خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی

تارنمایی پیرامون مهمترین مسائل خراسان غربی به مرکزیت کهن شهر سبزوار

خراسان غربی
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

مردم کهن شهر سبزوار اگرچه از زمان ورود اسلام به ایران به این آیین گرویدند و در میان مذاهب اسلامی نیز مذهب تشیع را برای خود برگزیدند، اما در عین حال همواره روحیه احترام و همزیستی مسالمت آمیز با پیروان دیگر ادیان را نیز در بین خود داشته اند. به طوری که چشم تاریخ، در برخی دوره ها شاهد سکونت گروه هایی از مسیحیان (مرجع) و یهودیان در این مادرشهر تاریخیِ خراسان غربی بوده است.

 

ظاهرا از میان خانواده های یهودی ای که در حدود چهارصد الی سیصد سال قبل در سبزوار ساکن بوده اند، یکی از آنان به نام هاراو اورشرگاه بعدها به جایگاه پیشوایی و مرجعیت در میان کلیمیان یزد و ایران رسیده است. او که یکصد و سی و پنجمین نسل از فرزندان حضرت داوود بوده، آرامگاهش در شهر یزد زیارتگاه هم کیشان خود شده است.

 

در ادامه به نقل از وبسایت انجمن کلیمیان تهران به معرفی بیشتر هاراو اورشرگاه می پردازیم:

 

Harav Oshargah-هاراو اورشرگاه

 

ملا اور شِراگا (معروف به هاراو اورشرگا)فرزند مُلا شِموئل از نسل داوید هَمِلِخ (حضرت داوود) از اهالی سبزوار می باشد که به شهر یزد کوچ می کند و به خاطر مقام رفیع و اطلاعات وسیعش در دانش تورات و قبالا به عنوان راو و رهبر دینی در یزد پذیرفته می شود، به خاطر کرامات و معجزات مختلف مورد احترام یهودیان و غیریهودیان و حاکم یزد بوده است. دو نامه از وی برای یهودیان مشهد در سال های 1782 و 1783 میلادی وجود دارد. او مدام مشغول آموزش تورا بوده و فقط روزهای جمعه یا قبل از یُوم طُوو (اعیاد) برای خرید شبات و یوم طوو از خانه خارج می شده است. گفته می شود با ملامشه هلوی از کاشان و ملا داریوش از شیراز در ارتباط بوده است.

 

گفته می شود که موفق به آموزش تورا از دهان الیاهو هناوی (حضرت الیاس نبی) گردیده است.

هاراو اورشرگا در زمان حیات و به خصوص پس از وفات در جهان یهودیت شناخته شده است، از هاراو بَعَل شِم طُوو نقل شده که گفته است من دوستی در دوردست ها دارم که هاراو اورشرگا نام دارد. هاراو اور در تاریخ 28 حشوان 5554 عبری (1172 شمسی) در یزد فوت نموده و در آن جا به خاک سپرده شده است که هرساله به خصوص در سالگرد وفات ایشان افراد زیادی از شهرهای مختلف ایران و سایر کشورها به زیارت مقبره ایشان در یزد می روند.

 

شجره نامه خانواده شرگا:

ملا قیاس - ملا عبدالله - ملا دانی یل - ملا شموئل - ملا اور (هاراو اورشرگا)-  ملا مُشه - ملا ییسحاق - ملامشه (ملا آق بابا) - ملا اور- حاخام یوسف اورشرگا (مرجع دینی فقید یهودیان ایران پیش از انقلاب)- ... .

 

مرچع: وبسایت انجمن کلیمیان تهران

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی