خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

 

در بخشی از دوران حکومت سربداران و همزمان با روی کار آمدن امیر وجیه الدین مسعود دومین امیر سربداران، قلمرو این حکومت از غرب تا دریای خزر و سمنان، از جنوب تا طبس و نواحی جنوبی خراسان، از شمال تا بخش هایی از خاک ترکمنستان و از شرق تا بخش هایی از خاک افغانستان پیش رفته است.

شهرهای مهم حکومت سربداران در این دوران علاوه بر سبزوار که پایتخت این حکومت بوده است، شامل شهرها و مناطقی نظیر جرجان، مشهد، اسفراین، نیشابور، ترشیز، طبس، سمنان و خبوشان بوده است.

در زیر ماجرای چگونگی اتحاد امیروجیه الدین مسعود دومین رهبر سیاسی و نظامی و شیخ حسن جوری دومین رهبر مذهبی سربداران و فتح نیشابور و بیرون راندن حکومت ارغونشاه از این شهر را به نقل از کتاب «تاریخ جامع ایران» (جلد دهم) می خوانید:

امیر وجیه الدین مسعود پس از در گیری با برادرش عبدالرزاق و کشته شدن وی جانشینش گردید . او مردی شجاع بود و چون به حکومت سربداران رسید ، اندیشید که اساس و سندی باید که قضیه حکومت را استحکام بخشد لذا درصدد برآمد که شیخ حسن جوری را که خلیفۀ شیخ خلیفه بود و مریدان ومعتقدان بسیاری در آن ولایت داشت ، از حبس آزاد کرده ، وی را مقتدای خویش سازد و خود به امور سپاه و لشگر بپردازد . بنابراین با چندین تن از یاران ورزیدۀ خود به حصار یارز رفته و شیخ حسن را ازاد ساخت و شیخ نیز با امیر به سبزوار امد . جماعت مریدان شیخ حسن ، که آنها را شیخیان و دراویش و کولکان هم می خواندند ، به یکباره از گوشه ها بیرون آمدتد و مردم اطراف نیز به آنها گرویدند وچون قوی گشتند ، رو به نیشابور نهاده وآنجا را متصرف شدند . سپاهیان طغاتیمور که در نواحی ابهر در حال جنگ با امیراشرف چوپان بودند ، موفق به دفع آنها نشدند و سربداران درآنجا قدرتمند گردیدند .

در آنزمان محمد بیگ پسر ارغونشاه در مشهد وطوس بود . وی عده ای را به جهت دفع این شورش به آنجا گسیل داشت اما آنها در عرض چند روز شکست خورده و مراجعت نمودند . امیر محمد بیگ پیکی را به نزد شیخ حسن جوری فرستاد با این مضمون که صلاح نیست مردی چون او که زاهد و درویش خدا است درصدد خون وخونریزی برآید و شیخ حسن نیز ماجرای خود از ابتدا تا آنزمان را برایش نوشته و ارسال کرد .

در این مدت امیر وجیه الدین مسعود و شیخ حسن کل نواحی نیشابور و سبزوار را تسخیر نمودند . افراد زیادی مردان سلحشور گرد آنها جمع شدند و ادعای حکومت کرده و ایادی ارغونشاه را از آن منطقه خارج ساختند .

 

منابع چکیده ای از کتاب تاریخ جامع ایران جلد دهم

تحقیق و پژوهش مهدی صبور صادقزاده

 

با نگاهی به وبسایت تقویم و تاریخ صبور

 

لازم به ذکر است قلمرو حکومت سربداران در طول 50 سال دوام این سلسله، به خاطر جنگ هایی که اتفاق می افتاده، دائما متغیر بوده و بخش هایی از آن کم و زیاد می شده است.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی