خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

در سال 98:
اختصاص 60 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به راه آهن سبزوار
 

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 

اردیبهشت پارسال بود که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی کلنگ ساخت ایستگاه راه آهن در حاشیه کمربندی شرق سبزوار به زمین خورد و آن زمان اعلام شد که در اجرای پروژه های راه آهن، ساخت ایستگاه معمولا نشان دهنده آخرین مراحل کار است که بخش های عمده زیرسازی و ساخت مسیر انجام شده باشد. پیمانکار ساخت ایستگاه نیز در آن زمان اعلام کرد که 24 ماهه این پروژه را تحویل می دهد. یعنی همزمان با پایان عمر دولت دوازدهم در اوایل سال 1400. اکنون در اردیبهشت 99 هستیم و یک سال از زمان آن وعده ها سپری شده و یک سال دیگر فرصت باقی است. خبرنگار اسرارنامه برای پیگیری این پروژه مهم توسعه ای غرب خراسان رضوی به سراغ مسئولان مربوطه رفت که در اولین قدم با محمود عیدی مدیرعامل شرکت پیمانکار ساخت ایستگاه راه آهن گفتگویی کرد که در روزهای گذشته منتشر شد. (منبع) اینبار نیز به سراغ دکتر حسین شاد معاون عمرانی فرماندار سبزوار رفتیم تا نظر او را نیز در این باره جویا شویم.

معاون عمرانی فرماندار سبزوار در این مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اسرارنامه گفت: در انتهای سال 98 مبلغ 60 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای راه آهن سبزوار به این پروژه اختصاص یافته است و اکنون این پروژه مشکل مالی و اعتباری ندارد و هزینه ها از همان محل انجام می شود و صورت وضعیتی که پیمانکاران داده اند در دست بررسی است تا پرداخت شود و بعد از بررسی صورت وضعیت هم مطالبات پیمانکار ایستگاه و هم پیمانکار ساخت مسیر پرداخت می شود.

دکتر حسین شاد با بیان اینکه پروژه راه آهن سبزوار شامل سه قسمت ساخت مسیر، ساخت ساختمان ایستگاه و انجام ریل گذاری است، گفت: از چند سال قبل آزادسازی زمین های مسیر خط آهن چه آن هایی که متعلق به مردم و چه متعلق به منابع طبیعی بود، شروع شده و بعد به سمت عملیات خاکی و ابنیه فنی رفته است. در این بخش از پروژه کیلومتر 6 تا 23 سلطان آباد به سمت سبزوار به طول حدود 15 کیلومتر شرایط سخت تری داشت چون در محدوده کوه و زمین های سنگی بود، اما خوشبختانه کارهایش در سال های 96 و 97 انجام شد و علاوه بر آن قسمت هایی از کیلومتر 0 تا 6 بحث زمین های مردم بود که طول کشید تا انجام شود و در مجموع تا الان حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی مسیر را داریم.

وی سپس با بیان اینکه هم اکنون در بخش هایی از مسیر آماده عملیات بالاست هستیم، توضیح داد: در قسمت هایی دیگر به جهت اینکه زمین دیرتر تحویل شد، کار عقب افتاده، و هنوز عملیات خاکی در حال انجام است و همچنین یک سری ابنیه فنی باقی مانده که دارد کار می شود. اما در مجموع به نظر می آید با این شرایطی که اکنون کار پیش می رود، اگر مشکل پیش بینی نشده ای در روند اجرایی کار پیش نیاید، شاید حدود پنج یا شش ماه دیگر کلا کار زیرسازی به اتمام برسد.

معاون فرماندار سبزوار درباره ساخت ایستگاه نیز گفت: بعد از قراردادی که بسته شد، کار مقداری با وقفه شروع شد و الان ساخت ایستگاه 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کلیه اسکلت و قاب ایستگاه در محل تخلیه شده، و از کار فوندانیسیون تقریبا چیز دیگری باقی نمانده تا نهایتاً سازه سرپا شود. با توجه به اینکه در حال حاضر در این پروژه مشکل مالی نداریم، پیشرفت کار بستگی دارد به شرایطی که پیمانکاران بتوانند در طول اجرا قطعات و سیستم هایی را که نیز دارند، به محل کارگاه بیاورند.

وی گفت: به هر حال اگرچه این پروژه که به خاطر مشکلاتی که داشت، کمی دیر شروع شده ، اما از الان در شرایطی است که روی غلتک افتاده و کار نباید با مشکل مواجه شود و سرعت اجرا هم باید تندتر شود.

شاد درباره قسمت آخر کار هم که مرحله ریل گذاری است، گفت: ساخت و تولید ریل در سطح ملی برای همه ریل های مورد نیاز کشور به طول حدود 2000 کیلومتر، به صورت تجمیعی با کارخانه فولاد عقد قرارداده شده که 48 کیلومتر ریل مورد نیاز سبزوار هم در دل همین قرارداد است و بر اساس آخرین خبری که داریم پروژه هم به صورت ویژه پیگیری می شود که ریل گذاری آن برود برای مناقصه و اجرا تا هر قسمتی از مسیر که آماده باشد، بتواند ریل گذاری شود و در کل چون پروژه سبزوار کوتاه است، به محض اینکه مسیر آماده شود، مشکلی برای ریل گذاری نخواهد بود.

وی سپس گفت: از آنجایی که سه مورد کار مجزای ساخت ایستگاه، ساخت مسیر و تولید و تهیه ریل توسط پیمانکاران دارد انجام می شود، دقیقا نمی توانم بگویم افتتاح کل پروژه راه آهن سبزوار چه زمانی انجام خواهد شد، اما فعلا شرایط خوب است و می توانیم اینطور در نظر بگیریم که اگر به همین روال پیش برود طبق صحبت های آقایان، کار تقریبا تا آخر سال تمام شود. زیرا به محض اینکه زیرسازی انجام شود، ریل گذاری به زمان زیادی نیاز ندارد و طی دو سه ماهه جمع می شود. و ساخت ایستگاه هم که دیگر روی روال افتاده است.

وی درباره میزان رضایتمندی درباره کار پیمانکاران پروژه گفت: ما انتظار سرعت بیشتری داریم، اما این مستلزم بررسی دلایل تأخیر است که مشاور انجام می دهد و ما گزارشی هنوز از مشاور بابت این قضیه دریافت نکرده ایم. اما باید کمی به پیمانکاران هم حق داد. شاید کرونا هم تاثیر گذار بوده است. در یکی از بازدیدهایی که دی ماه گذشته داشتیم، فونداسیون آماده ریختن بود و قرار بود که در بهمن اسکلت ساختمان ایستگاه را سرپا ببینیم. اما با آمدن کرونا، ابلاغی امده بود که پیمانکاران تا 23 فروردین و بعضی ها تا 30 فروردین باید تعطیل می بودند. اما به هرحال الان انتظارمان برای ادامه مسیر این است که با توجه به سال جهش تولید پیمانکار بیاید و از این به بعد جبران تاخیرها را بکند.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی