خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

 این روزها شاهد بروز جنجال عجیبی در رسانه های محلی شهرستان نیشابور بر سر درج اسم سبزوار در نقشه هواشناسی اخبار شبکه های سیما هستیم.
 
تنها با یک نگاه ساده به نقشه می توان فهمید دلیل درج نام سبزوار فاصله زیاد با مشهد و تفاوت قابل توجه آب و هوایی بین شرق و غرب استان است، حال آنکه نیشابور در فاصله نزدیک به مشهد از اقلیمی مشابه با آن برخوردار است و از طرفی قرار نیست در نقشه هواشناسی کشور اسم همه بیش از هزار شهر ایران درج شود و گزارشگر بخش خبر هم متعاقبا فرصت آن را ندارد که نام همه شهرها را در آن مدت کوتاه، ذکر کند؛ بنابراین بدیهی است که باید نام شهرهایی درج شود که وضعیت آب و هوایی یک منطقه و اقلیم متمایز را نمایندگی میکنند. مثلا آب و هوای سبزوار، بردسکن، داورزن، ششتمد و تا حدی جوین، جغتای و خوشاب درغرب خراسان در اکثر ایام سال با یکدیگر مشابه است و ایستگاه سبزوار به عنوان قدیمی ترین ایستگاه منطقه تقریبا میتواند وضعیت جوی همه این مناطق را نمایندگی کند.
 
اما واقعا بروز اینگونه حساسیت ها و تنگ نظری ها در مردمان یک شهر نسبت به شهر همسایه نشان دهنده چیست؟ آیا چنین حسادت ها و تنگ نظری هایی در میان مردم شهری که روزگاری حکیم عمر خیام را با اندیشه و دستاوردهایی جهانی به دنیا تقدیم کرده است، نشان دهنده یک سقوط آزاد فرهنگی نیست؟
 
مگر مردم نیشابور و سبزوار دارای تاریخ و فرهنگ و مذهبی مشابه نیستند؟ مگر نیشابور در شاخص هایی نظیر برخورداری از سرمایه گذاری های بزرگ دولتی در بخش های صنعت و احداث راه آهن و برخورداری از ادارات دولتی فعالی نظیر گمرک و ...جلوتر از سبزوار نیست؟ آیا هرگز سبزواری ها به این شکل تنگ نظرانه به پیشرفت ها و امکانات و برخورداری های نیشابور واکنش نشان داده اند؟
 
اگر بنا به این شکل از حساسیت ها و رقابت جویی های تنگ نظرانه باشد، مردم و رسانه های سبزوار هم می توانند از همین امروز کنکاشی در میزان سرمایه گذاری های دولتی و یا حتی نهادهای خاصی نظیر آستان قدس رضوی یا بنیاد مستضعفان و ...، در صنعت نیشابور داشته باشند و با به راه انداختن جو منفی علیه این تبعیض ها، مانع سرمایه گذاری های بیشتر در نیشابور شوند. اما آیا این رفتار درستی است؟
 
آیا بزرگان و عقلایی در شهر خوش سابقه نیشابور نیستند که از سر خیرخواهی به کانون های تعصب و نفرت پراکنی در این شهر تلنگری وارد آورند که این ره به ترکستان است و ثمره ای جز تخریب نام و ذهنیت های مثبت قبلی درباره نیشابور و نیشابوریان ندارد؟

 

سبزوار و نیشابور

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی