خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

اگرچه فضای رسانه های محلی شهرستان نیشابور اکثراً پر از مطالب متعصبانه بومی با درونمایه رقابت های کورکورانه با دیگر شهرها و مناطق همجوار خصوصا تقلید از شهرستان سبزوار است، اما در  این بین بعضی نویسندگان آزاد اندیش و خوش فکر نیز هستند که گرفتار این تعصبات بومی نشده و در مطالب خود به روشنگری و آگاهی بخشی می پردازند.

یکی از این نمونه ها، مطلبی است که مدتی قبل و پس از انتشار خبر پر ابهام موافقت با ساخت فرودگاه در نیشابور، توسط پایگاه خبری عطار نیوز منتشر شده است. مطلبی که به خوبی و بدون گرفتار شدن در حب و بغض های شخصی و شهری، ابهامات و معایب چنین پروژه غیرمنطقی و بدون توجیه اقتصادی کافی را بیان کرده است.

اتفاقا چند ماه پس از انتشار این مطلب عطارنیوز، می بینیم که وعده های نمایشی مسوولان نیشابوری درباره فرودگاه هنوز به سرانجامی نرسیده و کوچکترین قدم اجرایی هم برداشته نشده است. این ها همه نشان از این دارد که فرودگاه خواستن فقط از سر رقابت و چشم و همچشمی با دیگر شهرهای کشور، مانند بار کجی است که به منزل نمی رسد. 

در ادامه بخش های مهم مطلب پایگاه خبری عطارنیوز را منتشر می کنیم:

 

فرودگاه نیشابور و ابهامات بی‌شمار
به گزارش عطار نیوز، طی سه روز گذشته خبری مسرت‌بخش فضای شهرستان نیشابور را در برگرفته است. خبر امضای تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه در جنوب نیشابور خبری بود که مردم نیشابور را شوکه و خوشحال کرد.

اما بعد از چند روز از انتشار این خبر به نظر ضروری است که ابعاد این پروژه موردبررسی قرار گیرد.

ایرادات این طرح شاید اساسی‌تر از مزیت‌های آن باشد.

نکته اول ممنوعیت ساخت فرودگاه در فاصله ۱۰۰ مایلی فرودگاه دیگر است که طبق مصوبه هیئت‌وزیران ابلاغ‌شده است و بنابراین صدور مجوز ساخت فرودگاه باید علاوه بر شرکت فرودگاه‌ها مصوبه هیئت‌وزیران را نیز داشته باشد.

نکته دوم ضرر ده بودن فرودگاه‌های در این سطح برای شرکت فرودگاه‌ها است به‌نحوی‌که بعضی از فرودگاه‌های کشور که روزانه چندین پرواز دارند هم‌اکنون زیان ده هستند و نتیجتاً ساخت این فرودگاه بار اضافی بر دوش دولت خواهد گذاشت.

نکته سوم، پیمانکار این پروژه است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن به‌صورت کامل منتشرنشده است، یکی از ضرورت‌های این بحث موردقبول بودن پیمانکار است که امیدواریم پیمانکار ویژگی‌های موردنظر را داشته باشد.

نکته چهارم بودجه ساخت فرودگاه است که قرار بر تأمین از محل بخش خصوصی است. در خبر احداث این فرودگاه بودجه اولیه ساخت را ۱۴۰ میلیارد تومان برآورد کرده است اما با بررسی خبرنگار عطار نیوز از کارشناسان عرصه هوانوردی این عدد برای ساخت یک فرودگاه حداقلی شاید طنزی تلخ بیشتر نباشد.

بر اساس اظهارات یکی از کارشناسان عرصه هوانوردی برای ساخت فرودگاهی در حد فرودگاه سبزوار، هم‌اکنون بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان پول نقد لازم است، هر چند باید این مبلغ را خارج از تورم در نظر گرفت که روزانه چه مقدار به این عدد افزوده می‌شود.

برای ساخت یک فرودگاه ساخت یک باند پرواز حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت، علاوه بر ساخت ترمینال نیز همین حدود هزینه خواهد داشت.

علاوه بر این‌ها ساخت دیوار دور زمینی به این ابعاد خودش به‌اندازه نصف باند فرودگاه هزینه خواهد داشت، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هزینه‌های تأسیسات، ساخت ساختمان‌های برج مراقبت، آتش‌نشانی، پلیس، حفاظت پرواز، ایمنی زمینی، سوخت‌گیری، محوطه، فضای سبز، جدول کاری و… بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد هزینه خواهد داشت و علاوه بر این‌ها تجهیزات فرودگاهی با توجه به تحریم‌ها نیز عددی بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد هزینه نیاز خواهد داشت.

برای مثل هر دستگاه خودرو ایمنی زمینی در بی‌کیفیت‌ترین حالت بالغ‌بر یک میلیارد تومان قیمت دارد و برای یک فرودگاه کوچک حداقل پنج خودرو نیاز است.

همچنین با بررسی‌های صورت گرفته یک فرودگاه متوسط سالانه بالغ‌بر یک میلیارد هزینه نگهداری عادی و دو و نیم میلیارد تومان هزینه پرسنل خواهد داشت.

اما در کنار همه این‌ها شاید عدم شفافیت در دعوت از خبرنگاران و امضای این تفاهم‌نامه در اتاق‌های بسته و بیان توجیه‌های کلی و عدم پاسخ به سؤال متخصصین، تبلیغاتی بودن این خبر را در حالی که در نزدیکی انتخابات هستیم صدچندان می‌کند.

 

مرجع: عطارنیوز

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی