خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

نویسندگان: یعقوب تابش و فاطمه احمدوند

کلنل چارلز ادوارد ییت (1849-1940م)، سیاستمدار ، سرکنسول انگلیسی است که کتابی تحت عنوان خراسان و سیستان، سفرنامه کلنل ییت به ایران و افغانستان دارد. او در بخشی از کتاب خود خاطرات سفرش به سبزوار را بیان کرده و بازار این شهر را در دوره قاجار به شرح زیر توصیف کرده است:

کلنل ییت که در سال ۱۸۹۸م بازار سبزوار را دیده است درباره آن می‌نویسد: «سبزوار دارای بازاری است تقریبا به طول نیم‌مایل در وسط شهر که از این دروازه تا دروازه دیگر کشیده شده است دکان‌های موجود در این بازار آجری و سقف آنها گنبدی شکل بود. می‌گفتند این بازار کلا دارای ۷۵۰ مغازه است.»

سیاح محلاتی و عین‌السلطنه نیز بازار سبزوار را آباد و طولانی با دکان‌هایی بسیار وصف می‌کنند.

 اظهارات مجدالاسلام کرمانی شکل طولی بازار سبزوار را تایید می‌کند: «در بازار از چاپارخانه که سوار شویم بایستی طول بازار سبزوار را طی کنیم تا از دروازه بیرون برویم.» علاوه بر دادوستد محصولات کشاورزی و دامی، صنایع دستی مورد نیاز مردم شهر و نواحی وابسته ساخته می‌شد. هر بخش از بازار به صنف مخصوصی از قبیل نمدمالان و نجاران و خراطان و آهنگران و سراجان (زین سازها) اختصاص داشت. منبع: دنیای اقتصاد 

 

گفتنی است کهن شهر سبزوار بزرگترین شهر نیمه غربی خراسان رضوی است و از جهات مختلف جمعیتی، مواصلاتی، اداری، سیاسی و اقتصادی ودانشگاهی به عنوان مرکز منطقه خراسان غربی محسوب می شود. 

سبزوار قبلا سابقه پایتختی را نیز در این ناحیه از کشور داشته است و آن مربوط به دوره سربداران است که بر نواحی وسیعی از شمال شرق ایران حکومت می کردند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی