خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

 موفقیت در صادرات به کشورهای خلیج فارس / بازگشت ارزش افزوده به غرب خراسان
 

معرفی شرکت

 

کارخانه نمک سوده سبزوار با سرمایه گذاری برادران ضیایی در سال 1388 مطابق با آخرین تکنولوژی و استانداردهای روز اروپا و با تولید روزانه 120 تن، توسط محرابیان وزیر وقت صنایع افتتاح و به بهره برداری رسید.

برادران ضیایی در سالهای 87 تا 88 با 2 میلیارد تومان آورده شخصی و دریافت 5 میلیارد تومان وام از بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل این کارخانه را با هدف ادای دین به شهر و دیار زادگاه خود راه اندازی کردند.

 

مهدی و معین ضیایی درباره کارخانه نمک سوده، ویژگی های محصول و وضعیت فروش و جایگاه تجاری آن می گویند:

هم اکنون کارخانه نمک تبلور مجدد سوده به عنوان بزرگترین واحد بسته بندی نمک تصفیه شده در کل کشور محسوب می شود. البته از این خط تولید 120 تنی در کشور 8 مورد وجود دارد اما به غیر از سبزوار بقیه خطوط تولید دیگر، بیشتر به صورت فله ای هستند و ما در سبزوار بزرگترین واحد بسته بندی در کل کشور هستیم.  

مجموعه معدنی شرکت نمک سوده سبزوار که مواد اولیه مان را از آنجا تأمین می کنیم، در شهرستان فیروزه قرار دارد.

محصول تولیدی شرکت نمکال با بالاترین خلوص ممکن طبق تایید اداره کل توسعه صنعتی و استاندارد خراسان رضوی در بهترین بسته بندی های روز اروپا و در اوزان ۲ گرم تا 5 کیلوگرم به عنوان نمک سفره و از  10 کیلوگرم تا ۱۰۰۰ کیلوگرم برای استفاده در صنایع غذایی عرضه می شود در واقع ما در این شرکت از لحاظ بسته بندی، بیشترین تنوع را در بین شرکت های دیگر داریم و کیفیت محصولمان هم با استانداردهای جهانی تطابق دارد و در این مدت که فعالیت داشته ایم هیچگونه تخلفی از نظر اداره استاندارد غذا و دارو که متولی این امر هستند، نداشتیم.

این کارخانه برای کلیه محصولات خود مجوز و گواهی نامه های لازم را از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دریافت کرده است و همچنین علاوه بر دریافت گواهی نامه مدیریت کیفیت iso9001 :2015 از موسسه TUV آلمان، گواهینامه ISO22000:2015 این موسسه را نیز اخذ نموده و تامین کننده نمک مصرفی بهترین و مشهورترین کارخانه های صنایع غذایی کشور از جمله عالیس، تبرک، زشک، صنایع غذایی خرم، بینالود و ... است.

پرسنلی که در خود کارخانه شاغلند، حدود 100 نفر هستند و در تمام استان ها غیر از استان های غربی که فاصله زیادی با شهرستان سبزوار دارند عاملین فروش و نمایندگی هایی را داریم. فقط در شهر مشهد تقریبا 20 نفر تحت پوشش خود مجموعه شرکت هستند که آن را هم سعی کرده ایم از سبزواری های مقیم مشهد به کار بگیریم.

 

صادرات خارجی

در حال حاضر به امارات متحده عربی که از لوکس ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس است و خیلی سخت مواد غذایی را از سایر جاها می پذیرند صادرات داریم. همچنین به جرأت می توان گفت 50 درصد بازار کشور افغانستان رادر دست داریم و کشور روسیه را هم که در سالهای گذشته صادرات داشتیم، بعد از مدتی وقفه اکنون چند ماهی است که صادرات به روسیه را هم مجددا برقرار کرده ایم و نیز در مرحله عقد قرارداد با عراق هستیم.

درباره صادرات به افغانستان این توضیح لازم است که وضعیت مصرف نمک در افغانستان مانند سی سال قبل ایران به سه شکل سنگ نمک، نمک فله و نمک بسته بندی است که در بخش نمک تصفیه شده بسته بندی، محصولات شرکت سوده، 50 درصد بازار این کشور همسایه را تأمین می کند.

همچنین از آنجایی که نمک به عنوان یکی از مواد غذایی پایه است که در اکثر صنایع غذایی از جمله کنسروجات، غلات و حتی تصفیه آب و صنایع حفاری مورد استفاده است در داخل کشور معتبرترین کارخانه های صنایع غذایی نظیر عالیس تمام نمک مورد نیازشان را از شرکت سوده سبزوار تأمین می کنند، زیرا آن ها تأکید بر استفاده از نمک هایی با بالاترین سطح کیفیت دارند.

 در بحث صادرات مشکل آنچنانی وجود ندارد فقط تنها مشکل و بزرگترین مشکلی که هست این است که صادرات را باید با کمک واسطه انجام دهیم. چون بر صنعت بازار دلالی حاکم است و  واسطه ها با توجه به روابط و امکاناتی که دارند که صنعتگران به آن ها دسترسی ندارند، می آیند وسط. البته ما چندین مرتبه هم مدیر فروشی برای بخش صادراتمان استخدام کرده ایم اما بعد که جلوتر رفتیم ، دیدیم دلالی هست که اصلا نمیگذارد ما فعالیت کنیم. وگرنه از این بابت که ما استاندارد و در حقیقت پروانه بهداشتمان تایید شده و فعال است مشکلی نداریم و می توانیم صادرات داشته باشیم. همین حالا هم محصولاتمان را به شارژه در امارات می فرستیم. اما به هرحال واسطه ها در اینجا نقش اساسی دارند و بیشترین سود را هم می برند.

 

 

در سبزوار ماندیم

متاسفانه ذهنیت بدی شایع شده که سبزوار سرمایه گذار را می پراند و خیلی ها هم با همین ذهنیت از سبزوار رفتند ولی ما برخلاف اینکه خیلی بهمان پیشنهاد شد که در شهر دیگری سرمایه گذاری کنیم، در همینجا ماندیم در حالیکه مواد اولیه ما در 100 کیلومتری سبزوار است و هزینه های حمل و نقل بسیار بالاست. ما به راحتی می توانستیم همین مجموعه شرکت را در کنار مجموعه معدنی مان در شهرستان مجاور داشته باشیم و هیچ گونه هزینه ای برای حمل و نقلش نپردازیم ولی به خاطر اینکه می خواستیم قدمی برای شهر سبزوار برداریم، در اینجا سرمایه گذاری کردیم.

 

 

طرح توسعه

در این مجموعه ظرفیت های بیشتری هست که می توان آن ها را فعال کرد. ما اکنون با یک محصول مشغول فعالیت هستیم به خاطر اینکه حجم تولیدمان بسیار بالاست و تولید روزانه 120 تن محصول خوراکی بسیار سخت است. البته مشکل فروش نداریم ولی می توانیم سایر محصولات را هم در سبد کالاییمان بیاوریم. مثل ادویه جات، حبوبات، مثل بسته بندی شکر و ... واحدهای بسته بندی از لحاظ اشتغالزایی، واحدهای خوبی هستند. بنابراین تسهیلاتی اگر وجود داشته باشد، می توانیم فاز بعدی پروژه را هم مثلا برای بسته بندی حبوبات و ادویه جات استارت بزنیم. به طور مثال در منطقه داورزن به لحاظ اینکه با کیفیت ترین فلفل قرمز ایران به عمل می آید، این ظرفیت را ایجاد کرده که بتوانیم یک خط تولید پودر فلفل قرمز را راه اندازی کنیم و ما زیرساختش را از جمله دستگاه های بسته بندی و سایر امکانات و نیروی متخصص را داریم.

اکثر پرسنلی که ما در واحد بسته بندی داریم خانم های سرپرست خانواری هستند و در واحدهای بسته بندی به خاطر اینکه کار سبک است، می توانیم از خانم های سرپرست خانوار استفاده کنیم.

 

 

درخواست از رسانه های سبزوار برای حمایت از صنعت بومی

درخواستی از رسانه ها داریم که از صنعت بومی حمایت داشته باشند. در شهر مجاور ما یک واحد تولیدی با یک هشتم ظرفیت ما، شروع به کار کرده است اما اینقدر رسانه های محلی با تحریک کردن احساسات بومی از آن شرکت حمایت کرده اند که کارخانجاتی که سالها در آن شهر با ما کار کرده و از ما خرید می کرده اند، علی رغم اینکه ما کیفیتمان بالاتر است، دیگر از ما خرید نمی کنند و این به خاطر تأثیر رسانه های محلی شان است. البته به حق هم هست صنعتی در شهر خودشان است و باید حمایت کنند. اما بچه های رسانه سبزوار هم می توانند این حمایت را از صنایع بومی خودمان داشته باشند. بعضی از مردم سبزوار حتی اسم شرکت ما را نمی دانند، چه برسد که بدانند بزرگترین واحد بسته بندی نمک تصفیه شده در کل کشور در شهر خودشان است. شاید اگر رسانه ها و مردم بدانند، هر کدام بتوانند یک قدمی برای حمایت بردارند.

 

 

اخذ مجوز آزمایشگاه اکرودیته

از آنجایی که اعتقاد داریم کیفیت محصول تنها خدمتی است که می توانیم به مشتریان داشته باشیم، به همین خاطر تمامی مراحل تولیدمان به صورت  شبانه روزی در اتاق کنترل کیفیت در حال پایش است. نیروهای ما در قسمت کنترل کیفیت بسیار حرفه ای هستند به صورتی که اداره استاندارد مجوز آزمایشگاه اکرودیته را به ما داده است.

آزمایشگاه های اکرودیته، آزمایشگاه های همکار با اداره استاندارد هستند که لیسانس هایی تحت نظارت سازمان ملی استاندارد به آن ها داده می شود تا بتوانند در آن منطقه محصولات سایر واحدهای تولیدی را هم چه از لحاظ میکروبی و چه از لحاظ شیمیایی و فیزیکی آزمایش بکنند.

اما راه اندازی این کارگاه فعلا در کارخانه ما متوقف مانده. هر چند تمام تجهیزات و لوازمش خریداری شده اما چون در منطقه ما صنایع تولید مواد غذایی کم است، راه اندازی این آزمایشگاه چندان برایمان ضرورت ندارد. البته دایر شدن این آزمایشگاه برای سبزوار امتیاز مهمی محسوب می شود اما برای کارخانه ما چندان حائز اهمیت نیست. بیشتر از آن جهت می تواند اهمیت داشته باشد که یک برند و کلاس کاری است چون هر شرکتی نمی تواند چنین مجوزی داشته باشد و هم باید هم زیرساختش را داشته باشند و هم پرسنلش تایید شده باشند و هم خود تولید کننده امتیازات منفی نداشته باشد. اما در آینده انشاالله به سمتش خواهیم رفت تا به عنوان یک افتخار که سبزوار بتواند مرجعی باشد برای اینکه محصولات سایر کارخانه جات در شهرستان های اطراف در اینجا آزمایش شود.

 

موفقیت در 12 سال

خدا را شکر شرکت نمک سوده در این 12 سال فعالیت فارغ از مشکلاتی که وجود داشته، توانسته به اهدافی که مد نظرمان بوده است، برسد.البته بدون شک اگر سرمایه ای را که برای احداث این کارخانه در سال 88 آوردیم، به کار دیگری جز صنعت می زدیم، اکنون به لحاظ مالی سود بیشتری نصیبمان شده بود. اما همه صنعتگران، می دانند که از لحاظ عشق و علاقه معنوی چه قدر تولید لذتبخش و انگیزه آفرین است و بنابراین اگر اکنون به چند سال قبل بازگردیم باز هم در این کار سرمایه گذاری خواهیم کرد.

 

پایگاه خبری اسرارنامه 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی