلمیشی در ارتباط بوده کشته می شود.


واقع گرایی کلیدر

دولت آبادی ادعا می کند تمام شخصیت ها و وقایع کلیدر واقعی هستند. رمان خالی از اصطلاحات و واژگان محلی نیست. داستان دارای زاویه دید دانای کل است. زبان انباشته از ارایه های ادبی  و شـاعرانه است. نثر رمان آهنگین و حماسی است. صحنه ها رمانتیک و شخصیت ها همچون سبک نقاشی های سنتی است. شخصیت های متنوعی در این اثر آمده اند. نویسنده به استادی توانسته با لحن غزل وار فرهنگ و فلکلور منطقه را با تاریخ سیاسی و اجتماعی پیوند دهد. شاید کلیدر را اثری با ساختار نوین ببینیم اما دارای سبکی سنتی است و خواننده به راحتی با داستان ارتباط برقرار می کند.


تجربه ی نویسنده و اشنایی با فضا

یکی از دلایل موفقیت کلیدر را در این می توان یافت که نویسنده دارای تجربه ی شخصی از زندگی روستایی در همان منطقه است. صحنه ها و اتفاقات بسیار ملموس طبیعی هستند حس همزاد پنداری با آدم ها زیاد است و به راحتی می توان با آن ها ارتباط برقرار کرد. استفاده ی بهینه از همین تجارب شخصی است که رمان کلیدر را تبدیل به یک اثر واقع گرایانه کرده است. همچنین با خواندن این اثر به اطلاعات زیادی در مورد گفتار و رفتار مردم خراسان دست پیدا می کنیم. کلیدر رمان خوشخوانی است و با وجود طولانی بودن سریع پیش می رود. دولت آبادی در شخصیت پردازی گل محمد بعنوان یک قهرمان بسیار ماهرانه عمل کرده است.


کلیدر شاهنامه ای به نثر

دولت آبادی می گوید: یکی دو سالی طول کشید تا مجوز نشر کلدیر را بگیرم. در رمان کلیدر یک «من» اجتماعی وجود دارد که در گل محمد و مارال تبلور یافته است. کلیدر را می توان  شاهنامه به نثر نامید. کلیدر در واقع یک رمان اعتراضی است. اگر رمان جنگ و صلح اثر تولستوی را بخشی از فرهنگ و تمدن و حافظه ی ملی روسیه بدانیم بدون شک کلیدر نیز برای ایران همین گونه خواهد بود. کلیدر بازنمای روح انسان معاصر است.در کلیدر ادم هایی را می بینیم که در مقابل  استبداد سینه سپر می کنند. زنان کلیدر فقط در مسائل عاشقانه و زندگی نقش ندارند بلکه در هنگام رزم و نبرد هم با همسرانشان همراه می شوند. با این وجود زنان کلیدر از شان انسانی مهمی برخوردارند.


مرجع: ایرنیکا (کلیک کنید)


گفتنی است سبزوار و منطقه خراسان غربی که محل بسیاری از رویدادهای رمان کلیدر بوده است، به عنوان پایتخت نثر ایران نیز شناخته می شود. زیرا نویسندگان برجسته ای نظیر محمود دولت آبادی، دکتر علی شریعتی و خواجه ابوالفضل بیهقی و ... از این منطقه برخاسته اند که هر کدام از سرآمدان زمان خود در عرصه نویسندگی هستند.


کلیدر محمود دولت آبادی

۲۵
دی

و کافه ویرگول سبزوار مکانی است برای لحظه ای تامل در عبور پر شتاب لحظه ها..

میهمان کتاب هستید و انواع نوشیدنی ها ...غذای روح و جسم...با برنامه های فرهنگی و هنری که هر از چندگاهی طعمی می دهد زندگیمان را با نوای خوش آواز و موسیقی و دورهمی های شاعرانه...‌


ساعات کار:

هر روز صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۲

و عصر از ساعت ۵ تا ۱۱ 


آدرس: سبزوار، چهارراه پیام نور...نبش سیادتی ۱


گفتنی است کافه ویرگول یکی از مکان های زیبای تفریحی و فرهنگی در منطقه خراسان غربی و شهرستان سبزوار است که با محیطی گرم و دلنشین تا کنون میزبان برپایی  چندین برنامه فرهنگی در دیار سربداران بوده است.

مدیریت این کافی شاپ برعهده خانم جعفری یکی از بانوان فرهنگدوست سبزواری است.


کافه ویرگول سبزوار


کافه ویرگول


کافه ویرگول در شهر سبزوار


کافه ویرگول شهرستان سبزوار خراسان غربی


کافه ویرگول شهرستان سبزوار خراسان غربی


Sabzevar coffee shops


کافی شاپ ویرگول سبزوار


آرم کافه ویرگول سبزوار



۲۵
دی
 المان قدیم شهدای هویزه سبزوار / این المان یکی از نمادهای فرهنگی دیار سربداران است که در ایام دفاع مقدس به دست شهید شمس آبادی ساخته شد. سازنده این المان بعدها خود نیز به فیض شهادت نائل آمد. بنابراین این المان برای مردمان دیار سربداران و خراسان غربی هم ارزش فرهنگی دارد و هم تاریخی. این المان سال ها بعد در جریان طرح زیباسازی گلزار شهدای سبزوار توسط بنیاد شهید تخریب و مجدداً به شکل زیبایی بازسازی شد. 

شهرستان سبزوار بیش از ۱۲۰۰ شهید را در ایام دفاع مقدس تقدیم ایران اسلامی کرده است. این آمار بدون احتساب شهدای سایر شهرستان های منطقه سبزوار بزرگ (جوین ، جغتای، خوشاب و ...) است. سبزوار دیار سربداران و پرجمعیت ترین شهر نیمه غربی خراسان است که آمار بیشترین شهید را در بین شهرهای این منطقه دارد. به غیر از سبزوار، شهرستان های دیگری نظیر مشهد و نیشابور در نواحی مرکزی خراسان نیز از آمار شهدای بالایی در منطقه شمال شرق کشور برخوردارند.    


المان شهدای هویزه سبزوار
المان جدید شهدای هویزه سبزوار

المان شهدای هویزه سبزوار
المان جدید شهدای هویزه سبزوار



تصویری  از شهدای هویزه سبزوار


المان قدیم شهدای هویزه سبزوار
تصویری از المان قدیم ی شهدای هویزه سبزوار



۲۵
دی

یادواره شهدای هویزه سبزوار

سی و هفتمین یادوراه شهدای مظلوم هویزه و۴۳ شهید جهادگر در شهرستان سبزوار برگزار شد.
 
 این یادواره پنج شنبه شب 21 دی ماه با حضور آیت الله حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و عضو خبرگان رهبری و سردار سرتیپ پاسدار مرتضی صفاری فرمانده دانشگاه افسری امام حسین (ع) ، امام جمعه ، فرماندار سبزوار ، دیگر مسئولین ، خانواده معظم شهدا ،جانبازان و مردم شهید پرور شهرستان سبزوار در سالن مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد.
 
در این یادواره پیام تصویری دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی که از همرزمان شهدای هویزه بوده است قرائت شد.
 
وبسایت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار پیام وزیر بهداشت را به شرح زیر گزارش داده است:
 
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در این پیام تصویری ضمن اشاره به شهامت و از خودگذشتگی مردم دیار سربداران در طول دوران دفاع مقدس  اظهار داشت : این یادواره همیشه هرسال به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهدا ی هویزه و جهادگر برگزار میگردد که جا دارد از همه متولیان و برگزارکنندگان آن صمیمانه قدردانی کنم . 
 
وی افزود : هیچ گاه رشادت های عزیزانی که در گروه اخلاص بودند از شهرستان سبزوار که تعدادی از آنها به خیل شهدا پیوستند و چه آن هایی که جانباز شدند و چه آن هایی که از شهرستان و روستاهای سبزوار در دوران انقلاب و به ویژه در دفاع مقدس در قالب گردان های مختلف و یا در جهاد سازندگی روانه مناطق عملیاتی شدند را فراموش نمی کنم .
 
دکتر هاشمی عنوان نمود : آن عزیزان امروز در بین ما نیستند و آنچه که ارزش دارد؛ این است که راه آن ها گم نشده و تداوم پیدا کرده و این بالاترین افتخار برای خانواده و همرزمان و همشهریانشان است ؛ آنچه که مایه تاسف است این که تحقق آرمانها و آرزو های این عزیزان با کندی پیش رود و لذا از این کندی هم باید شرمنده باشیم و در پی  جبران  آن باشیم .
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه این مراسمات وقتی می تواند ارزشمند باشد که ما مسئولین در جهت تحقق آرمانهای آنان هر سال کارنامه درخشان و قابل قبولی ارائه دهیم تصریح کرد : شهدای انقلاب اسلامی آرزو داشتند که همه اخلاص داشته باشند به ویژه بچه هایی که از سبزوار بودند و اسم گروهشان را "اخلاص " انتخاب کرده بودند چون در پرتو اخلاص ، حتماً همدلی و همراهی و همکاری تحقق می یابد که لازمه غلبه بر دشمنان است و در عین حال خبری از خودخواهی و منیت و خود محوری و قدرت طلبی و گروه گرایی منفعت طلبی نیست بنابراین طبیعی است که اگر مسئولین جمهوری اسلامی این گوهر در وجود خودشان و بین خودشان نداشته باشند خدای ناکرده ویا تقویت نکنند از مسیر درست خیلی فاصله می گیرند .
 
دکتر هاشمی اظهار داشت : اولین خواسته شهدای انقلاب اسلامی و خانواده هایشان این است که  مسیرآن ها گم نشود و با اخلاص ،وحدت و همدلی همه امکانات را به کار بگیریم برای اینکه آن اهداف محقق بشود و به عقیده من آن اهداف چیزی نیست جز عزت و سربلندی دین و کشور اینها با شعار حل نمی شود کار شبانه‌روزی و با خلوص نیت و فداکاری همیشه و کار جهادی را می طلبد .
 
دکتر هاشمی در پایان عنوان کرد :  امیدوارم  زمانی که در صحرای محشر و و روز قیامت حاضر می شویم شرمنده دوستان عزیزمان نباشیم ، عزیزانی مثل شهید فاضل ، شهید مختاری ،شهید مهدوی ، شهید مهدی حشمتی عزیز ، شهید کریمی و شهید فتاحی ثانی و ۴۳ شهید عزیز جهادگر بالاترین سرمایه ای که انسان در حیات خودش دارد یعنی جانش را  به خاطر این کشور به‌خاطر دین به خاطر دفاع از  ناموس کشور هدیه کرد و در این دنیا شرمنده خانواده های آنها ، فرزندان و بستگان آنها نباشیم .

گفتنی است، شهرستان سبزوار بیش از ۱۲۰۰ شهید را در ایام دفاع مقدس تقدیم ایران اسلامی کرده است. این آمار بدون احتساب شهدای سایر شهرستان های منطقه سبزوار بزرگ (جوین ، جغتای، خوشاب و ...) است. سبزوار دیار سربداران و پرجمعیت ترین شهر نیمه غربی خراسان است که آمار بیشترین شهید را در بین شهرهای این منطقه دارد. به غیر از سبزوار، شهرستان های دیگری نظیر مشهد و نیشابور در نواحی مرکزی خراسان نیز از آمار شهدای بالایی در منطقه شمال شرق کشور برخوردارند.


پوستر یادواره شهدای هویزه سبزوار

المان شهدای هویزه در سبزوار